• 1
  • 2
2011-01-21, 11:58
Medlem
CXTs avatar
Du kan ju prova att erstta/trappa ner sockret genom att successivt byta ut mot lngsamma "nyttigare" kolhydrater, typ fullk. ris, quinoa etc, eller kanske frukt och grnsaker. Vad som r optimalt kan man ju diskutera, men det r bttre n att ta massa socker iaf
Citera
2011-01-21, 15:29
Medlem
mnga som inte verkar ta ett sockermissbruk p allvar tycker jag..
jag r sjlv sockerberoende och det r nog s jobbigt som ngot annat beroende tycker jag..
har genom livets snirkliga gng varit beroende av dom flesta droger man kan bli beroende av
men va fan, det r bttre att vara beroende av socker n t.ex. heroin.. s jag kkar socker och blir fet, ntt fr man vl unna sig..
man lever ju som bekant bara 1 gng..
Citera
2011-01-21, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ingetnamnhelst

Det r bara ett frnekelsestadie. Folk kommer fatta galloppen nr vi stryper sockertillgngen i sverige i 2 mnader.. Drefter kommer ingen sockermissbrukare att kalla sig fr ngot annat n en missbrukare.

Citat:
jag r sjlv sockerberoende och det r nog s jobbigt som ngot annat beroende tycker jag..

Subtila beroenden som inte ger ngot direkt sug efter en kick utan bara ett sug, r mycket svrare att bli av med n vanliga droger. Det r drfr det r s jvla mycket svrare att sluta rka cigg n det r att sluta med gobbe till exempel.

Citat:
men va fan, det r bttre att vara beroende av socker n t.ex. heroin..

Nope, socker skadar din kropp way mer n vad korrekt avvgda heroindoser gr, d de inte skadar kroppen ver huvud taget (klla: polisen)
S dr gick du bet. Du kommer leva kortare och ha smre mental livskvalit n din heroinistgranne.

St p dig dock, den magiska tvveckorsgrnsen gller fr alla droger. Klarar du 2 veckor utan och kan fylla sockertiden med en annan syssla sen s klarar du dig bra.
Citera
2011-02-25, 13:02
Medlem
DigGaNs avatar
vriga droger -> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2011-02-25, 13:36
Medlem
Man kan faktiskt bli beroende till viss del av att trna ocks, och jag riktar detta inlgg till de som verkar tro att det mesta kan vara farligt, men om man nu inte r klantig nog att tappa vikter (om man styrketrnar), snubbla och bryta ben, nacke eller whatever om man springer, eller tar ngot prepparat fr att bli strre, s lr detta knappast vara ngot farligt missbruk :P

Hur som helst, jag sjlv blev automatiskt mer medveten om vad jag t efter att jag brjade trna, mjligtvis mer nu p ldre dagar n nr jag var yngre dock.

Jag skulle nog dock vilja se ngot liknande mne p ett stlle som tar upp allmnna missbruk/beroende d jag inte direkt tycker att det hr till mnet droger.
Senast redigerad av Elrandhir 2011-02-25 kl. 13:39.
Citera
2011-02-25, 13:49
Bannlyst
socker tar mnga liv varje r.. vrre n crack har ja hrt
Citera
2011-02-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Nope, socker skadar din kropp way mer n vad korrekt avvgda heroindoser gr, d de inte skadar kroppen ver huvud taget (klla: polisen)
S dr gick du bet. Du kommer leva kortare och ha smre mental livskvalit n din heroinistgranne.

S du menar p fullaste allvar att du tror att det r bttre att vara beroende av heroin n socker(motsatsen till vad han du quota skrev)? Vakna gosse.

"korrekt avvgda heroindoser", en av de mest klassiska saker med droger overall r att du alltid behver en hgre dos fr att uppn samma grej.

"Du kommer leva kortare och ha smre mental livskvalit n din heroinistgranne."

Hr du hur det lter? Tror du en horsepundare har en hrlig mental livskvalit eller?

Det mrks att du lser fr mycket p flashback, kom ut i verkliga livet och se hur missbrukare mr egentligen.
Citera
2011-02-25, 14:57
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
har genom livets snirkliga gng varit beroende av dom flesta droger man kan bli beroende av
men va fan, det r bttre att vara beroende av socker n t.ex. heroin.. s jag kkar socker och blir fet, ntt fr man vl unna sig..
man lever ju som bekant bara 1 gng..

Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff

Jag anser nog att ett heroinberoende r vrre n ett sockerberoende, som "ingetnamnhelst" skrev.

Sedan det dr med att socker skadar kroppen mer n "vad korrekt avvgda heroindoser gr" tycker jag r en ondig jmfrelse d de flesta som gr p heroin inte knarkar p ett sdant vis att det blir ofarligt, plus att riskerna fr verdos finns dr. Har hrt och sett den hr jmfrelsen s ofta... det ppekas hela tiden att heroin (och en del andra opioider) inte skadar en s lnge man "missbrukar snyggt".

Tror nog att random sockerberoende har bttre livskvalit n random heroinberoende, ven om inget av det r bra sklart. Men jag vet ju att mnga anser att det r tvrtom, just fr att "heroin inte skadar kroppen fysiskt"... om man anv det p "rtt stt". Jag knner ingen heroinist som har det bra, bra livskvalit d, men jag knner sockerberoende som har det. Fetma r ju inte bra, men man behver ju inte lida av det bara fr att man r sockerberoende. Men det kan ju vara skadligt iaf ocks, ven om man inte r fet.

Sjlv r jag beroende av bde socker och opioider. Bda beroendena skadar mig fysiskt, opioiderna mest nr jag blir utan och sockret mest fr att jag r s dlig p att ta annat n just socker. Jag har trots allt inte ett s destruktivt opioidmissbruk men mnga av mina vnner har det. Ett flertal av mina vnner kommer frmodligen att d lngt i frtid.

Hur som helst s tycker jag det blir dumt att hela tiden dra upp hur oskadligt opioider r (vissa iaf) fr kroppen nr missbruket i sig ofta r s destruktivt, bde psykiskt & fysiskt. Men det r sklart inte bra att vara sockerberoende heller, menar inget annat.

Annars har jag inga tips nr det gller att sluta missbruka socker. Jag lyckades bli av med suget en gng d jag var pank en lngre tid och drfr inte kunde ta socker, hur n mycket jag ville. Efter ngra veckor s var suget borta, kanske det var en vecka bara t.o.m. Sedan blev jag bjuden p en halv Twix... och det var krt igen. Innan jag tog den s knde jag inget behov alls, stod och funderade lnge p om jag verkligen ville ha den. S tog jag den & stoppade den i munnen och sedan var det krt igen.

Om jag inte fr socker nr jag vill ha det s kan jag f som sockerknningar, allts nt med blodsockret. Jag brjar skaka, kallsvettas (blir helt blt, speciellt i nacken) och fr svimningsknslor. Har flera gnger ramlat ihop p hallgolvet nr jag varit p vg till kiosken. Har allts inte hunnit ivg innan jag rasat. Gr extremt fort ocks, ngra minuter bara, tills jag inte kan g ens. D ligger jag och flsar & skakar ett tag, med ett extremt sug efter typ Gott & Blandat eller mandariner. S fort jag stoppar nt stt i munnen (kastar i mig, som besatt) s gr det ver.

Misstnker att jag hller p att utveckla diabetes eller ngot, pga av mina osunda vanor. De har kollat mig men n s lnge har jag inte ftt det. Vid de senaste provtagningarna s hade jag dock ngot hgt vrde nr det gller blodsocker eller vad det nu var.

Men trots att jag ter extrema mngder socker (speciellt i jmfrelse med mat) s r jag vldigt underviktig. Min huvudfda r lsgodis, olika typer av choklad, kakor, bullar och den vrsta svagheten... glass. Dricker i princip bara saft och lsk. Det enda vatten jag fr i mig r nr jag dricker Treo.

Men jag r TUSEN ggr hellre utan socker n opioider iaf. Blir jag utan opioider s rasar jag i vikt, till ca 33 kg, och d tar kroppen stryk rejlt. Och jag mr betydligt smre psykiskt utan opioider, jmfrt med sockret.
Citera
2011-02-25, 21:11
Medlem
Bssons avatar
Vad r egentligen ett sockermissbruk mtt i gram per dygn? Om du r normalviktig kanske du inte har ett s farligt missbruk? Om jag vore du skulle jag fra sockerdagbok i ngra dagar och skriva upp p en lapp hur mnga gram det blir - du kan ju gra det enkelt fr dig och exkludera socker i vanliga livsmedel och bara journalfra godis, choklad med mer. Drefter kan du ju trappa ned p verkonsumtionen med lt sga 3 % av ursprunglig verkonsumtion per dag under en mnad.

Ett innovativt uppslag jag tyvrr nnu inte sett p apoteket vore annars glukosplster fr kontrollerad glukosavvnjning.
Citera
2011-02-26, 02:39
Medlem
Du kan brja trna, det hjlper jttemycket mot sockersuget
Citera
2011-02-26, 07:30
Medlem
motyls avatar
LCHF var det enda som funkade mot mitt sockersug... Innan var jag en sn person som ville ha nt stt varje dag, nu intresserar det inte mig ett dugg!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in