2005-09-29, 15:49
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskarh
Dennis Lehanes Gone Baby Gone. bör läsas på engelska då den svenska översättningen inte är något vidare.

Håller med. Hans tidiga romaner och Mystic River är suveräna. Däremot är inte Prayers for Rain (Svart nåd) särskilt bra. Shutter Island (Patient 67) kan jag inte förstå hur alla kan hylla. Tycker att den var så uppenbart skriven för att bli filmatiserad att det nästan är komiskt. Visst, den är väldisponerad och hyggligt spännande, men ack så mycket plattare än allt han skrivit tidigare.
Citera
2005-09-29, 16:24
Medlem
Räknas kanske inte som deckare, men Med kallt blod av Truman Capote är värd att läsas och beskriver ett riktigt mord.

För övrigt, det jag har läst av Åke Edwardsson tyckte jag inte alls om.
Citera
2005-09-29, 16:27
Medlem
Chigarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekh
Räknas kanske inte som deckare, men Med kallt blod av Truman Capote är värd att läsas och beskriver ett riktigt mord.

För övrigt, det jag har läst av Åke Edwardsson tyckte jag inte alls om.
Vilka av Åke har du läst? Den senaste var lite skum men de andra är fan bra
Citera
2005-09-30, 09:22
Medlem
Villons avatar
Bland de svenska författarna tycker jag att Håkan Nessers Mardaamserie framstår som helt överlägsen. Så mycket mer än bara deckare.
Citera
2005-09-30, 16:14
Medlem
bobbics avatar
Alla Leif GW Perssons, riktiga snutromaner. Realistiska och en aning dystopiska.

Om du vill läsa en riktigt duktig engelsk författare så rekommenderar jag (liksom tidigare) John Harvey. Äkta engelska kriminalare.
Citera
2005-10-02, 11:14
Medlem
XenuHubbards avatar
Andrew Vachss, och Edward Bunker.

Två män som vet vad dom talar om.

Sen kan du även läsa Robert Rankins böcker om den legendariske detektiven Lazlo Woodbine. Gud är död! Vem sköt honom? Varför har jorden testamenterats till en man som heter Lou Cipher? Och varför frekventerade Gud fetishklubbar?
Citera
2005-10-02, 11:50
Medlem
Gothenburgers avatar
Elmore Leonards verk är ganska hyffsade också
Citera
2007-06-06, 01:39
Medlem
Squalos avatar
Spänningsromaner/deckare utan snut som huvudkaraktär?

Squalo söker tips på böcker där huvudkaraktären inte är polis. Det ska dock vara i samma stil som polisromaner/deckare. Alltså skräplitteratur, i princip. Men bra sådan.

Antingen får man följa brottslingen, och det är jag mest intresserad av. Böcker motsvarande den klassiska film-genren "Heist-rullar", t.ex. Ocean's Eleven och The Italian Job. Det behöver inte vara välplanerade rån.

Alternativet är äkta deckare, med privatdetektiver. Som dom skrevs förr. Men nyare, från 80-talet och framåt.

Någon som har tips?
Citera
2007-06-06, 04:02
Medlem
Rekomenderar John Connolly, han har skrivit en rad deckare kring Charlie Parker en privat deckare, dock ex polis, som jag varmt kan rekomendera. Bland de absolut bästa jag läst i genren.

Annars är även Michael Connelly med sin deckare, även han ex polis, Harry Bosch klart underhållande, speciellt de tidiga böckerna. Läs serien från början, det rådet gäller för övrigt John i hög grad då man verkligen missar handlingen om man inte läser dem i ordning.

Den första av John heter Every dead thing om jag inte missminner mig.
Citera
2007-06-06, 04:47
Medlem
GreenManalishis avatar
Om du kan tänka dig lite humorinslag så kan Donald Westlakes böcker om Dortmunder-ligan kanske passa.
Citera
2007-06-06, 16:43
Medlem
Affelindos avatar
Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón är en "spänningsroman" som utspelar sig i Barcelona tiden efter inbördeskriget. Ett fafflande mysterium i litterär miljö. Rekomenderas men den är något ojämn.
Citera
2007-06-06, 17:28
Medlem
petter eremitens avatar
Dennis Lehane: Rött regn (Red river"), Patient 67, En drink efter kriget.
Detta är inte bara bra deckare, det är bra litteratur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in