2005-09-22, 13:50
Moderator
tobess avatar
Med anledning av att jag endast i dag har träffat på 3 olika trådar om hur man slutar röka, så startar jag nu denna tråd, som jag kommer att hänvisa framtida trådar om att sluta röka till.

Så ge nu, en gång för alla, era bästa tips om hur man slutar röka.

/Moderator
Citera
2005-09-22, 17:49
Medlem
RedXs avatar
Det finns bara tre regler när det gäller att sluta röka:

* Släng bort dina cigaretter, köp inga nya.
* Be inte att få "smaka" av dina polares cigg.
* Tacka nej när polarna erbjuder dig ett bloss.

Den som håller sig till de tre enkla reglerna har mycket goda möjligheter att lyckas sluta.
Citera
2005-09-22, 21:11
Medlem
supahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det finns bara tre regler när det gäller att sluta röka:

* Släng bort dina cigaretter, köp inga nya.
* Be inte att få "smaka" av dina polares cigg.
* Tacka nej när polarna erbjuder dig ett bloss.

Den som håller sig till de tre enkla reglerna har mycket goda möjligheter att lyckas sluta.

En grej bara.. när du blir sugen så ät istället.. tänk inte på att du kanske går upp i vikt. Det får du fixa till när du är rökfri.

Annars så tror jag du sagt allt. Nikotinplåster kan ju bara gå å dö btw .
Citera
2005-09-22, 21:17
Medlem
Tänd inte nästa.

Fett smart va?
Citera
2005-09-22, 21:40
Medlem
ojvamysigts avatar
Jag trodde att det var en jävla skröna, men det ÄR faktiskt helt fantastiskt att vara rökfri. Jag rökte i perioder under ungefär 15 år, varav de sista fem på heltid. Försökte sluta en gång, men åkte dit igen när jag tyckte mig vara värd det efter en extra stressig vecka. Jag försökte då hålla det till att bara röka på helgerna, vilket blev till att jag bara rökte efter jobbet och på helgerna, vilket blev till att jag bara rökte före jobbet, på lunchen, efter jobbet och på helgerna. Jag var alltså rökfri när jag jobbade, vilket inte ens med den godaste vilja kunde tolkas som att jag hade slutat. Så jag bestämde mig en dag för att det fick vara nog. Första veckan var svår, andra och tredje var hemsk, fjärde veckan började jag snusa... Men efter några veckor slängde jag dosan och blev helt nikotinfri. Bästa jag gjort. Och det lovar jag. ALLT är fan bättre.
Citera
2005-09-22, 22:43
Medlem
Micke Ls avatar
Mitt bästa, och enda, råd är att börja snusa. Det gynnar alla, förutom din plånbok. Men det är i alla fall bättre än cigaretter!
Citera
2005-09-25, 22:46
Medlem
Emirens avatar
Jag skulle sluta för ett tag sen och det gick åt helvete. Jag tänkte att nu ska jag inte röka förrän nästa helg. Dagen innan fredag var det nästan helg, så på torsdag eftermiddag småspringer jag till kiosken, köper ett paket Prince och får en fet nickokick, (för att vara över 14 iaf...). Sedan rökte jag tre paket fram till söndag kväll. Sedan höll jag mig till tisdag och sen dess har jag fortsatt röka. Detta var ett halvår sedan.

Nu har jag inte rökt på en månad, detta är mina tips.

-bestäm dig för att aldrig mer tända en cigg, bestäm dig för att du hatar cigarretter
-du ska äcklas av cigarretter, ställ ett vattenglas med tio fimpar vid sängkanten. Det är jätteäckligt, FUNGERAR.
-släng alla tändare
-ge bort eller släng alla askfat
-berätta för alla att du har slutat
-berätta för alla att du inte kommer att röka igen

Några tips, jag har rökt weed och druckit öl så det kanske kan vara lite osammanhängande. (nån last får man väl ha)
Citera
2005-09-26, 18:15
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emiren
-bestäm dig för att aldrig mer tända en cigg, bestäm dig för att du hatar cigarretter
-du ska äcklas av cigarretter, ställ ett vattenglas med tio fimpar vid sängkanten. Det är jätteäckligt, FUNGERAR.
-släng alla tändare
-ge bort eller släng alla askfat
-berätta för alla att du har slutat
-berätta för alla att du inte kommer att röka igen
Mycket bra tips! Lycka till framöver, Emiren!
Citera
2005-09-26, 20:24
Moderator
tobess avatar
Fyll gärna på med fler tips om ni vill.. klistrar tråden så småningom bara den har lite substans (så den inte dör klisterdöden helt i onödan.. )
Citera
2005-09-26, 20:46
Medlem
mollydotts avatar
Det är lätt att sluta röka.
Men svårt att låta bli att börja igen.

Det är mitt svåraste beslut, och mitt bästa. Om du vill ta detta beslut är mitt råd att läsa på ordentligt och ringa sluta rökalinjen, samt att köpa en boxboll.
Om du slår sönder delar av hemmet är det billigt i jämförelse med cigg resten av livet, för att inte tala om hur det står sig i förhållande till att dö av skiten.

När man kommit så långt i självförakt att varje cigg följs av tanken: Fan.Cancer. Rynkor. Äcklig smak i munnen. Jag tycker inte om personen som gör detta.
Då kan man lika gärna sluta och varje gång man blir röksugen (vilket är var fjärde minut eller så i början) istället tänka: Shit, jag gjorde det! Jag är snäll mot mig själv och SLIPPER cancer, rynkor och smaka röv i munnen! Jag är bra! Jag är en sån person som jag gillar!

Gå på gym varje dag i början för du får enorma mängder överskottsenergi och behöver hålla dopaminförrådet på topp.
Men var beredd på att balansen är satt ur spel. Men lugn, den kommer tillbaka. Lovar!
Och glöm inte att ha fickorna fulla med frukt för blodsockret faller snabbt, nikotin har ju hållit blodsockret uppe innan vet du.Äckligt va? Det är därför nikotinister drabbas av diabetes.
Den typen av kunskaper är bra att ha i bakfickan när man tänker sig ett återfall.
Sen kan man ju gärna tänka på nån äldre man känner och hur denna person låter. Och ser ut! ALLA som slutar röka får tjockare och glansigare hår eftersom blodcirkulationen ökar. Kolla hur gamla tanter som rökt hela livet ser ut. Som rökta böcklingar med tre hårstrån på huvudet.

Om/när du får ett återfall och tänker -jag har inte någon KARAKTÄR, det är DÄRFÖR jag nu sitter här i skamfull njutningslystnad..
Tänk då istället -detta att upphöra umgås med denna min allra bästa men också falskaste vän är fan så svårt. Svårt! SVÅÅÅÅRT!
Omöjligt är det dock inte, ska du tänka då. För du har ju faktiskt inte rökt på en dag/två veckor/tre år eller vad det nu kan röra sig om för tidsperiod.
Visst, mina tankar har kretsat kring denna giftpinne konstant sedan dess men hade jag rökt den här tiden hade mina tankar kretsat runt mantrat "jag borde inte, usch vad jag tycker illa om mig, gläää den här ciggen var ju inte ens god.

Nikotin lägger ett täcke över ditt känsloliv. Andra världskrigets soldater fick cigarretter sig tillskickade av denna anledning, för man klarar krig så mycket bättre med ett lugnande och dämpande preparat i kroppen.
För att inte tala om ett stressigt jobb, gräl med älsklingen och dumma, korkade människor i gemen.
Det kan bli ett jävla hallå när man inte har detta gift i kroppen längre. Fram med kvasten.
De "vänner" man har som mestadels suger energi och inte ger så mycket tillbaka, de ryker direkt.
Sen sätter man gränser för hur folk får lov att bete sig och det är skönt.
Men nu kommer det bästa av allt: Sex får en helt annan dimension. Ökat blodflöde ger -ja just det. Är du kille vet du ju vad som händer, vad tjejer kanske inte vet att det som innan ibland kändes som ett -spjutt! utvecklas nu till Vattenfestivalens fyrverkeritävling.
Ni vet, summan av lasterna ÄR konstant. Lite kul måste man ju få ha. Och bardiskarna står ju kvar där för att man ska kunna dansa på dem, detta nonsens att rökarna har roligare är verkligen nonsens. För nu blir du inte ens lika bakfull längre!
Nu får man ju inte ens dansa på bardiskarna med en cigg i nypan, men det verkar ju inte hindra folk från att ha kul. Tror du på fullaste allvar att du har roligare som rökare?

Så vad väntar du på? //Vänliga hälsningar Molly, rökfri sedan 11 år. (Vars reptilhjärna några gånger om året efter lite för mycket raj-raj försker övertala henne att ta en liten, liten cigg. Men jag är listigare än så!)
Citera
2005-09-27, 12:16
Medlem
Kanavanss avatar
* Tugga tuggumi. Behöver inte nödvändigtvis vara nikotina sådana. Själv kör jag Extra med lakritssmak. Man ersätter en vana med en annan liksom.

* Gör någon fysisk övning, ju intensivare desto bättre. När den där pockande känslan av att man MÅSTE tända en cigarett sätter in så är det jävligt skönt att ta ut sig rejält. Själv brukar jag sätta mig på min motionscykel, dra upp motståndet riktigt högt och pressa tills jag är helt slut.
Citera
2005-10-01, 00:01
Medlem
Ultimates avatar
tro på dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in