2011-03-26, 11:06
Medlem
Du behöver bara skicka in en så där prov förhandsbesked som kostar 300 kr så ser du om du får det e inte..

Läkarundersökningen har inget med om du ev skulle bli nekad pga stöld

Jag har oxå en del i bagaget och fick tyvär vänta 1 år innan jag fick ta kortet
Citera
2011-03-26, 12:05
Medlem
Logofilens avatar
För själva taxileget som vägverket utfärdade skickade jag inte in något utdrag från straffregistret vad jag kan minnas. Har inget minne av att någon sådan prövning gjordes ihuvudtaget. Det var några skriftliga prov som skulle göras(numera är det tydligen en uppkörning också). Och när de skriftliga proven var avklarade var det bara att skicka in en ansökan tillsammans med fotografi på sig själv så var allting kirrat. Att däremot sedan få anställning på ett större åkeri är nog en annan femma. Där jag jobbade var det inte krav att vara ostraffad men de gjorde en individuell prövning enligt företagets policy som jag förstod det som... Att starta eget åkeri hindrar ingen dig ifrån att göra däremot. Taxijobbet är liksom inte som att jobba som polis bara för att du kör kunder i en bil.

Lite som som att jobba på dagis skulle jag tro. Du får inte anställing om du är dömd för pedofilibrott, men det skulle inte förvåna mig om du kan öppna ett eget dagis med den bakgrunden.
Citera
2011-04-04, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logofilen
För själva taxileget som vägverket utfärdade skickade jag inte in något utdrag från straffregistret vad jag kan minnas. Har inget minne av att någon sådan prövning gjordes ihuvudtaget. Det var några skriftliga prov som skulle göras(numera är det tydligen en uppkörning också). Och när de skriftliga proven var avklarade var det bara att skicka in en ansökan tillsammans med fotografi på sig själv så var allting kirrat. Att däremot sedan få anställning på ett större åkeri är nog en annan femma. Där jag jobbade var det inte krav att vara ostraffad men de gjorde en individuell prövning enligt företagets policy som jag förstod det som... Att starta eget åkeri hindrar ingen dig ifrån att göra däremot. Taxijobbet är liksom inte som att jobba som polis bara för att du kör kunder i en bil.

Lite som som att jobba på dagis skulle jag tro. Du får inte anställing om du är dömd för pedofilibrott, men det skulle inte förvåna mig om du kan öppna ett eget dagis med den bakgrunden.

Nej man skickar inte in ett utdrag själv utan de sköter transportstyrlesen (dom gör kontrollen själv) alltså i samband med den ansökan (1200kr) man skickar in när man har klarat alla prov, uppkörning mm. Men dom har varit generösa att erbjuda en "provansökan" som endast kostar 300kr (tycker detta kunde ha varit gratis men men..) för dom personer som är osäker (straffad )...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in