Citat:
Ursprungligen postat av Gatsten
Så, mina damer och herrar, är ni redo för ytterligare ett vittne? Här kommer det!
Hittills har vi vittne 1 (med hunden), vittne 2 (på Lockerud) och vittne 3 (killarna på Hällristningsvägen). Nu är det så att det finns ett fjärde vittne, men det här vittnets iakttagelser skiljer sig från de andras vad beträffar tiden.
Det jag nu kallar vittne 4 borde egentligen vara vittne 1, efter det här vittnet ligger först i tiden. Vittnet - som enligt egen utsago inte har hörts av polisen - bodde utmed cykelvägen och gör en högst märklig iakttagelse tidigare på kvällen. Runt 23.30-24.00 observerar vittnet en mindre ljus bil som kör på cykelvägen upp mot Marieforsleden! Vittnet har sagt att detta var högst märkligt, eftersom vittnet dittills aldrig hade sett en bil köra där - vare sig före eller efter det att Helena försvann. Vittnets beskrivning av bilen är alltså "en mindre ljus (troligen vit) bil med avhugget bakparti". Denna beskrivning ligger således helt i linje med den beskrivning som killarna på Hälllristningsvägen har gett, nämligen en "mindre vit bil med sluttande bakparti). Det förefaller ställt utom allt rimligt tvivel att det nya vittnet och killarna på Hälllristningsvägen har iakttagit samma bil: Först mellan 23.30-24.00 (det nya vittnet) och 02.30-03.00 (killarna på Hällristningsvägen).
Min största reflexion om detta är att någon var ute och spanade efter Helena eller kollade in "läget" redan 23.30-24.00. Vi ska också komma ihåg att vittne 2 på Lockerud såg en mindre ljus bil köra i idiotfart in på Lockerud bara minuter efter det att de gälla kvinnoskriken hade tystnat. Det mesta tyder enligt mitt sätt att se på saken att alla tre har observerat samma bil. Något var ta mig fasen i görningen redan tidigt på kvällen - och detta något flippar sedan ur helt.
Jag kan ge mig den på att någon antingen ville ha koll på Helena eller letade efter henne. Och i så fall bör ju denne ha vetat att Helena var borta tidigare på kvällen men inte visste vart hon skulle ta vägen: Hem eller till exempelvis Stadt.Tja, synpunkter, tack!
Inte enbart en fråga till Gatsten utan OCKSÅ till andra forumet.
Stämmer det att Helena med kompisar var på fest i Töreboda den kvällen? Eller menar då Festen Hos Pernilla!. (Pernilla själv uttalar sig om festen SVT/veckans brott).
Isåfall om De nu var det! - när lämnade Helena eller flera Festen? Menar då också om andra inblandade festen som kan ha gett sig av tidigare än Helena och andra- Hade de bil? Ville de till Mariestad?
Fanns det någon eller några nya/ eller ytliga bekantskaper på Festen?
Tidpunkt, tidpunkter?
Hur tog de sig till Mariestad? Buss,Taxi eller privat bil?
När anlände Helena eller flera sällskapet TILL stadt, tidpunkt?
Tycker frågorna kan vara nog så viktigt sammanhanget med iaktagelsen bil 23:30-24:00.
Och...desutom...
vill få Töreboda och Pernilla med förfest ryktet under lupp. Sedan gå vidare.