2011-02-02, 17:10
Medlem
Kikade lite bland gamla trådar men tyckte inte jag hittade något så:

Jag hade ryggskott tidigare i höstas och fick som tips av doktorn att så fort jag börjat
bli bättre börja träna ryggen för att förhindra att besvären upprepar sig.

Nu har jag varit bekymmersfri ett tag och skaffade precis gruppträningskort på Friskis.
De erbjuder ett pass som de kallar för "rygg" och beskriver det såhär: "Skonsam och säker träning för rygg och nacke. Framtagen av sjukgymnaster. Tränar bl a ryggens styrka, rörlighet och stabilitet".

Tänkte testa på detta fast är samtidigt lite rädd och känner att jag verkligen bör vara försiktig.
Någon som haft ryggskott och testat på liknande pass? - Hur upplevde ni det? Något ni anser att jag
bör tänka på?

Funderar även på om man kanske skulle testa på att träna lite på gymmet.
Men .. jag kan verkligen ingenting. Någon med råd och tips inför hur jag ska gå tillväga?
Citera
2011-02-02, 21:47
Medlem
pezrulezhaakons avatar
toledo

Tänk på att oavsett vilket pass du går på så är det du som bestämmer över din kropp, vilka övningar du kör och inte kör.
Passen är ganska generella, så de flesta ska kunna köra dem. Vill man ha specifika tips och träning för sina egna problem är det bättre att boka gyminstruktör eller konsultera en kunnig person.
Citera
2011-02-09, 17:13
Medlem
Du tar säkert större risk för att få ryggskott om du slappar hemma i soffan och kollar tv än om du börjar träna.
Att det skulle hända ngt i samband med träningen på Friskis o Svettis är lika stor som att det skulle hända när som helst under en vanlig dag.
Träning på gym kan vara bra men genom att träningen där riktar sig mer specifikt till olika delar på kroppen kan risken vara större om du lägger på för stor belastning (se andra trådar ang gymrelaterade skador i forumet). Men gymmar du med förstånd så är det suveränt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in