Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Sanning med modifikation. Bortsett från artistiskt arbete tror jag nog att en värld med bara ingenjörer hade upprätthållit dagens standard bättre än en värld med bara rörmockare t.ex. Däremot hade nog rörmockarna klarat sig bättre än nationalekonomerna, de senare utgör ju mest samhällskosmetika

Skämt å sido gagnas vi av att smarta personer får samhällsbyggande positioner. Jag imponeras dock ofta av hur många som jobbar på i det tysta på "tråkiga" jobb, det hade jag aldrig klarat.
Räknas förresten Komvux som högskola?
Komvux räknas inte som högskola. Komvux är vuxengymnasium; du läser gymnasiala kurser på Komvux.
Håller med. Vårt servicesamhälle är ju primitivt - oavsett lönenivåer och vilken standard vi än hade haft. Det ligger nog rätt allvarliga risker i att bli kvar som servicesamhälle. Dvs. att man lever på att tvätta varandras skjortor då.
Bra att investera i utbildning och kunskap. Problemen är många och diskussionen väldigt intressant. Tror dock aldrig att man kan komma ifrån att vetenskapligt grundlagd högre utbildning är viktigt i ett samhälle.
Tycker (igen) det värsta är hur folk luras in på utbildningar av lärosäten som fungerar som kommersiella verksamheter. Sedan att man tar ut lån för att slösa sin tid så är ytterst problematiskt, för hela samhället.
Naturvetenskap, teknik, matematik är ämnen som inte bara är bra på så vis att de leder till relevant kompetens, utan även att de gynnar tanken i stort. Även de traditionella humanistiska vetenskaperna och artistisk verksamhet har stora värden. Däremot det att det krävs väldigt mycket av individen för att klara de här utbildningarna. Då växer det ju fram en marknad som inte är så positiv...
Arbetarlandet Sverige är ett faktum som vi inte kommer ifrån hur som helst. För inte så länge sedan var de allra flesta arbetare i Sverige. Nu sker en ny medelklassboom med borätter och hela skiten. Tänkandet är att det viktiga är just det med att ha pengar att spendera. Nog för att en ingenjör borde kunna veta bättre... Fine, men kompromissa aldrig medborgarens rätt till högre utbildning. Det är att kompromissa individens egenvärde och tillvaron i stort.
Måste infoga den allmänna kommentaren att TS och hans anhängare är bakåtsträvande och primitiva. Sedan kan det vara hur som helst med allt övrigt.