Citat:
Ursprungligen postat av Von-Uppland
Nu vet jag inte om du sitter inne på mera information än vad vi andra gör, men vad jag får ut av texten är att prästen/kyrkoherden kommentera på några andras utseende, inte att han på något sätt moralisera om dans (vad för dans?). Måhända är jag även osedvanligt känslokall, men jag finner det inte alls upprörande att använda "psykiskt sjuk" som injektiv.
Att börja slänga sig med termer som diskriminering i det här felet tycker jag rent ut sagt bara är löjligt.
"Kyrkoherden berättade om en busslast som anlänt till en dans,[...] "de såg ut som psykiskt sjuka"[...]"
Men det är inte viktigt. Han moraliserade över deras utseende/dans/whatever.
Nej, det kan tyckas som en löjlig sak att hänga upp sig på att han använde uttrycket "såg ut som psykiskt sjuka". Men tänk dig in i situationen för de i församlingen som faktiskt är eller har varit psykiskt sjuka eller har anhöriga som är det. Vidare spär han på en diskurs som finns i samhället där psykisk sjukdom beskrivs som något negativt och skamligt, något som man inte vill förknippas med.
Jag har för övrigt inte nämnt något om diskriminering utan jag menar bara att man bör reflektera över vilka ord och uttryck man använder. Jag anser att man bör undvika att använda diagnoser eller sjukdomstillstånd på det sättet.