2011-02-12, 05:48
Medlem
Ja du är bättre på problemlösning än de flesta eftersom de flesta bara brukar få runt 115.
Sen folk som säger att IQ bara ökas marginellt är ju dumma i huvudet. På mensa DKs lite längre test (som jag då uppfattar som svårare än det lilla provtestet) fick både jag och en kompis 117 på när vi var 12 år. Numera ligger vi båda mellan 126 och 135 beroende på vilket test (den skalan som ger minst utslag).
Om du vill ha en bra jämförelse med andra i din ålder ska du mönstra. Där får man göra olika tester på intelligens, bland annat mönsterseende och dessutom får du chans att skryta inför de andra.
Citera
2011-02-12, 06:39
Avslutad
MENSA:s online-test är löjligt enkelt! De har ett så enkelt test för att locka fler att göra deras riktiga test! Du kan inte lita på deras online-test. Jag fick själv bara 129 på deras riktiga test, några hundralappar senare...

Ibland undrar jag om geni - galenskap, den gränsen är hårfin...
Citera
2011-02-12, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaZ
Att du har en hög IQ betyder att du är bra på att lösa IQ-test.
Jag skrev full pott på MENSAs inträdesprov, så jag har en litet diplom hemma som säger att jag har 156+ i IQ.
Varför ljuger du?

Edit: Förlåt, det kan vara så som du säger. Jag tänkte inte på att det kanske användes en annan standardavvikelse. sd=24 borde använts i ditt fall. Nu använder Mensa sd=15 iallafall.
Senast redigerad av engl 2011-02-12 kl. 09:24.
Citera
2011-02-12, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingtart
Ja du är bättre på problemlösning än de flesta eftersom de flesta bara brukar få runt 115.
Sen folk som säger att IQ bara ökas marginellt är ju dumma i huvudet. På mensa DKs lite längre test (som jag då uppfattar som svårare än det lilla provtestet) fick både jag och en kompis 117 på när vi var 12 år. Numera ligger vi båda mellan 126 och 135 beroende på vilket test (den skalan som ger minst utslag).
För det första får inte de flesta runt 115, de flesta får mellan 85 och 115, där medel är 100. För det andra är intelligensnivån visst relativt konstant under livet. Det du berättar visar bara på din bristande kunskap om hur normering och mätning går till. Ens IQ-nivå jämförs med de i samma ålder, varför du fick högre nu beror nog på att din tidigare beträknade nivå jämfördes med äldre personer. Så länge man är i barndomen så blir det väldigt fel att göra så.
Citera
2011-02-12, 08:44
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkeliten
Som rubriken lyder. Jag är 16 år och jag fick en IQ på 126 på mensas gratis test på första försöket.
Hur bör jag tolka det här? Är det en slump eller tillhör jag de 4% av Sveriges befolkning med IQ på 126 eller mera?
Det enda jag själv kan komma på är att göra om testet två gånger till och se hur det går.

Några fler förslag?

P.S Jag visste vad jag höll på med från första till sista frågan om någon nu skulle tro att det var tur.
HAHAHA, du inser väl att du har outat dig själv

Dem där testen är skit enkla! Jag och min pollare gjorde en sån där IQ-test på Aftonbladets hemmsida och. Trots att det var efter en blöt ute kväll. så fick vi över 200 båda två. Så sug på. Den karramelen dummarslen!
Citera
2011-02-12, 09:47
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder. Jag är 16 år och jag fick en IQ på 126 på mensas gratis test på första försöket.
Hur bör jag tolka det här? Är det en slump eller tillhör jag de 4% av Sveriges befolkning med IQ på 126 eller mera?
Det enda jag själv kan komma på är att göra om testet två gånger till och se hur det går.

Några fler förslag?

P.S Jag visste vad jag höll på med från första till sista frågan om någon nu skulle tro att det var tur.

DU är verkligen inte smart! Titta bara på detta, du gör ett gratis test på nätet och får super IQ? Ja wow då måste de vara sant?

NEJ! Det är inte sant. för det första så tar mensa betalt för tester, och gissa om dem vill få dig att betala? Ja klart som fan dem vill, så varför inte låta idioten tro han är unik på ett nättest så betalar han 600 spänn för ett inträdestest senare.

Iq test har visat sig odugliga, då man ganska enkelt kan träna sin förmåga att skriva dem genom inlärning. Som inte har ett skit med iq att göra.. Så dem är ruskigt missvisande, ungefär som att någon är bra på hockey för han har tränat massor..

TS, uppenbarligen är du korkad som få, du går på detta scam, tror du är unik, och vill skryta om det..
Tror faktiskt du ligger närmare dem 4% av befolkningens bottenskick än topp. idiot...
Citera
2011-02-12, 09:49
Medlem
baraSMOFFs avatar
Som psychopatic säger, lite inte på dem.

De gör dem enklare för att du sedan ska köpa de riktig IQ-testen för att försöka bli en mensamedlem. Alla vill tjäna pengar
Citera
2011-02-12, 10:05
Medlem
Schoolbagges avatar
Lita inte på onlinetester, för fan. Det borde du förstå eftersom du är så smart.
Tog också Mensas onlinetest när jag var runt 16 - fick 139. Sedan tog jag ett annat test som var längre och med frågor, och då fick jag endast 132. Don't get your hopes up.
Citera
2011-02-12, 10:27
Medlem
http://www.mensa.se/HTML/testD/result.html?result=15

Det provtestet är ju så sjukt enkelt, tror i princip alla skulle få full pott här om dom verkligen koncentrerade sig och gjorde testet ett par gånger, lovar att det riktiga provet är mycket svårare

Sen kanske du missade följande text:
Citat:
Ursprungligen postat av Mensa
Det är viktigt att inse att ett internetbaserat test aldrig kan hålla samma standard som ett övervakat intelligenstest.

Ett internetbaserat test kan endast ge en ungefärlig uppfattning om vilken nivå man befinner sig på.

Vill man ha ett mer tillförlitligt mått på sin IQ bör man skriva ett övervakat intelligenstest under kontrollerade former.

Jag har läst och förstått texten ovan!
Citera
2011-02-12, 10:38
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Provresultaten på det testet visar nästan en standardavvikelse över ditt egentliga resultat. Så om du tar bort 10 till 15 poäng så ligger du på ditt rätta IQ.
Citera
2011-02-12, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Provresultaten på det testet visar nästan en standardavvikelse över ditt egentliga resultat. Så om du tar bort 10 till 15 poäng så ligger du på ditt rätta IQ.
Vilka data baserar du detta påstående på?
Citera
2011-02-12, 10:46
Medlem
Mensas IQ-test är inte konstant för alla åldrar utan det är anpassat. Alltså så är en 23åring med 126 IQ fortfarande smartare än en 16åring med 126 i IQ, just för att det har gjorts "lättare" för en 16 åring att få 126. Samma sak med när man börjar bli äldre, tänk runt 25+, för då går IQ:t ner i åldrarna.

Kontentan är att det är inte mer speciellt för en 16-åring att få 126 än en 23-åring.

//FK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in