Citat:
Ursprungligen postat av ingetnamnhelst
mnga som inte verkar ta ett sockermissbruk p allvar tycker jag..
jag r sjlv sockerberoende och det r nog s jobbigt som ngot annat beroende tycker jag..
har genom livets snirkliga gng varit beroende av dom flesta droger man kan bli beroende av
men va fan, det r bttre att vara beroende av socker n t.ex. heroin.. s jag kkar socker och blir fet, ntt fr man vl unna sig..
man lever ju som bekant bara 1 gng..
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Nope, socker skadar din kropp way mer n vad korrekt avvgda heroindoser gr, d de inte skadar kroppen ver huvud taget (klla: polisen)
S dr gick du bet. Du kommer leva kortare och ha smre mental livskvalit n din heroinistgranne.

Jag anser nog att ett heroinberoende r vrre n ett sockerberoende, som "ingetnamnhelst" skrev.
Sedan det dr med att socker skadar kroppen mer n "vad korrekt avvgda heroindoser gr" tycker jag r en ondig jmfrelse d de flesta som gr p heroin inte knarkar p ett sdant vis att det blir ofarligt, plus att riskerna fr verdos finns dr. Har hrt och sett den hr jmfrelsen s ofta... det ppekas hela tiden att heroin (och en del andra opioider) inte skadar en s lnge man "missbrukar snyggt".
Tror nog att random sockerberoende har bttre livskvalit n random heroinberoende, ven om inget av det r bra sklart. Men jag vet ju att mnga anser att det r tvrtom, just fr att "heroin inte skadar kroppen fysiskt"... om man anv det p "rtt stt". Jag knner ingen heroinist som har det bra, bra livskvalit d, men jag knner sockerberoende som har det. Fetma r ju inte bra, men man behver ju inte lida av det bara fr att man r sockerberoende. Men det kan ju vara skadligt iaf ocks, ven om man inte r fet.
Sjlv r jag beroende av bde socker och opioider. Bda beroendena skadar mig fysiskt, opioiderna mest nr jag blir utan och sockret mest fr att jag r s dlig p att ta annat n just socker. Jag har trots allt inte ett s destruktivt opioidmissbruk men mnga av mina vnner har det. Ett flertal av mina vnner kommer frmodligen att d lngt i frtid.
Hur som helst s tycker jag det blir dumt att hela tiden dra upp hur oskadligt opioider r (vissa iaf) fr kroppen nr missbruket i sig ofta r s destruktivt, bde psykiskt & fysiskt. Men det r sklart inte bra att vara sockerberoende heller, menar inget annat.
Annars har jag inga tips nr det gller att sluta missbruka socker. Jag lyckades bli av med suget en gng d jag var pank en lngre tid och drfr inte kunde ta socker, hur n mycket jag ville. Efter ngra veckor s var suget borta, kanske det var en vecka bara t.o.m. Sedan blev jag bjuden p en halv Twix... och det var krt igen. Innan jag tog den s knde jag inget behov alls, stod och funderade lnge p om jag verkligen ville ha den. S tog jag den & stoppade den i munnen och sedan var det krt igen.
Om jag inte fr socker nr jag vill ha det s kan jag f som sockerknningar, allts nt med blodsockret. Jag brjar skaka, kallsvettas (blir helt blt, speciellt i nacken) och fr svimningsknslor. Har flera gnger ramlat ihop p hallgolvet nr jag varit p vg till kiosken. Har allts inte hunnit ivg innan jag rasat. Gr extremt fort ocks, ngra minuter bara, tills jag inte kan g ens. D ligger jag och flsar & skakar ett tag, med ett extremt sug efter typ Gott & Blandat eller mandariner. S fort jag stoppar nt stt i munnen (kastar i mig, som besatt) s gr det ver.
Misstnker att jag hller p att utveckla diabetes eller ngot, pga av mina osunda vanor. De har kollat mig men n s lnge har jag inte ftt det. Vid de senaste provtagningarna s hade jag dock ngot hgt vrde nr det gller blodsocker eller vad det nu var.
Men trots att jag ter extrema mngder socker (speciellt i jmfrelse med mat) s r jag vldigt underviktig. Min huvudfda r lsgodis, olika typer av choklad, kakor, bullar och den vrsta svagheten... glass. Dricker i princip bara saft och lsk. Det enda vatten jag fr i mig r nr jag dricker Treo.
Men jag r TUSEN ggr hellre utan socker n opioider iaf. Blir jag utan opioider s rasar jag i vikt, till ca 33 kg, och d tar kroppen stryk rejlt. Och jag mr betydligt smre psykiskt utan opioider, jmfrt med sockret.