Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Du verkar kunna rätt mycket så jag gör säkert bort mig nu när jag säger emot dig, men kan man inte få en hjärtattack om man tränar för hårt. Visst det är ju främst män i övre medelåldern som får det när de tar i för hårt för de tror att de orkar mer än de gör och hjärtat hänger inte med.
Du gör inte bort dig. I detta exempel du ger beror infarkten på ateroskleros. Dvs en "annan faktor" som jag reserverade mig för. Alltså om hjärtat är friskt är det inte farligt att pressa sig till det yttersta. Om det är sjukt så är det en annan femma.
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Håller med om att det inte är något man behöver gå till läkaren för om det inte finns några andra symptom, men 93 är faktiskt lite dåligt. Kanske skulle ta lite raska promenader ibland så blir hjärtat starkare.
En bra vilopuls ligger på 60, men 70 - 75 är medelsnittet i Sverige. Har för mig att man helst ska mäta den på morgonen när man är som mest utvilad.
Min gissning är att det var felmätt. Precis som du säger så är det ett bra tillfälle att ta vilopulsen är när man precis vaknat. I vilket fall kan man inte ställa diagnos på nån över nätet.
Blir TS onormalt andfådd eller har TS något annat symptom ?