• 1
  • 2
2011-02-05, 13:11
Medlem
Puls.

Vilopulsen kan man sänka genom att förbättra sin kondition. Kondition är kroppens förmåga att förse musklerna med syre (och näringsämnen) och den viktigaste komponenten för bra kondition är hjärtat. Ett vältränat hjärta kan arbeta med lägre frekvens vid en given belastning. Vilket då ger att frekvensen vid vila kan sjunka.

Maxpulsen kan man inte påverka på samma vis. Visst, en vältränad kan enklare kanske nå sitt max men själva maxpulsen kan man inte träna upp.

Både ens max och min är arvsmässigt betingat, dvs dina gener och hur din kropp ser ut påverkar. Alla kan inte nå ned till 40 i vilopuls hur vältränade de än är men en vilpuls på 90 kan säkerligen sänkas.

och som så många påpekat, vilopuls ska tas i vila. Jag har lägst puls på kvällen när jag ligger och läser/ska sova. på morgonen ligger den vanligen cirka tio slag högre.

Innan man kan säga vad ens vilopuls är måste man lära känna den, det vill säga mäta ett antal gånger.

Vilpulsen påverkas av om du har en infektion i kroppen, den stiger då. Likaså kan exempelvis kaffe även påverka..
min puls när jag skriver detta 55-60 slag per minut...
Citera
2011-02-05, 13:22
Medlem
MatildaXs avatar
Undrar också hur du gick till väga när du mätte din vilopuls. Om du verkligen vilade och inte nyligen gjort något för att pressa upp den (aktivitet, nikotin, nervositet etc) eller hade en infektion i kroppen är 93 en för hög vilopuls även om man är helt otränad. Om det verkligen är din vilopuls är den så hög att du nog bör kolla upp det.

En normal vilopuls är runt 60 om man är otränad men någorlunda ung och frisk. Man kan visserligen avvika ganska mycket både uppåt och nedåt utan att det behöver vara onormalt men såpass hög vilopuls som 93 skulle inte jag våga avfärda som normalt utan att kolla upp det först.
Citera
2011-02-07, 01:17
Medlem
Yosoytus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Du verkar kunna rätt mycket så jag gör säkert bort mig nu när jag säger emot dig, men kan man inte få en hjärtattack om man tränar för hårt. Visst det är ju främst män i övre medelåldern som får det när de tar i för hårt för de tror att de orkar mer än de gör och hjärtat hänger inte med.

Du gör inte bort dig. I detta exempel du ger beror infarkten på ateroskleros. Dvs en "annan faktor" som jag reserverade mig för. Alltså om hjärtat är friskt är det inte farligt att pressa sig till det yttersta. Om det är sjukt så är det en annan femma.

Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Håller med om att det inte är något man behöver gå till läkaren för om det inte finns några andra symptom, men 93 är faktiskt lite dåligt. Kanske skulle ta lite raska promenader ibland så blir hjärtat starkare.

En bra vilopuls ligger på 60, men 70 - 75 är medelsnittet i Sverige. Har för mig att man helst ska mäta den på morgonen när man är som mest utvilad.

Min gissning är att det var felmätt. Precis som du säger så är det ett bra tillfälle att ta vilopulsen är när man precis vaknat. I vilket fall kan man inte ställa diagnos på nån över nätet.

Blir TS onormalt andfådd eller har TS något annat symptom ?
Citera
2011-02-07, 21:45
Medlem
jokkermans avatar
nope inga fel på mig. fast när jag tog pulsen så hade jag kollat på en film och jag var väl inte direkt helt avslappnad så ... ska göra om det i morgon när jag vaknar så får jag se vad jag har då istället
Citera
2011-02-26, 10:00
Medlem
upperkatts avatar
Vilken vilopuls har jag?
Jag mätte pulsen under en tidsperiod då jag också somnade. Alldeles i slutet så vaknade jag och var vaken i kanske en minut.
Kan någon avläsa vilken vilopuls jag har?
http://i51.tinypic.com/5d57p1.jpg
Citera
2011-02-26, 12:39
Medlem
Gropen kan vi ignorera, det är ett mätfel av du rört dig. Tittar vi på grafen ser vi att du ligger på absolut lägsta puls på kring 50 slag per minut. vet inte om vi kan definiera det som vilopuls direkt, medianen för lägsta värdena verkar snarare hamnar kring 55 slag per minut.

Dvs du har en lägsta puls någonstans emellan 49-55 slag per minut.

upprepa detta test några gånger så kan du får en mer säker siffra.
Citera
2011-02-26, 20:36
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Gropen kan vi ignorera, det är ett mätfel av du rört dig. Tittar vi på grafen ser vi att du ligger på absolut lägsta puls på kring 50 slag per minut. vet inte om vi kan definiera det som vilopuls direkt, medianen för lägsta värdena verkar snarare hamnar kring 55 slag per minut.

Dvs du har en lägsta puls någonstans emellan 49-55 slag per minut.

upprepa detta test några gånger så kan du får en mer säker siffra.
Ok, tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in