Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-09, 17:39
Medlem
Vart drar man? Några specifika länder och städer med mycket möjligheter?

Australien? USA?

Tanken är att dra till ett hyfsat soft ställe och gå runt i 1-2 veckor hela dagarna från butiker,fabriker och fan allt tills man får napp. Om det tar mer än 2v börjar det sina i kassan och behöver dra hem
Vilka länder är värda att satsa på?
Citera
2011-03-09, 17:42
Medlem
Powens avatar
Har du någon utbildning som du kan ha användning av?
Citera
2011-03-09, 18:14
Medlem
Kolla in worktravel. Annars är det snart högsäsong(apr-sep) för klubbar å restauranger i nedre delen av europa och där ska det tydligen vara lätt att få jobb, bara dra in på nå ställe å säga man vill jobba där.

EDIT: inte lika dyrt att resa dit heller så man kan gå runt längre å söka jobb ;p
Citera
2011-03-09, 18:17
Medlem
arcen2011s avatar
Om du uppbär a-kassa och ska åka till ett EU-land så tänk på att du behöver fylla i en blankett som ska godkännas i det land du åker till. Det här är rätt krångliga regler men gå in på Arbetsförmedlingen så hjälper de dig med det. Förut hette blanketten "E303" - nu något annat.

Detta måste göras för att man ska få bibehållen ersättning under utlandsvistelse i syfte att söka jobb. Detta är endast möjligt i EU-länder samt de länder som deltar i EES-samarbetet (Norge t.ex.) + Schweiz.
Citera
2011-03-10, 00:33
Medlem
Zlaneks avatar
dra till australien.
inte usa för att du kommer endast kunna ta svartjobb om du inte ansöker om studie/arbetsvisum som jag inte är insatt i men vet iallafall att det är lite klurigt
Citera
2011-03-10, 09:15
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcen2011
Om du uppbär a-kassa och ska åka till ett EU-land så tänk på att du behöver fylla i en blankett som ska godkännas i det land du åker till. Det här är rätt krångliga regler men gå in på Arbetsförmedlingen så hjälper de dig med det. Förut hette blanketten "E303" - nu något annat.

Detta måste göras för att man ska få bibehållen ersättning under utlandsvistelse i syfte att söka jobb. Detta är endast möjligt i EU-länder samt de länder som deltar i EES-samarbetet (Norge t.ex.) + Schweiz.
Är ju rätt onödigt att mecka med sådana papper om TS nu bara tänkt sig vara borta i 1-2 veckor. Nej deklarera "arbetslös" som vanligt på kassakortet bara. De har ingen koll på om du lämnar landet för en sådan kort tid. Om du nu har A-kassa dvs.
Citera
2011-03-10, 19:12
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Är ju rätt onödigt att mecka med sådana papper om TS nu bara tänkt sig vara borta i 1-2 veckor. Nej deklarera "arbetslös" som vanligt på kassakortet bara. De har ingen koll på om du lämnar landet för en sådan kort tid. Om du nu har A-kassa dvs.

Visst kan man göra så, men man riskerar ganska mycket.
Dels kan du bli avstängd helt från din ersättning och i värsta fall kan det handla om rent bedrägeri.

Men att a-kassan skulle märka detta är det ju ganska liten risk för.
Citera
2011-03-11, 16:09
Medlem
Trevligt med respons.

Angående utbildning, kort sagt: Nej

Europa var ett intressant tips även om jag hellre hade slitit i fabriker än på nattklubbar, risken är väl att man får dras med ett sånt där pissjobb där man går runt och gapar på turister att kolla in en viss bar

Kan tänka mig att förfalska diplom och liknande om ni vet något man kan ha användning för, verkar ju inte alltför svårt och risken att någon random jobbnisse utomlands ser igenom ett svenskt diplom känns inte så jättestor heller
Senast redigerad av sav 2011-03-11 kl. 16:11.
Citera
2011-03-11, 16:42
Medlem
Vore det dumdristigt att åka utomlands (t.ex. Norge/Danmark eller kanske något annat EU land längre bort) utan någon förberedelse av jobb eller bostadsansökan på internet? Min plan i huvudet är att åka ner till ex. Norge, i början av sommaren och leta ett jobb ända tills jag hittar ett. Inte som ett sommarjobb utan med tanken att stanna där i möjligen några år.

Jag har ingen arbetslivserfarenhet alls (är 21 år snart), förutom ett par praktikplatser på 2 veckor och ett sommarjobb för 5 år sedan. Jag har ca 12.000 kr att förfoga på resan (inkl. flygresan dit), kanske mer om jag tar lån. Jag är dock redo att ta emot de flesta skitjobb som kan hittas.

Tanken är också att jag helst skulle vilja stanna där även om pengarna tar slut (på vilket sätt vet jag inte) ända tills jag hittar ett jobb, vare sig det tar veckor eller månader. Jag vill inte komma tillbaks till mitt träsk här hemma och bo hos mor och far i arbetslöshet.

Vore detta en bra idé? Varför?
Vore detta en dålig idé? Varför?

Ber om ursäkt om jag stjäl denna tråd nu lite, hade nyss tänkt starta en ny själv, men detta ämne verkade bara för likt, skulle kännas fel ;P Om det jag märker att det inte passar in tar jag och skapar mig en egen tråd.
Citera
2013-09-10, 19:28
Medlem
Hirvis avatar
Undrar lite samma sak som många andra.
Jag är snart 23 år, har ingen speciell utbildning (gymnasium) men ett par års arbetslivserfarenhet och är sugen på att dra någonstans och göra något nytt. Norge känns lite tråkigt.

Men kan jag få jobb i ett land som Australien? Var kan man dra?
Citera
2013-09-10, 23:56
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
dra till australien.

Du kommer inte in i Australien om du inte kan uppvisa att du redan har ett jobb och en viss summa pengar tillgängligt. Dessutom kommer immigrationslagarna stramas åt ytterligare med den nya regeringen som tillträtt så det kommer förmodligen likna det Kanada har för tillfället.

Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Men kan jag få jobb i ett land som Australien? Var kan man dra?

Utan en högskoleexamen kommer du aldrig någonsin få bosätta dig i Australien och du kan definitivt glömma Kanada. De låter bara folk med viss sorts kvalifikationer bosätta sig i landet. Södra Europa har en fruktansvärd korruption och hög arbetslöshet, vill du verkligen söka lyckan där?

Kvar har du de nordiska länderna och brittiska öarna. Jag valde att flytta till det sistnämnda och det var ett av de bästa valen jag någonsin gjort. Jag har å andra sidan en högskoleexamen som öppnar dörrar på arbetsmarknaden.
Senast redigerad av lousy 2013-09-11 kl. 00:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in