Citat:
Ursprungligen postat av S-trul
Jag tror du kan ta ett stort ficklampsbatteri 1,5 volt och sätta kablarna mot polerna och då skall högtalarna "poppa" utåt när kablarna är rätt.
Jag har för mej att det var så, måånga år sen jag hörde det, men annars kan du nog inte spränga hötalarna om du inte har ett riktigt "hej o hå" system med full effekt.
Det låter nog bara lite sämre om det sitter fel.
Märker själv att det står -"nog" på fler ställen och förhoppningsvis får du ett bättre svar annars kan du ju prova iaf.
Lycka till
Som S-trul säger. Ta ett vanligt batteri, med ett voltantal helst så nära bilens elsystem som möjligt. förslagsvis finns ju 9V batterier.
håll högtalarkablarna mot batteriets poler, poppar högtalaren utåt när du lägger på batteriet så är det rätt, dvs den kabel du har mot pluspolen är pluskabeln, och den du har mot minuspolen är minuskabeln. är det felvänt så "sugs" högtalarmembranet inåt... inte så svårt.
skulle dock inte märkas nåt speciellt om du satte fel, bara aningen sämre ljud. högtalaren skulle inte ta skada. dock om högerhögtalaren är rätt kopplad och vänsterhögtalaren är fel, så skulle ljudvågorna vid vissa frekvenser ta ut varandra. men på en vanlig skiva skulle du inte höra någon skillnad.