2011-01-22, 23:02
Citat:
Ursprungligen postat av nekaren
Passade p att kika runt lite p de olika webbsidorna.
Vldigt mnga av de anstllda som arbetat med corporate finance p olika investment banker.
Frgan man stller sig d r? Hur bidrar dessa egentligen?
Hade varit intressant att hra hur din tid var p MC och vad som gjorde att du kom in i fretaget. #1
Jag antar de r lgre krav om man siktar p mindre "Knda" konsultfirmor?
MVH
Vldigt mnga av de anstllda som arbetat med corporate finance p olika investment banker.
Frgan man stller sig d r? Hur bidrar dessa egentligen?
Hade varit intressant att hra hur din tid var p MC och vad som gjorde att du kom in i fretaget. #1
Jag antar de r lgre krav om man siktar p mindre "Knda" konsultfirmor?
MVH
Investment banking handlar om att tillhandahlla pengar (antingen egna eller tredje parts) till fretag som behver likvida medel. Ibland arbetar man med M&A fr att fra samman sljare och kpare av fretag. Corporate Finance r viktigt inom Investment Banking eftersom det handlar om att gra goda investeringar (riskmodeller, DCF, real options etc r nyttiga tekniker). Framgngsrika Investment Bankers har frutom ett gediget ntverk goda kunskaper inom Corporate Finance och investeringsanalys.
Min vg in p det strategihus jag tog anstllning vid mjliggjordes av att jag dels har en akademisk dubbelexamen med goda betyg och dels hade dokumenterad erfarenhet av ett omrde som passade vl in i firmans verksamhet. Tiden p firman var oerhrt stimulerande. Intressanta uppdrag, varumrke som ppnade drrar och medarbetare som var drivna och smarta och som satsade 100%. Nackdelen var lnga dagar, hgt tempo och svrt att orka fokusera p s mycket annat n p jobbet.
Tar man som jag anstllning efter ngra r i arbetslivet kan man stras av att behva "lra om p nytt" eftersom strategifirmorna har sina egna unika modeller och ramverk som man mste anvnda ven om man har med sig bra saker utifrn. Internkonkurrensen uppfattade jag som sporrande snarare n som destruktiv (vi hade 360-graders peer-to-peer review vilket nog bidrog till att folk betedde sig vl bde uppt, nert och i sidled).