2011-03-18, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyl
Tack för ditt inlägg ts . Mycket intressant läsning.
Det verkar som att du stör dej en hel del på de "kriminalvårdare" du har haft kontakt med. Tror du inte att de är strikt rekommenderade att utföra sitt arbete efter de föreskrifter som finns ?
Du nämner bla om att det inte räckte med osthyvlar och konservöppnare på kvällen. Försökte du lösa det på annat sätt än att bli irriterad på personalens ovilja att springa med osthyvlar fram och tillbaks.
Utan att ha för mycket grund att stå på så ser jag det lite som att ge lillfingret..

Vad du gjort för att förtjäna din tid på anstallt vet jag inte, inte heller tycker jag att det är relevant, när du blir dömd till att bli frihetsberövad för en tid så försvinner många utav dina rättigheter och friheter. Tycker du att svensk fångvård är för hård menar du ?
Är inte sysselsättning och arbetsplikt ett bra sätt att få tid och tankar att gå fortare?

Hur skulle rehabilitering se ut i dina ögon?, take-, egen dator med internet! och besök av familjen på eget rum, ligga på sängen hela dagen och spela ps3.
Nu ironiserar jag ,men kan inte låta bli att undra om du har förståelse för dont do the crime if you cant do the time?.
Är det någonting i slutändan av ditt frihetsberövande som fört något gott med sej?
Har tiden gjort att du kommer akta dej för att sitta av mer tid i framtiden nu när du vet hur det är?
Det låter nästan i ditt inlägg att du hellre suttit på hall eller Kumla ,skulle det varit bättre i dina ögon?

/J

Jag ångrar att jag la upp mitt första inlägg på det sättet som jag gjorde. Folk kan inte inse att jag bara vill ha en diskussion om svensk kriminalvård.

NEJ jag vill inte ha en fångvård där man sitter och spelar ps3 och allt va du gagga om. JAG vill ja en kriminalvård som gör så att dom intagna VILL LÄMNA SINA KRIMINELLA LIV NÄR DOM KOMMER UT.
Och detta får man inte genom att dela ut varningar och rapporter till höger och vänster och använda sig av den attityden som 99% av alla vårdare gjorde.

Man måste kämpa för att bevisa att det är mycket bättre, skönare och ja. härligare att vara på den lagliga sidan av samhället, och det gör man inte på det här viset. Utan det gör man genom att aktivt kämpa för att fixa en utbildning åt dom intagna, hitta vad dom är intresserade av och sedan fortsätta på det spåret. Det är inget som man gör idag
Citera
2011-03-18, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Det är sånna som du som förstör för alla andra intagna. Du drar till dig massor av onödig uppmärksamhet för skitsaker och passar helt enkelt inte in. Allt detta resulterar i fler pissprov, vissiteringar etc på avdelningen.

Kortfattat hoppas jag slipper sitta med dig.

Det är sådana som du som gör att vi har den missanpassade kriminalvården som vi har idag. Som bara nickar och ler när vårdarna behandlar dig som dom vill.

Jag kommer aldrig sitta igen, har aldrig och kommer aldrig vara en kriminell person, jag gör pengar på annat sätt
Citera
2011-03-18, 00:11
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maaac
Det är sådana som du som gör att vi har den missanpassade kriminalvården som vi har idag. Som bara nickar och ler när vårdarna behandlar dig som dom vill.

Jag kommer aldrig sitta igen, har aldrig och kommer aldrig vara en kriminell person, jag gör pengar på annat sätt
Då så inget att bråka om kriminalvården fungerade på dig.
Citera
2011-03-18, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tw1x
Läste allt.

Men ja jag håller med dig till viss del. Man blir inte direkt "bra" eller bättre utav att plitarna är svin emot en. Man blir bara bitter och hatar systemet och slutar bry sig.

Sen finns det bra plitar och de ska man hålla i.

Man kan göra något bra utav tiden på kåken, gå skolan som du gjorde.

Ja tack, första positiva inlägget man läser.

Skolan skötte jag bra. Jag hade grymma betyg, jag har en ordnad social tillvaro, jag har aldrig blivit dömd för något tidigare och aldrig missbrukat.
Jag var med handen på hjärtat den minst kriminella människan på hela kåken. ÄNDÅ Var jag den som varken fick bojja, frigång eller familjehem? varför? för att jag inte bäddat sängen
Citera
2011-03-18, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet

MEN NEJ jag var inte kriminell innan JAG VAR OSKYLDIGT DÖMD . jag har aldrig varit kriminell men som jag skrev hade de inte varit för mina nära och kära hade jag kommit ut som rå kriminell.

Kriminalvården har ingenting att göra att jag idag är en laglydig medborgare som har företag och betalar skatt
Citera
2011-03-18, 00:14
Medlem
Citat:

MEN NEJ jag var inte kriminell innan JAG VAR OSKYLDIGT DÖMD . jag har aldrig varit kriminell men som jag skrev hade de inte varit för mina nära och kära hade jag kommit ut som rå kriminell.

Kriminalvården har ingenting att göra att jag är en laglydig medborgare som har företag och betalar skatt
Citera
2011-03-18, 00:19
Medlem
Knotknets avatar
Citat:

Kriminalvården har ingenting att göra att jag är en laglydig medborgare som har företag och betalar skatt
Om du anser dig vara oskyldigt dömd finns det förvisso skäl för dig att vara bitter. Men din beskrivning av livet på anstalten är inte hård och som dömd måste man lunna lära sig regler och vara anpassningsbar. Det är många som håller med om att kriminalvården kan förbättras men serven ligger ändå hos de dömda. Som vuxen medborgare är det ens eget ansvar att ordna upp sitt liv. Det går inte att gå runt med sossementalitet hela livet och skylla sina tillkortakommanden på andra.
Citera
2011-03-18, 00:21
Bannlyst
Citat:
Jag ångrar att jag la upp mitt första inlägg på det sättet som jag gjorde. Folk kan inte inse att jag bara vill ha en diskussion om svensk kriminalvård.

NEJ jag vill inte ha en fångvård där man sitter och spelar ps3 och allt va du gagga om. JAG vill ja en kriminalvård som gör så att dom intagna VILL LÄMNA SINA KRIMINELLA LIV NÄR DOM KOMMER UT.
Och detta får man inte genom att dela ut varningar och rapporter till höger och vänster och använda sig av den attityden som 99% av alla vårdare gjorde.

Man måste kämpa för att bevisa att det är mycket bättre, skönare och ja. härligare att vara på den lagliga sidan av samhället, och det gör man inte på det här viset. Utan det gör man genom att aktivt kämpa för att fixa en utbildning åt dom intagna, hitta vad dom är intresserade av och sedan fortsätta på det spåret. Det är inget som man gör idag

I det fetmarkerade tror jag att du har det viktigaste när det gäller en individs chanser att återvända till samhället.
Viljan att sköta sej, att vilja komma bort från de problem som placerat en intagen på anstalt.
Möjligheten att studera är en stor del i motivering i kriminalvården
Ett bra exempel på en intagen som försöker få rättsida i sitt liv trots att han sitter på livstid och nyligen blivit nekad att få sitt straff tidsbestämt är Tony Olsson (malexandetskjutningarna)
Han bloggar om sin vistelse fn på Kumla ,googla så hittar du hans blogg utan problem.
Lägg märke till hans inställning, gnäller inte att dagliga rutiner måste skötas oavsett om han bor i cellen eller pliten påpekar småsaker. Som en annan användare skrev nyss så handlar det om att kunna följa rutiner även om det är trist.
Senast redigerad av jimmyl 2011-03-18 kl. 00:25.
Citera
2011-03-18, 00:24
Medlem
Citat:
Ja tack, första positiva inlägget man läser.

Skolan skötte jag bra. Jag hade grymma betyg, jag har en ordnad social tillvaro, jag har aldrig blivit dömd för något tidigare och aldrig missbrukat.
Jag var med handen på hjärtat den minst kriminella människan på hela kåken. ÄNDÅ Var jag den som varken fick bojja, frigång eller familjehem? varför? för att jag inte bäddat sängen

Det där med rapporter och varningar är ju lite gay. Varningar är ju skitsamma, rapporterna som är farliga. Ligger till underlag för en del saker man kan ansöka om.

Kan dra min "historia" lite kort, suttit frihetsberövad 2gånger tyvärr. En gång med restriktioner (inte fulla) och det var i Göteborg på GP7 eller G7 eller vad det nu heter, avdelning för unga och där var personalen helt underbara, det som sög var ju nere i arresten men de gör den överallt.

Sen ska man inte glömma att plitarna gör bara ett jobb, som de fått föreskrifter ifrån annan/regeringen att följa, visst att det finns rötägg som trycker ner de intagna det nekar jag ej men det får man räkna med.

Sen har jag varit i Örebro, Jönköping och Norrköpings häkte. Örebro var lätt bäst, bra mat, trevlig och pratsam samt hjälpsam personal och förstående.

Problemen kom när man väl kom ut på anstalt, till en öppen i Norrköping. Började med att man det tog 2veckor innan man fick sitt första samtal med sin kontaktman och den kontaktmannen var helt blåst. Plitar som inte passade tider, som inte kom m.m. Bestraffade hela avdelningar kollektivt fast det är förbjudet enligt lag. Fick bara 2måltider på helger, frukost kl 10 och mat kl 16.

Klart man blir förbannad på systemet när man blir behandlad som ett rövhål och ingen förtjänar det, man sitter sin tid och har "sonat" sitt brott. Alla kan göra fel och dumheter, men när man upprepar det är det inte misstag. Sen finns det väl undantag så som för pedofiler och våldtäktsmän som är något helt särskilt som borde bestraffas med annat än en ofrivillig semester på ett 3stjärnigt hotell som de flesta anstalter faktiskt är.

Men, tycker nästan straffet är värre för ens nära och kära som man skadar och sårar genom den handling man gjrot för att hamna på kåken, och tiden efter man kommer ut. Övervakare m.m.
Citera
2011-03-18, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tw1x
Det där med rapporter och varningar är ju lite gay. Varningar är ju skitsamma, rapporterna som är farliga. Ligger till underlag för en del saker man kan ansöka om.

Kan dra min "historia" lite kort, suttit frihetsberövad 2gånger tyvärr. En gång med restriktioner (inte fulla) och det var i Göteborg på GP7 eller G7 eller vad det nu heter, avdelning för unga och där var personalen helt underbara, det som sög var ju nere i arresten men de gör den överallt.

Sen ska man inte glömma att plitarna gör bara ett jobb, som de fått föreskrifter ifrån annan/regeringen att följa, visst att det finns rötägg som trycker ner de intagna det nekar jag ej men det får man räkna med.

Sen har jag varit i Örebro, Jönköping och Norrköpings häkte. Örebro var lätt bäst, bra mat, trevlig och pratsam samt hjälpsam personal och förstående.

Problemen kom när man väl kom ut på anstalt, till en öppen i Norrköping. Började med att man det tog 2veckor innan man fick sitt första samtal med sin kontaktman och den kontaktmannen var helt blåst. Plitar som inte passade tider, som inte kom m.m. Bestraffade hela avdelningar kollektivt fast det är förbjudet enligt lag. Fick bara 2måltider på helger, frukost kl 10 och mat kl 16.

Klart man blir förbannad på systemet när man blir behandlad som ett rövhål och ingen förtjänar det, man sitter sin tid och har "sonat" sitt brott. Alla kan göra fel och dumheter, men när man upprepar det är det inte misstag. Sen finns det väl undantag så som för pedofiler och våldtäktsmän som är något helt särskilt som borde bestraffas med annat än en ofrivillig semester på ett 3stjärnigt hotell som de flesta anstalter faktiskt är.

Men, tycker nästan straffet är värre för ens nära och kära som man skadar och sårar genom den handling man gjrot för att hamna på kåken, och tiden efter man kommer ut. Övervakare m.m.

Jo precis det där med två rätter per dag på helgerna känner man igen. Samtidigt som man inte fick ta med sig mat från matsalen. I alla fall nog om det

Jag vill bara poängtera det igen att jag tycker inte (och har inte skrivit någonstans heller) att dom svenska anstalterna är för hårda. Det är verkställningen som det är fel på.
Citera
2011-03-18, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyl
I det fetmarkerade tror jag att du har det viktigaste när det gäller en individs chanser att återvända till samhället.
Viljan att sköta sej, att vilja komma bort från de problem som placerat en intagen på anstalt.
Möjligheten att studera är en stor del i motivering i kriminalvården
Ett bra exempel på en intagen som försöker få rättsida i sitt liv trots att han sitter på livstid och nyligen blivit nekad att få sitt straff tidsbestämt är Tony Olsson (malexandetskjutningarna)
Han bloggar om sin vistelse fn på Kumla ,googla så hittar du hans blogg utan problem.
Lägg märke till hans inställning, gnäller inte att dagliga rutiner måste skötas oavsett om han bor i cellen eller pliten påpekar småsaker. Som en annan användare skrev nyss så handlar det om att kunna följa rutiner även om det är trist.

Ja Jimmy du resonerar rätt. Man måste få den intagna att vilja ändra på sitt liv. Och det får man inte på det sättet som jag beskrivit att vårdarna i dagsläget gör.

Studera är något jag proppagerat för starkt i mina tidigare inlägg. Men jag kan ju säga att kriminalvården gör det inte lätt för en som vill studera något seriöst.

Jag påbörjade en utbildning på distans när jag var på sluten, men denna kunde jag inte fullfölja under min tid i fängelse eftersom det krävde att jag skulle vara uppkopplad till en server där uppgifter och övningar låg uppe. Och det nekades av ledningen. Så uppmuntrad blev man av dom.

Men jag måste säga det att OM man vill studera så går det, Men som sagt det är inte många som har viljan att rätta till sina liv när man påbörjar sina verkställning utan det är kriminalvårdens jobb att göra så att den här gnistan och viljan tänds inom dom intagna.
Citera
2011-03-18, 00:41
Medlem
Citat:
Om du anser dig vara oskyldigt dömd finns det förvisso skäl för dig att vara bitter. Men din beskrivning av livet på anstalten är inte hård och som dömd måste man lunna lära sig regler och vara anpassningsbar. Det är många som håller med om att kriminalvården kan förbättras men serven ligger ändå hos de dömda. Som vuxen medborgare är det ens eget ansvar att ordna upp sitt liv. Det går inte att gå runt med sossementalitet hela livet och skylla sina tillkortakommanden på andra.

Ja om man fortsätter tycka som du Knotknet så kommer kriminaliteten i Sverige öka. Uppenbarligen kan inte alla (även fast dom är vuxna) ta eget ansvar. Det är ju ganska hårt bevisat. Sorgligt, men sant, och då måste man anpassa sig efter situationen och göra något åt saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in