2011-02-24, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Prytz67

Detta är uppgifter från dig tidigare i tråden. När jag läser dessa uppfattar jag det som att du var ögonvittne till dessa händelser. Utgår från att uppgifterna fortfarande gäller:

Du säger att hon lämnade torget ensam och att hon sågs ända fram till hon fick över bron, är denna uppgift korrekt?

Du säger att hon gick till korvkiosken, var hon där i sällskap med en man?

Edit: lägger till följande inlägg som du har gjort:

Kan vi utifrån detta vara helt säkra på att Helena ensam promenerat så långt som till över bron?

I såfall om hon har fått skjuts ska hon ha fått det efter bron.

Precis som jag sa till polisen när vi lämnade info 1992
så kan inte vi minnas att hon var i sällskap med någon, men inget säger att jag har 100% rätt.
då jag faktiskt precis som mina kamrater kommit ut från statt där vi druckit öl en hel kväll.

men enligt JUVÉN så är hon iaktagen ensam av fler personer, så JA jag är ganska säker.
Citera
2011-02-24, 17:25
Bannlyst
Till Prytz:

I citatet "vi var ett antal personer som observerade henne när hon lämnade Statt ENSAM, hon gick från statt till korvsniken på torget vidare över parkeringen mot tobaksafären ner till expert och raka vägen förbi bion över bron förbi polishuset.... sedan är det ingen som observerar henne." är det några omständigheter som jag inte förstår.

Att ni kan observera henne gå till korvsniken på torget vidare över parkeringen mot tobaksafären ner till expert begriper jag. Men: hur får du ihop att ni var ett antal personer som från denna position såg henne gå raka vägen förbi bion över bron förbi polishuset?

1) Kan ni se genom väggar och runt hörn?
2) Följde någon av er efter henne?
3) Är det bara ett antagande du gör att så måste hon ha gått?

Det som har skrivits i de senaste inläggen stärker mig i min ufattning att Helena gick hem. Fast det har jag trott hela tiden. Gm väntade på Helena.
Citera
2011-02-24, 17:30
Medlem
-o-

Jag fortsätter att hänvisa till TSL och Björn Jansson veckan efter Helenas försvinnande:

Kriminalkommissarie Karl-Erik Kvist konstaterar:
"...anmälningar inkommit från kvinnor - yngre flickor - som säger sig ha blivit antastade med lättare fysiska kontakter och att bilar kört upp intill flickorna. Detta skall ha skett i det aktuella området för Helenas försvinnande och i andra delar av Mariestad. Och det har skett under våren...."

Detta uttalande är ju lika intressant som vittnesutsagan från "damen med hunden". Kvist talar i pluralis och det innebär att flera blivit antastade. Är detta utrett ordentligt och i så fall: Vad har man kommit fram till?

-o-
Citera
2011-02-24, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kejsarinnan
Till Prytz:

I citatet "vi var ett antal personer som observerade henne när hon lämnade Statt ENSAM, hon gick från statt till korvsniken på torget vidare över parkeringen mot tobaksafären ner till expert och raka vägen förbi bion över bron förbi polishuset.... sedan är det ingen som observerar henne." är det några omständigheter som jag inte förstår.

Att ni kan observera henne gå till korvsniken på torget vidare över parkeringen mot tobaksafären ner till expert begriper jag. Men: hur får du ihop att ni var ett antal personer som från denna position såg henne gå raka vägen förbi bion över bron förbi polishuset?

1) Kan ni se genom väggar och runt hörn?
2) Följde någon av er efter henne?
3) Är det bara ett antagande du gör att så måste hon ha gått?

Det som har skrivits i de senaste inläggen stärker mig i min ufattning att Helena gick hem. Fast det har jag trott hela tiden. Gm väntade på Helena.

AHH du menar så
Jag och mina vänner stog vid korvkiosken, och sprang fram å till baka å dummade oss på torget.
vilket gjorde så vi kunde se nuvarande gågatan förbi JC, sedan är det andra vänner som lämnat till polisen att de sett henne gå över bron.
Jag kan hålla med om att det blev lite otydligt vem som sett vad i det inlägget
några var ju som sagt på väg hem vid den här tiden.

rätade jag ut frågeteknet ?
Citera
2011-02-24, 17:35
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sirrug
-o-

Jag fortsätter att hänvisa till TSL och Björn Jansson veckan efter Helenas försvinnande:

"...anmälningar inkommit från kvinnor - yngre flickor - som säger sig ha blivit antastade med lättare fysiska kontakter och att bilar kört upp intill flickorna. Detta skall ha skett i det aktuella området för Helenas försvinnande och i andra delar av Mariestad. Och det har skett under våren...."

Detta uttalande är ju lika intressant som vittnesutsagan från "damen med hunden". Kvist talar i pluralis och det innebär att flera blivit antastade. Är detta utrett ordentligt och i så fall: Vad har man kommit fram till?

-o-

Mycket intressant, finns det mer info om detta och då framförallt om bilarna?
Citera
2011-02-24, 17:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prytz67
AHH du menar så
Jag och mina vänner stog vid korvkiosken, och sprang fram å till baka å dummade oss på torget.
vilket gjorde så vi kunde se nuvarande gågatan förbi JC, sedan är det andra vänner som lämnat till polisen att de sett henne gå över bron.
Jag kan hålla med om att det blev lite otydligt vem som sett vad i det inlägget
några var ju som sagt på väg hem vid den här tiden.

rätade jag ut frågeteknet ?

Du stod alltså vid korvkiosken, samma som Helena också gick till. Det har förekommit att hon stod i kön tillsammans med en man. Iakttog du något sådant?

Hur var hennes sinnesstämning när hon gick, var hon som vanligt eller kunde man utröna att hon var upprörd, arg, ledsen eller orolig?
Citera
2011-02-24, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du stod alltså vid korvkiosken, samma som Helena också gick till. Det har förekommit att hon stod i kön tillsammans med en man. Iakttog du något sådant?

Hur var hennes sinnesstämning när hon gick, var hon som vanligt eller kunde man utröna att hon var upprörd, arg, ledsen eller orolig?

Vi tar det igen:

Jag var berusad och föga intresserad av hennes sinnesstämning, skulle hon inte blivit anmäld försvunnen så skulle jag inte ens minnas att jag såg henne på torget.
hon var ju inget man vände sig om efter liksom, det var försvinnandet som fick oss att fundera på att vi iaktagit henne där.
men visst 2 killar slogs vid korvkön som vanligt, jag köpte en koktspecial med gurkmajonäs, Mitt "sällskap" åt ingenting...
jag hade boots (inte ens snyggt ju) nysnaggad, blå jeans, T-shirt och en skinnjacka modell (rocky 1) och runda brillor.
mitt sälskap (höklackade pumps, kort kjol, nylonbyxor, vit kråsblus, skinjacka med lite puff, stooort blont hår.
Men vad helena var klädd i ????? ingen aning
Om hon hade en kpt slyngel i hasorna ?????? ingen aning
Men det vi mins är att hon gick ensam ner mot expert.
Citera
2011-02-24, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sirrug
-o-

-o-

Sirrug, nu har du fått upp flåset. Bra det

Så här hade jag tänkt skriva: Det finns en uppgift i Mariestadstidningen den 22 juni som säger att flera kvinnor ska ha känt sig förföljda i området tiden före Helenas försvinnande. Den 23 juni i Mariestadstidningen står det att yngre kvinnor säger sig ha blivit antastade och att bilar ska ha kört upp intill dem. Detta ska ha skett i det aktuella området. Om allt detta stämmer – och OM Helena råkade ut för sådana här personer - kan vi ju ganska klart utgå från att det är "insocknes" gärningsmän som vi har att göra med – Mariestadskillar, helt enkelt.
Det sura med de här uppgifterna är att Helena skulle ha kunnat bli offer för en ren slumpattack. Och den möjligheten är jäkligt störande eftersom jag i grund och botten är helt övertygad om att Helenas "baneman" var ute efter just Helena av någon anledning, alltså en ”målinriktad” händelse. Och då passar ju en slumphändelse inte in särskilt väl …

Jag undrar också vad polisen kom fram till angående detta. Har de här kvinnorna kunnat ge signalement på bilar (det borde de ju ha kunnat), har de kunnat ge signalement på de som suttit i bilarna och vid vilka tidpunkter på dygnet har dessa händelser ägt rum?
Citera
2011-02-24, 18:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Vi tar det igen:

Jag var berusad och föga intresserad av hennes sinnesstämning, skulle hon inte blivit anmäld försvunnen så skulle jag inte ens minnas att jag såg henne på torget.
hon var ju inget man vände sig om efter liksom, det var försvinnandet som fick oss att fundera på att vi iaktagit henne där.
men visst 2 killar slogs vid korvkön som vanligt, jag köpte en koktspecial med gurkmajonäs, Mitt "sällskap" åt ingenting...
jag hade boots (inte ens snyggt ju) nysnaggad, blå jeans, T-shirt och en skinnjacka modell (rocky 1) och runda brillor.
mitt sälskap (höklackade pumps, kort kjol, nylonbyxor, vit kråsblus, skinjacka med lite puff, stooort blont hår.
Men vad helena var klädd i ????? ingen aning
Om hon hade en kpt slyngel i hasorna ?????? ingen aning
Men det vi mins är att hon gick ensam ner mot expert.

Okej, tack. Låter som du hade sött sällskap iallafall.
Citera
2011-02-24, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gatsten

Så här hade jag tänkt skriva: Det finns en uppgift i Mariestadstidningen den 22 juni som säger att flera kvinnor ska ha känt sig förföljda i området tiden före Helenas försvinnande. Den 23 juni i Mariestadstidningen står det att yngre kvinnor säger sig ha blivit antastade och att bilar ska ha kört upp intill dem. Detta ska ha skett i det aktuella området. Om allt detta stämmer – och OM Helena råkade ut för sådana här personer - kan vi ju ganska klart utgå från att det är "insocknes" gärningsmän som vi har att göra med – Mariestadskillar, helt enkelt.
Det sura med de här uppgifterna är att Helena skulle ha kunnat bli offer för en ren slumpattack. Och den möjligheten är jäkligt störande eftersom jag i grund och botten är helt övertygad om att Helenas "baneman" var ute efter just Helena av någon anledning, alltså en ”målinriktad” händelse. Och då passar ju en slumphändelse inte in särskilt väl …

Jag undrar också vad polisen kom fram till angående detta. Har de här kvinnorna kunnat ge signalement på bilar (det borde de ju ha kunnat), har de kunnat ge signalement på de som suttit i bilarna och vid vilka tidpunkter på dygnet har dessa händelser ägt rum?

Där kommer hjulspåren in ibilden, vi MÅSTE få veta axelavstånd och däck bredd.
blir ett antal bilar man kan utesluta då.
och efter som man vid tiden flängde överallt med bil så vet man ungefär vilka som var ute då.
och de långa nätterna på rattuglan, ökar ju chansen att koppla bil med axelbredd
Citera
2011-02-24, 18:16
Bannlyst
Citat:
Där kommer hjulspåren in ibilden, vi MÅSTE få veta axelavstånd och däck bredd.
blir ett antal bilar man kan utesluta då.
och efter som man vid tiden flängde överallt med bil så vet man ungefär vilka som var ute då.
och de långa nätterna på rattuglan, ökar ju chansen att koppla bil med axelbredd

1) Så vitt jag förstod hittade men ett spår i asfalten. Beroende på var på asfalten spåret fanns kan man dra olika slutsatser om däckdimensionen (om spåret var "helt" mitt på asfalten, om spåret satt i asfaltkanten etc.).
2) Det fanns illa uppmätta spår i sanden vid lekplatsen, vilket indikerar att en bil hade kört i sanden. Men som sagt, spåren mättes upp högst slarvigt, enligt uppgift.
Citera
2011-02-24, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatsten

-o-

Då kan vi kanske gräva ner stridsyxan och du kan kanske vara vänlig att inte uttala dig nedsättande och misstänkliggörande om mina inlägg.

-o-

Du och de allra flesta i den här tråden är övertygade om att gm ingår i Helenas bekantskapskrets (den inre eller den yttra). Såg också samma teori i Veckans Brott där Leif GW Person trodde att det var mer än en gärningsman. Varför tror man det, om man nu bortser från statistiken?

Jag vill återkomma till min ”inverterade” teori om att gm var helt obekant/a för Helena och att han/de var i Mariestad av en slump.
Stämmer det så bör gm ha bott över någonstans på lördagsnatten.
Ni som har/hade anknytning till Mariestad och känner till hotell/motell kan kanske ge en ledtråd om vart i så fall en gm kan tänkas ha övernattat. I Mariestad, runt Mariestad eller längs E20.
Som jag framfört tidigare så pågick fotbolls EM i Sverige för fullt med mycket folk i rörelse till och från de olika spelplatserna. Lördagen den 13 juni var spelfri.

En/flera gm kan ha varit på Stadt den aktuella kvällen, de kan ha stått utanför eller kanske befunnit sig på torget. De kan ha följt efter Helena ut på Ekuddenvägen, vevat ner bilrutan och försökt få kontakt med henne. Hon har då sprungit ner längs stigen men blivit upphunnen. Det hela slutar med att Helena blir dödad och indragen i bilen.
Bor gm utanför Mariestad eller i omgivningen så är det kanske naturligt att köra i riktning mot hotellet/motellet. Övernattar gm i Mariestad måste man göra sig av med kroppen på annat sätt.

-o-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in