Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-08, 21:12
  #133
Medlem
SailorCalvins avatar
Bättre att skaffa SAS Mastercard.. ger poäng det med och fungerar till skillnad från Amex i stort sett överallt. AMEX är ett dyrt och totalt värdelöst kort om du inte bor i USA eftersom väldigt få handlare accepterar det. Iaf om man jämför med VISA och Mastercard. För att inte tala om att det är dyrt för dig som sagt...

Till själva införskaffandet: Nej du kommer inte få det.
Kreditkort kräver kreditvärdighet och det har du inte om du inte har en taxerad inkomst eller intyg från arbetsgivare om du inte skattar i Sverige.
Citera
2011-02-16, 16:40
  #134
Medlem
Zraights avatar
Lite OT, ingen nyhet precis, men Amex lönekrav är skrattretande.
I dagsläget har Amex Platina blivit såpas vanligt att man ser några stycken varje kväll man jobbar eller är ute i krogsvängen.
Om jag inte minns fel så ska man tjäna runt omkring 650 000 brutto varje år för att ens ha en möjlighet att få kortet?

Jag vet ett flertal människor som bara spenderat tillräckligt mycket med sitt Amex gold och blivit erbjudna Platina & dom som har Platina har blivit erbjudna Centurion etc.

Jag har själv Amex Platinum atm, och jag tjänar inga 650 000 om året på pappret åtminstone.
När jag ansökte om det så sa supporten till mig att jag inte hade tillräckligt med inkomst, men om jag kunde visa på papper att jag hade tillräckligt med resurser så går det utmärkt ändå.

Vilket jag gjorde, skickade vänligen en kopia på mitt personliga kontoutdrag, och så vips så kom kortet.
Citera
2011-02-16, 17:19
  #135
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Bara ett litet tips i all välmening. SKV har börjat intressera sig för blocket/tradera och upptaxerar gärna dig som enskild näringsidkare. Dvs du får betala drygt 30% i egenavgifter på vinsten och vanlig inkomstskatt på vinsten minus egenavgifter. Sedan så åker du på aktuell moms på det du har sålt, har du riktigt otur så kan du åka på tullavgiften också. Man får inte tjäna några större summor innan man ska börja skatta för dem. Något som kan vara värt att ha i åtanke / kolla upp. Det är möjligtvis inte dig som artikeln i dagens DN handlade om (2/12 2010)?

Om det så blir, så lär masen även kräva in retroaktivt tyvärr.
Citera
2011-05-20, 03:18
  #136
Medlem
American express vart fungerar kortet?

Sådan som rubriken lyder vart fungerar kortet, funderar nämligen på att beställa ett sådant.
Men funkar det om man ska tanka bilen på exempel statoil,shell osv matbutiker?
Någon här som har erfarenhet om vart man är välkommen med ett amex kort?

Tacksam för svar!
Citera
2011-05-20, 04:20
  #137
Medlem
TheMPGs avatar
Shell tar amex, men det är mig veterligen enda bensinmacken som gör det
Citera
2011-05-20, 05:43
  #138
Avstängd
Många ställen tar inte emot amex och fler och fler slutar med det.
Citera
2011-05-20, 07:39
  #139
Medlem
revodnebs avatar
Med amex så tankar man på preem, då får man 12/18 öre rabatt på obemannad/bemannad station.

Amex Preem
Citera
2011-05-20, 07:49
  #140
Medlem
Trinnits avatar
Parkeringsautomater och hemköp. Det är väl i stortsett det jag har hittat. Har nog faktiskt fungerat i de flesta större matbutikerna. Någon klädbutik men inte alla.
Tanka bilen: Shell.

Men det är ganska vanligt att det inte tas emot i affärer. Tror att det är pga de har höga avgifter för affären. Ska säga upp mitt, det har inte varit till någon större nytta. Visa och Mastercard klarar man sig bra på.
__________________
Senast redigerad av Trinnit 2011-05-20 kl. 07:51.
Citera
2011-05-20, 08:31
  #141
Medlem
Fungerar på de flesta matbutiker, de flesta restauranger, Preem, Qstar, shell i många klädbutiker.

Tja det fungerar helt enkelt på ganska många ställen, dock inte på lika många som Visa och MC
Citera
2011-05-20, 10:17
  #142
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMPG
Shell tar amex, men det är mig veterligen enda bensinmacken som gör det
Statoil tar amex för modligen så gör alla andra det också. Nu för tiden kan du använda amex nästan alls. Kanske inte i norrland men i stan funkar det i alla fall.
Citera
2011-05-20, 17:15
  #143
Medlem
Har inte Ica börjat ta emot amex ? Iallfall Ica Maxi om jag minns rätt?
Citera
2011-05-21, 17:27
  #144
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -2012-
Många ställen tar inte emot amex och fler och fler slutar med det.

Håller med... När jag skaffade mitt amex fungerade det i princip i alla lägen. Sen var det fler och fler som slutade godta kortet och till slut ledsnade jag på nekade köp så pass att jag sa upp kortet.

När inte ens Ok godtar kortet som betalmedel är det riktigt, riktigt dåligt oavsett om man slipper årsavgiften eller inte. Mastercard och Visa kan man lita på till 100% och i min värld är det det viktigaste.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback