2011-02-18, 22:51
Medlem
Hej!

Har framåtroterade axlar, för vilket jag utför rehabträning för.
Bröstträningen har jag uteslutit, men min fråga är hur jag bör göra med själva axelträningen?
Tränat rotatorcuffar samt lägger mkt fokus på bakre axlar, men hur bör man göra med ordinarie axelträningen som inkluderar militärpress/hantellyft åt sidan/axelpress m. hantlar?
Bör man utesluta dessa eller nöta på som vanligt?

Tack på förhand!
Citera
2011-02-19, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newbie32
Hej!

Bröstträningen har jag uteslutit, men min fråga är hur jag bör göra med själva axelträningen?
Tränat rotatorcuffar samt lägger mkt fokus på bakre axlar, men hur bör man göra med ordinarie axelträningen som inkluderar militärpress/hantellyft åt sidan/axelpress m. hantlar?
Bör man utesluta dessa eller nöta på som vanligt?

Tack på förhand!

Samma problem här. Dock så föddes jag med en skolios med rotation i höger rygg så mitt skulderblad och axel trycks frammåt. Ska också försöka träna upp den axeln så den får bättre hållning.

Finns det någon övning som tränar de muskler som behövs för att axeln ska få en bättre hållning? Svar uppskattas!

Edit: TS, testa och fortsätt med axelträningen och om du känner att du får ont så ta bort lite vikter. MVH
Senast redigerad av Philosophic 2011-02-19 kl. 15:19.
Citera
2011-02-19, 18:22
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Philosophic

De övningar som kan hjälpa dig är roddövningar för övre delen på ryggen. Ryggresningar (hyperextension). Latsdrag/chins. Statiska bålövningar typ plankan.

Sedan är det viktigt att du blir medveten om din hållning varje dag och försöker korrigera om du "slappar" åt nåt håll. Sträcka på dig så gott det går. Inte sitta och sunka framför datorn för mycket.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2011-02-19 kl. 18:30.
Citera
2011-02-19, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newbie32
Hej!

Nu vet jag förstås inte hur du ser ut. Men framåtroterade axlar brukar bero på att man har en rundad bröstrygg (kallas kyfos) vilket medför att skulderbladen, så att säga, glider framåt över revbensbågen och därmed hela skuldran.
Om det är så det förhåller sig så kan du inte göra ngt åt det. Vi är alla byggda olika.
Vad är det du rehabtränar för? Du skriver inte om ngt besvär du har bara hur du ser ut.
Om du inte har ngt besvär så kan du nog styrketräna på sedvanligt vis. Möjligen ha koll på att exempelvis bröstmuskulaturen inte förkortas av träningen. Och som sagts tidigare..inte sitta o sunka framför datorn för mkt.
Citera
2011-02-19, 20:08
Medlem
Man ska väl utföra övningar där man kan dra ihop skulderbladen, typ sittande kabelrodd.
Citera
2011-02-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Philosophic

De övningar som kan hjälpa dig är roddövningar för övre delen på ryggen. Ryggresningar (hyperextension). Latsdrag/chins. Statiska bålövningar typ plankan.

Sedan är det viktigt att du blir medveten om din hållning varje dag och försöker korrigera om du "slappar" åt nåt håll. Sträcka på dig så gott det går. Inte sitta och sunka framför datorn för mycket.

Jag tackar och bockar!
Blev verkligen glad när du gav övningar som är lätta att utföra och som kan göras hemma såväl som gymmet.
MVH
Senast redigerad av Philosophic 2011-02-19 kl. 23:08.
Citera
2011-02-19, 22:51
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Philosophic

Ok, bra. Lycka till i livet då.
Citera
2011-02-20, 03:44
Medlem
Kanofs avatar
När det kommer till att bättre på hålling så gäller det bara att tänka på att hålla bra hållning, sen finns det ju strukturella problem som scoliosis osv.

Just med axlarna så är det en bra ide att försöka få så mycket rörelse i skulder-bladen som möjligt. Sen bara träna på att försöka hålla tillbaks dem. Om innåt rotatorerna är för tighta, så kan det vara smart att stretcha dem.

Ett hett tips är annars att köpa små klistermärken (typ runda röda/gula eller nått). Sen sätta dem på lite platser runt om i hemmet, kanske en på ratten i bilen och kanske något på arbetsplatsen. Sen varje gång du ser ett klistermärke, så ser du till att fixa hållningen. På det sättet kommer du bli konstant påmind om att hålla en bra hållning.

Det finns inget i vårat undermedvetna som säger något om hållning, utan om vi vill ändra på den måste det göras medvetet genom att sträcka ut eller stärka muskler som drar i bena.
Citera
2011-03-01, 21:48
Medlem
Det bästa men jobbigaste man kan göra är att försöka gå rak! Bak med axlarna gå med spänd mage. Ett tips är att andas med magen. Sen måste du strecha bröstmusklerna och köra mer bakre axlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in