2011-02-07, 19:28
Medlem
Ska byta högtalare till bilen, men Renaultskiten till kärra har inga vanliga högtalarkontakter, så jag måste klippa kontakten och använda kabelskor.
Problemet är att jag inte vet vilken som är plus & minus då både kablarna har liknande färger, beige/bruna...

Vad händer om man kopplar fel? Går högtalarna sönder eller märker man om det blivit fel?
Citera
2011-02-07, 19:36
Medlem
Du märker om du kopplar fel, men ingenting tar skada om du gör det.
Citera
2011-02-07, 19:38
Medlem
S-truls avatar
Jag tror du kan ta ett stort ficklampsbatteri 1,5 volt och sätta kablarna mot polerna och då skall högtalarna "poppa" utåt när kablarna är rätt.

Jag har för mej att det var så, måånga år sen jag hörde det, men annars kan du nog inte spränga hötalarna om du inte har ett riktigt "hej o hå" system med full effekt.
Det låter nog bara lite sämre om det sitter fel.

Märker själv att det står -"nog" på fler ställen och förhoppningsvis får du ett bättre svar annars kan du ju prova iaf.
Lycka till
Citera
2011-02-07, 20:30
Medlem
DrBums avatar
Vanligen så är det "standard"-färger på plus och minus.

Vad har du för tampar?
Citera
2011-02-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Vanligen så är det "standard"-färger på plus och minus.

Vad har du för tampar?

En är beige och den andra ljusbrun. Nästan likadana med andra ord.
Citera
2011-02-07, 21:29
Medlem
Är det någon storleksskillnad på de olika kontaktpolerna på kabeln?
Citera
2011-02-07, 21:30
Medlem
big_bobs avatar
Känn på kablarna. dom sitter ju ihop i par. På ena sidan ska det vara helt runt, och på andra sidan kan den vara något platt. "Platta" sidan brukar vara minus.
Citera
2011-02-07, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenn
Vad händer om man kopplar fel? Går högtalarna sönder eller märker man om det blivit fel?

Högtalarnans fas hamnar olika så dom kommer motarbeta varandra, kommer ju fortfarande att låta men speciellt basen kommer bli lite väl tunn.

Ska du byta alla högtalare i bilen så sätt färgerna på samma sett, problemet upstår ju bara om du ska byta nån av dom.
Citera
2011-02-10, 13:08
Medlem
Månos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-trul
Jag tror du kan ta ett stort ficklampsbatteri 1,5 volt och sätta kablarna mot polerna och då skall högtalarna "poppa" utåt när kablarna är rätt.

Jag har för mej att det var så, måånga år sen jag hörde det, men annars kan du nog inte spränga hötalarna om du inte har ett riktigt "hej o hå" system med full effekt.
Det låter nog bara lite sämre om det sitter fel.

Märker själv att det står -"nog" på fler ställen och förhoppningsvis får du ett bättre svar annars kan du ju prova iaf.
Lycka till

Som S-trul säger. Ta ett vanligt batteri, med ett voltantal helst så nära bilens elsystem som möjligt. förslagsvis finns ju 9V batterier.
håll högtalarkablarna mot batteriets poler, poppar högtalaren utåt när du lägger på batteriet så är det rätt, dvs den kabel du har mot pluspolen är pluskabeln, och den du har mot minuspolen är minuskabeln. är det felvänt så "sugs" högtalarmembranet inåt... inte så svårt.
skulle dock inte märkas nåt speciellt om du satte fel, bara aningen sämre ljud. högtalaren skulle inte ta skada. dock om högerhögtalaren är rätt kopplad och vänsterhögtalaren är fel, så skulle ljudvågorna vid vissa frekvenser ta ut varandra. men på en vanlig skiva skulle du inte höra någon skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in