2011-02-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Människans hjärna är verkligen urkass på att förstå sannolikhet. Därför ser vi jämt folk som tror massa saker och tjatar om martingale-liknande strategier.
DET FUNKAR INTE!

Om man kutar runt och tittar på alla som spelar roulette och endast satsar när man ser att ett bord fått svart mer än 5 gånger i rad, och då satsar rött så kommer man ändå inte vinna mer än vad man hade gjort om man suttit vid stilla vid ett bord och slumpmässigt satsat! Jag lovar!
Vad är sannolikheten att få 5 gånger svart emot dig? inte alls mycket.
Citera
2011-02-19, 18:18
Medlem
Ingen som har ett vettigt svar eller?
Citera
2011-02-19, 18:20
Medlem
Blå Rutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai

Om man fått svart fyra gånger i rad innan, så är sannolikheten att få svart efter det EXAKT lika stor som att det blir rött. Om du tror något annat så får du göra det, men det hindrar dig inte från att ha fel.
Citera
2011-02-19, 18:20
Medlem
pontusens avatar
Citat:
Ganska så jätteexakt samma sannolikhet som att få röd, svart, röd, svart, röd.
Citera
2011-02-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Om man fått svart fyra gånger i rad innan, så är sannolikheten att få svart efter det EXAKT lika stor som att det blir rött. Om du tror något annat så får du göra det, men det hindrar dig inte från att ha fel.
Du har missuppfattat mig helt. läs om.
Citera
2011-02-19, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontusen
Ganska så jätteexakt samma sannolikhet som att få röd, svart, röd, svart, röd.
irrelevant för att man kan få rör rör svart röd svart eller svart svart röd svart röd osv så sannolikheten måste fördelas mellan alla alternativ.
Citera
2011-02-19, 18:30
Medlem
Blå Rutas avatar
Citat:
Du har missuppfattat mig helt. läs om.

Du har missuppfattat sannolikhet helt. Läs om... nians mattebok.
Citera
2011-02-19, 18:32
Medlem
Citat:

Det var precis därför jag också nämnde osannolikt i mitt inlägg. Jag tror att folk skulle förstå saken mycket bättre om man pratade mer i sådana termer. Samtliga möjliga sekvenser är ju sjukt osannolika så fort man har snurrat några gånger. Poängen är att de alla är lika osannolika. S, S, S, S, S, S, S, S är sjukt osannolikt. Men inte mindre osannolikt än S, R, S, R, S, R, S, R.
Citera
2011-02-19, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziemssen
Det var precis därför jag också nämnde osannolikt i mitt inlägg. Jag tror att folk skulle förstå saken mycket bättre om man pratade mer i sådana termer. Samtliga möjliga sekvenser är ju sjukt osannolika så fort man har snurrat några gånger. Poängen är att de alla är lika osannolika. S, S, S, S, S, S, S, S är sjukt osannolikt. Men inte mindre osannolikt än S, R, S, R, S, R, S, R.
Men du missar en sak. sannolikheten för att få S S S S S är liten när man jämför med de kombinationer som innehåller R. Alltså satsar man på R hela tiden är sannolikheten att man får R inom 5 försök ganska hög. =)
Citera
2011-02-19, 18:40
Medlem
pontusens avatar
Citat:
irrelevant för att man kan få rör rör svart röd svart eller svart svart röd svart röd osv så sannolikheten måste fördelas mellan alla alternativ.

Det är inte det minsta irrelevant, du är bara otroligt förvirrad.
Citera
2011-02-19, 18:43
Medlem
Citat:
Men du missar en sak. sannolikheten för att få S S S S S är liten när man jämför med de kombinationer som innehåller R. Alltså satsar man på R hela tiden är sannolikheten att man får R inom 5 försök ganska hög. =)

Ja, men det är inte för att 'universum vill jämna ut slumpen' eller vad någon annan yrade om här ovanför. I själva verket är det ju lika stor chans för rött och svart varenda gång du snurrar. Så när du står och spelar kan du ju aldrig säga att du har större chans att få rött bara för att det har kommit mycket svart på sistone.
Citera
2011-02-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontusen
Det är inte det minsta irrelevant, du är bara otroligt förvirrad.
Haha nja. Argumentera gärna för dina slutsatser som jag gör så ska vi alla få reda på vem är förvirrad =).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in