2011-03-04, 17:40
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomen1
Introduktion till e-Government
7,5hp, Blandade tider, Halvfart (50%)
Internetbaserad distansunderv
Fristående kurs
Umeå universitet, Ortsoberoende

Företagsekonomi, GR, (A), Projektledning - ledarskap, organisation och grupp
7,5hp, Dagtid, Halvfart (50%)
Fristående kurs
Mittuniversitetet, Ortsoberoende

Någon som kan säga hur ovanstående kurser är? Krävande, givande, slappa?

Jag har läst det sistnämnda, dock var det 07. Men jag tyckte personligen att det var enkelt och inte speciellt krävande. Läste lite, blarrade lite i ett PM, skrev en artikel och vips så var de 5 poängen (det gamla systemet) kirrade.
Citera
2011-03-04, 19:15
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomen1
Introduktion till e-Government
7,5hp, Blandade tider, Halvfart (50%)
Fristående kurs
Umeå universitet, Ortsoberoende

Företagsekonomi, GR, (A), Projektledning - ledarskap, organisation och grupp
7,5hp, Dagtid, Halvfart (50%)
Fristående kurs
Mittuniversitetet, Ortsoberoende

Någon som kan säga hur ovanstående kurser är? Krävande, givande, slappa?

Majoriteten av Projektlednings-kurserna är verkligen aptråkiga.
Citera
2011-03-04, 20:39
Medlem
Cincinnatis avatar
Jag anmälde mig till en nätburen kurs i arbetsrätt vid Lunds universitet. Mest för att ha något att falla tillbaka på om alla mina ansökningar till sommarjobb skiter sig. Om man bor hemma under sommaren och inte betalar för sig är bidragen från CSN ett riktigt bra tillskott i kassan.

Just kursen i arbetsrätt känns väl lite mer seriös än många andra flumkurser som går under sommaren, så det är ju inte slöseri med tid heller.
Citera
2011-03-05, 23:33
Medlem
retrys avatar
Frågor angående sommarkurser

Hejsan
Jag är i den sitsen att jag inte har varken möjlighet eller ork att jobba i sommar, så därför tittar jag på alternativet att plugga och har därför ett gäng frågor...

Först så undrar jag hur många poäng det är som jag faktiskt måste läsa för att få fullt CSN i sommar? (100% bidrag samt lån alltså) Är det 15 poäng som gäller eller?

Vidare undrar jag hur det ligger till med distanskurserna. När jag söker på studera.nu så har jag kryssat i "Visa bara distansutbildningar utan sammankomster" för att gallra ut potentiella kurser att läsa, men ett krav jag har är att det verkligen är 100% distans, dvs ingen skriftlig tentamen och jag blir förvirrad av vissa kursbeskrivningar.

Exempel på en kursbeskrivning som är lite luddig är "CSS-baserad webbdesign" på Umeås universitet (UMU-92730: http://www.umu.se/utbildning/program...on&code=2IN005) där det i sammanfattningen står:
Citat:
Antal övriga fysiska träffar för distans: Inga träffar
Antal obligatoriska träffar inklusive tentamen: Inga träffar
Upplägg för distanskurs: Undervisningen bedrivs nätbaserat via en lärmiljö som tillhandahålls av institutionen. Kursupplägget förutsätter att den studerande har tillgång till en dator och Internetuppkoppling.
Men i kursplanen under rubriken Examination så står följande rad:
Citat:
Examinationen sker normalt i form av skriftligt prov...

Så hur ska jag tolka det? Vad är det som gäller?
Senast redigerad av retry 2011-03-05 kl. 23:37.
Citera
2011-03-05, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retry
Hejsan
Jag är i den sitsen att jag inte har varken möjlighet eller ork att jobba i sommar, så därför tittar jag på alternativet att plugga och har därför ett gäng frågor...

Först så undrar jag hur många poäng det är som jag faktiskt måste läsa för att få fullt CSN i sommar? (100% bidrag samt lån alltså) Är det 15 poäng som gäller eller?

Vidare undrar jag hur det ligger till med distanskurserna. När jag söker på studera.nu så har jag kryssat i "Visa bara distansutbildningar utan sammankomster" för att gallra ut potentiella kurser att läsa, men ett krav jag har är att det verkligen är 100% distans, dvs ingen skriftlig tentamen och jag blir förvirrad av vissa kursbeskrivningar.

Exempel på en kursbeskrivning som är lite luddig är "CSS-baserad webbdesign" på Umeås universitet (UMU-92730: http://www.umu.se/utbildning/program...on&code=2IN005) där det i sammanfattningen står:Men i kursplanen under rubriken Examination så står följande rad:

Så hur ska jag tolka det? Vad är det som gäller?
Tror det är 15 poäng som gäller.

Jag skulle tolka det som om kursen sker på distans men du får en skriftlig examinationsuppgift som du ska skicka in. Står det inga träffar så har jag aldrig varit med om att de haft några.

Lycka till med studierna.
Citera
2011-03-05, 23:56
Medlem
Freddykings avatar
Läste den kursen förra sommaren och det var 4 st css uppgifter som examination.
Citera
2011-03-06, 10:53
Medlem
nutkjells avatar
Hejsan.
Jag tänkte sno tråden lite och passa på att fråga om det finns något universitet eller högskola som ger distanskurser i matematik under sommaren?
Jag vill få in så mycket matematik som möjligt under min utbildning och om det skiter sig med sommarjobb så tänkte jag att det kunde vara trevligt att ha något att falla tillbaka på men som fortfarande är vettigt och känns relevant för min utbildning.

Envariabelanalys, Algebra I, Linjär algebra och Geometri I, baskurser och förberedande mattekurser är dock ej intressant.
Citera
2011-03-06, 14:23
Medlem
Shiverks avatar
Hur många poäng kan jag bli antagen till på sommaren? Är det 45hp som vanligt eller kanske 22.5hp grundat på att det blir 150% studietakt? Jag har inte lyckats med att hitta någon information på studera.nu.
Citera
2011-03-06, 14:33
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiverk
Hur många poäng kan jag bli antagen till på sommaren? Är det 45hp som vanligt eller kanske 22.5hp grundat på att det blir 150% studietakt? Jag har inte lyckats med att hitta någon information på studera.nu.

Ja, 22,5 hp i det ordinarie urvalet.
Citera
2011-03-06, 21:54
Bannlyst
Sommarkurser

Går ut gymnasiet till sommaren efter 3 år på teknikprogrammet. Har nu funderat på att börja läsa antingen cilvilingejör, civilekonom eller möjligtvis psykolog. Ska söka sommarjobb nu till sommmaren men tänkte även att jag skulle kunna ta en sommarkurs. Har förstått att man kan ta till sig sommarkurserna man väljer i programmet man sedan läser.

1. Så om jag väljer att läsa en sommar-matematikkurs som man läser i civilekonomprogrammet så behöver jag inte läsa den kursen när jag har påbörjat civilekonomprogrammet?

Frågan är dock om man klarar av dessa kurser på egen hand? Detta då jag vill att det ska vara distanskurser så jag slipper passa tider då det inte kommer fungera då jag atagligen kommer att jobba i sommar.

2. Kanske en dum fråga men dessa kurser jag läser håller hur länge som helst? Så om vi säger att jag läser en kurs i sommar och sedan väljer att ta ett sabatsår och börjar plugga efter det året så kan jag fortfarande ta till mig kursen jag läst?

3. Då jag inte bestämt mig än om jag ska bli ingenjör, ekonom, psykolog eller vem vet kanske något annat så undrar jag om det finns någon vettig kurs som man läser i alla civilingenjörsprogram då jag inte bestämt vilken inrikting jag ska gå? Vad skulle ni rekommendera att man läste för kurs om man ska gå någon av dessa utbilningar?

4. Kanske det är lite krångligt och kanske är det bättre att bara ta någon förberedende kurs i matematik, fysik, ekonomi eller liknande?
Citera
2011-03-06, 22:10
Medlem
Holmertzs avatar
1. Ja. Om du läser en kurs som ingår i programmet läser du den inte igen. Du kan möjligtvis tenta om den och/eller gå på föreläsningarna. Tänk dock på att CSN inte blir helt glada om du inte skramlar ihop tillräckligt många poäng under terminerna. Poängen du läser på sommaren istället för på t ex hösten får du inte tillgodoräkna på hösten.
Det är även så att många kursen du läser i program inte finns som fristående kurser (dvs du kan inte läsa de under sommaren)

2. Ja, de håller hur länge som helst. Det kan dock vara bra att inte glömma bort för mycket av kursinnehållet!

3. Jag tror till en början att psykologiprogrammet inte har många kurser gemensamma med de andra, om ens några alls. Ekonomi och ingenjör skiljer sig ganska mycket från varandra också, det skulle vara nån mattekurs de har gemensamt kanske. Dock tror jag inte ekonomprogrammet har någon enskild kurs för matte, utan det bakas in i de andra kurserna. Du kan ju dock läsa matematik med inriktning ekonomi, då kommer du ha en hel del gemensamt med ing.-programmen.
Tänk också på att det finns väldigt många ing.-program som skiljer sig mycket från varandra. Många (men inte alla) har kurser som t.ex en/flervariabelanalys, och linjär algebra gemensamt. Dessa är även gemensamma med mattepogrammet.

4. Ja, det tror jag. Extra viktigt är det att se till att du har behörighet till programmen.
Citera
2011-03-06, 22:10
Medlem
Torios avatar
Hej!

Jag svarar ifrån en teknologs (civilingenjörsstudents) perspektiv.

Till att börja med skulle jag rekommendera dig att ta ett sabbatsår, då får du lite tid att bestämma dig vad du vill göra. Det är rätt så stor skillnad mellan civ. ing, civ. ek. och psykolog.
Ett sabbatsår är dessutom givande och karaktärsdanande. Det märks rätt så tydligt vilka som börjat direkt från gymnasiet och vilka som tagit lite paus att mogna. Nackdelen är att man tappar matten om man inte övar på den (om du väljer civilingenjör).

Men till din fråga:
1.
Det beror på högskolan du väljer hur mycket du kan tillgodoräkna dig så det får du fråga studievägledare på universitetet i fråga.
Jag skulle haft det svårt att själv klara första mattekursen (för mig envariabelsanalys/linjär algebra) på egen hand över sommaren. Dock finns det förberedande mattekurser på distans via KTH, tror jag.
Jag kan dessutom rekommendera att ta en kurs i MATLAB (beräkningsprogram), då många har problem med det i början. (finns via Uppsala universitet,7.5 hp, har läst den själv)

2.
Poängen behålls hela livet.

3.
På Chalmers läser alla som jag känner till dessa mattekurser:
Envariabelsanalys
Flervariabelsanalys
Linjär algebra

Tror att de flesta läser mekanik (Fysik på gymnasiet), men lovar inte.

4.
Jag tror det är bättre att läsa förberedande kurser.

Hoppas mina tankar hjälper.

Till sist: fråga dig själv varför du vill läsa dessa utbildningar; av genuint intresse eller för att de leder till en "statusexamen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in