2005-08-21, 10:24
Medlem
snirkelsnorkels avatar
En gång i tiden hörde jag att ett flygplan (tror "flygplan" anspelade på jetdrivna apparater) vars alla motorer stannar ändå skulle kunna segelflyga tio eller tjugo gånger sin höjd...

Men så inträffade det ju en hel massa olyckor för en kort tid sedan, och iallafall enligt ryktena skulle an av dem bero på att flygplanets båda motorer lagt av.

Det går ju emot vad jag hade fått för mig.

Dessutom så läste jag att flygplanet tar in komprimerad luft från flygplansmotorerna för att försörja air-condition-enheten med luft.

Fungerar det även om motorernas drivningskraft är förlorad, eller blir det ont om syre i kabinen då?
Citera
2005-08-21, 14:35
Medlem
Företagarsvinets avatar
Stora jetkärror har en s.k. APU - Auxiliary Power Unit, dvs helt enkelt en liten turbin som förser planet med ström (sitter oftast i rumpan längst bak), tryckluft och annat när motorerna inte är igång. När du står och väntar vid gaten med planet så är det oftast den som är igång och ger ström och airconditioning till planet. På större flygplatser kopplas planet upp med typ en stickkontakt - du ser ofta rangerare öppna en lucka ungefär vid framhjulet och sticka in en tjock sladd när planet taxat fram till gaten.

Sen kan alla plan glidflyga. Glidtalet varierar från typ till typ, men det är inte så uselt som man kan tro. Men om bägge motorerna stannar och APU:n också, så tappas hydraultryck. Äldre plan kan fortfarande styras, men det är enormt kraftansträngande. Nyare plane med fly-by-wire vet jag faktiskt inte vad som händer om all ström skulle dö, men det borde finnas någon form av backup. Hursomhelst så är det hydrauliken som är det kritiska.
Citera
2005-08-21, 14:47
Medlem
Ett "vanligt" jetdrivet passagerarplan kan glidflyga cirkus 15 gånger så långt som det är högt i höjd (det glider 15 meter fram och sjunker en meter), alltså kan ett plan glida ungefär 15 mil utan motorer från marschhöjd. Börjar man svänga och hålla på minskas distansen betydligt dock, och det är ju extremt sällan motorerna dör när man är exakt rakt mot en landningsbana 10 mil bort
syre kan tas in ändå ja, luftdraget finns ju fortfarande där.
Citera
2005-08-21, 15:11
Medlem
Jag är ingen expert men jag skulle tippa på att det är omöjligt att landa ett stort passagerarplan utan motorer utan att det kraschar. Man använder väl sig av motorerna vid landningen för att planet inte ska dimpa ner så hårt.
Citera
2005-08-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Företagarsvinet
Nyare plane med fly-by-wire vet jag faktiskt inte vad som händer om all ström skulle dö, men det borde finnas någon form av backup. Hursomhelst så är det hydrauliken som är det kritiska.

De har en s.k. Ram Air Turbine, en liten propeller som fälls ut automatiskt om man får ett totalt elbortfall. Den ger tillräckligt hydraultryck för att manöverera de primära kontrollerna. Finns ju två exempel på det, Air Canadas 767 (den s.k. Gimli Glider) och mer nyligen Air Transats A330 som båda fick totalt slut på bränsle men ändå kunde manövreras ner någorlunda kontrollerat.
Citera
2005-08-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sicarius
Jag är ingen expert men jag skulle tippa på att det är omöjligt att landa ett stort passagerarplan utan motorer utan att det kraschar. Man använder väl sig av motorerna vid landningen för att planet inte ska dimpa ner så hårt.

Det är fruktansvärt svårt, men inte omöjligt. Alla flygplan kan glidflyga mer eller mindre, och med en skicklig pilot vid spakarna och en hel del tur så går det alldeles säkert att landa ett passagerarplan utan motorer.

Minns ett fall där markpersonalen räknat fel på bränsle och det tog slut i luften. En liten hydraulmotor fälldes ut i luftströmmen så han fick kraft nog att styra flygplanet. Han lyckades glidflyga och nödlanda på ett privat och nerlagt(?) flygfält utan att någon skadades allvarligt.
Vad jag hört så har ingen lyckats upprepa landningen i simulator.
Citera
2005-08-24, 02:40
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinMama
Vad jag hört så har ingen lyckats upprepa landningen i simulator.
Jo då, det är inga problem att upprepa det i simulatorn.
Bara man har ett flygfält inom räckhåll och god sikt så...
Citera
2005-08-24, 03:28
Medlem
Azraels avatar
Man kanske skall inflika att de flesta moderna jaktflygplan dimper ner som tegelstenar vid motorhaveri.
Citera
2005-09-24, 22:38
Medlem
Acklacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Man kanske skall inflika att de flesta moderna jaktflygplan dimper ner som tegelstenar vid motorhaveri.
Det är väl för att de är instabila från början, iaf JAS. Nån sa att flyga Gripen utan reglersystem är som att backa med släpvagn i 150 km/h.

Över central europa och USA är det väl sällan mer än 10 mil mellan nåt slags flygfält.
Citera
2005-09-25, 10:37
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicarius
Det går alldeles utmärkt så länge farten är tillräckligt hög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in