2005-09-13, 01:01
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tja

Jag har tillgång till ett par bostäder, en stuga och ett hus på landet. Huset är vinterbonat men inte stugan. Det finns grannar i byn, det kanske bor max 30-35 personer där året om eller nåt, men dom är ju 20-40 år äldre än mig..
Närmsta butik är det ca 2-3 mil till. Det finns inga aktiviteter där annars, ingen bylokal eller nåt.
Jag funderar på att hyra ut lägenheten några månader i vinter och kanske bosätta mig i huset.

Hur är det att bo själv på landet? Vad gör man om dagarna? Jag har fixat så jag har box där nu, så tv-kanaler finns ju, men inget bredband verkar det gå att få. Iaf inte via comhem.
Citera
2005-09-13, 01:22
Medlem
Un Perros avatar
Tja... Tycker du om friluftsliv? Vet inte vad du har för möjligheter, men om du gillar att vandra, fiska, åka skidor/skridskor, jaga så kan det nog vara trevligt att bo ensam i ett hus på landet under en begränsad tid. Om du gillar att läsa så kan du begrava dig i litteratur till skenet från brasan i total tystnad. Sen blir du som Jack Nicholson i The Shining och dödar alla i närheten, men fram tills dess är det nog mysigt.

Följdfråga, vad har du för jobb om du kan göra detta? Studier? Sabbatsår? Knarklangare?
Citera
2005-09-13, 01:28
Bannlyst
Jag bor på landet, har gamla grannar och bredcand via bredbandsbolaget. Vad man gör? Ja, på sommrarna pillar man i trädgården... Man lappar ihop huset lite, man kan gå naken i trädgärden utan att någon bryr sig. Ja, i det stora hela, så gör man precis vad man vill...
Citera
2005-09-13, 01:30
Bannlyst
Sådär bor jag, och jag tycker det är underbart. Skulle aldrig klara av att bo i stan.
Gå över till grannen och hämta ägg, gå omkring naken om man känner för det, busköra på grusvägarna, se älgar 10 meter från huset osv osv.
Underbart!
Citera
2005-09-13, 01:57
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Tja... Tycker du om friluftsliv? Vet inte vad du har för möjligheter, men om du gillar att vandra, fiska, åka skidor/skridskor, jaga så kan det nog vara trevligt att bo ensam i ett hus på landet under en begränsad tid. Om du gillar att läsa så kan du begrava dig i litteratur till skenet från brasan i total tystnad. Sen blir du som Jack Nicholson i The Shining och dödar alla i närheten, men fram tills dess är det nog mysigt.

Följdfråga, vad har du för jobb om du kan göra detta? Studier? Sabbatsår? Knarklangare?
Jodå, sjön ligger kanske 40 meter från huset så en del fiske blir det nog!
Jaktlicens har jag inte, och vandra tycker jag väl är ok inte mer.
Läsa böcker är inget som intresserar mig så mycket

Jag jobbar extra nu, dom ringer när dom behöver hjälp, men om jag bor där så kan jag nog komma överens några dagar innan exakt vilka dagar jag ska jobba och ta mig in till stan och sova där några dagar. Och om jag bor där så har jag allt gratis, det ända jag behöver ha pengar till är mat, snus och lite andra småsaker.
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Jag bor på landet, har gamla grannar och bredcand via bredbandsbolaget. Vad man gör? Ja, på sommrarna pillar man i trädgården... Man lappar ihop huset lite, man kan gå naken i trädgärden utan att någon bryr sig. Ja, i det stora hela, så gör man precis vad man vill...
Låter bra! Bredbandsbolaget kunde inte leverera bredband till huset
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
Sådär bor jag, och jag tycker det är underbart. Skulle aldrig klara av att bo i stan.
Gå över till grannen och hämta ägg, gå omkring naken om man känner för det, busköra på grusvägarna, se älgar 10 meter från huset osv osv.
Underbart!
Jag skulle nog vilja ha egna höns om jag flyttar dit!

Blir det inte ensamt?
Citera
2005-09-13, 02:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Jodå, sjön ligger kanske 40 meter från huset så en del fiske blir det nog!
Jaktlicens har jag inte, och vandra tycker jag väl är ok inte mer.
Läsa böcker är inget som intresserar mig så mycket

Jag jobbar extra nu, dom ringer när dom behöver hjälp, men om jag bor där så kan jag nog komma överens några dagar innan exakt vilka dagar jag ska jobba och ta mig in till stan och sova där några dagar. Och om jag bor där så har jag allt gratis, det ända jag behöver ha pengar till är mat, snus och lite andra småsaker.

Låter bra! Bredbandsbolaget kunde inte leverera bredband till huset

Jag skulle nog vilja ha egna höns om jag flyttar dit!

Blir det inte ensamt?

Egna höns är inget problem, inte speciellt krävanded djur :P.

Nej det blir inte ensamt, inte där jag bor iaf. Blir så fin grannsämja, vi har höstfester och kräftskivor och sånt. Jag tycker inte det är ensamt iaf.
Citera
2005-09-13, 02:01
Medlem
Un Perros avatar
Citat:

Blir det inte ensamt?

Varför måste du vara ensam där då? Och, om du har den fördelen att du disponerar fritt över den så är det ju bara att köra på, om du tröttnar så avbryter du bara projektet. Låter as-skönt om du frågar mig, skulle nog vilja ha ett sånt där litet hus även jag.
Citera
2005-09-13, 02:11
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Egna höns är inget problem, inte speciellt krävanded djur :P.

Nej det blir inte ensamt, inte där jag bor iaf. Blir så fin grannsämja, vi har höstfester och kräftskivor och sånt. Jag tycker inte det är ensamt iaf.
Jag har ju till och med startat en höns-tråd en gång i tiden

Verkar bra.. Kommer väl kännas lite märkligt att sitta och snacka med såna som är så pass mycket äldre än mig, dom kanske är tråkiga eller vill inte ha med mig å göra ..

..får väl uppvakta upp nån grannkvinna som är ensam då och då
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Varför måste du vara ensam där då? Och, om du har den fördelen att du disponerar fritt över den så är det ju bara att köra på, om du tröttnar så avbryter du bara projektet. Låter as-skönt om du frågar mig, skulle nog vilja ha ett sånt där litet hus även jag.
Ja men vem ska jag ta med mig dit? Jag har ju ingen tjej .. Och så många grannar finns det inte, jag tror till och med att jag tog i lite i överkant i startinlägget, det kanske bor 15-20 pers där.

Men visst verkar det skönt, jag borde nog satsa på det.. hyra ut lägenheten mellan december-februari, lägga på en tusing i hyra och sen jobba minimalt!
Citera
2005-09-13, 02:14
Medlem
Citat:
Tja

Jag har tillgång till ett par bostäder, en stuga och ett hus på landet. Huset är vinterbonat men inte stugan. Det finns grannar i byn, det kanske bor max 30-35 personer där året om eller nåt, men dom är ju 20-40 år äldre än mig..
Närmsta butik är det ca 2-3 mil till. Det finns inga aktiviteter där annars, ingen bylokal eller nåt.
Jag funderar på att hyra ut lägenheten några månader i vinter och kanske bosätta mig i huset.

Hur är det att bo själv på landet? Vad gör man om dagarna? Jag har fixat så jag har box där nu, så tv-kanaler finns ju, men inget bredband verkar det gå att få. Iaf inte via comhem.

Inget bredband?! Hum kommer det att påverka din förmåga att skriva korkade inlägg i forumet?

I kid i kid..

Skaffa en hund, jag tycker bullmastiff verkar vara en trevlig ras.

good luck
Citera
2005-09-13, 02:17
Bannlyst
Citat:
Jag har ju till och med startat en höns-tråd en gång i tiden

Verkar bra.. Kommer väl kännas lite märkligt att sitta och snacka med såna som är så pass mycket äldre än mig, dom kanske är tråkiga eller vill inte ha med mig å göra ..

..får väl uppvakta upp nån grannkvinna som är ensam då och då

Kolla Då är du ju nästan hönsmästare redan .

Äh det tror jag inte. I min " by " finns det folk mellan 7-80 typ. de flesta är väl runt 40 +-10. Men vi umgås friskt för det. När du väl har lärt känna dem så tror jag ni kommer trivas ihop. Brukar vara mkt vänligare inställning till nya grannar ute på landet, det är iaf vad jag har upplevt.
Inte fel när gammeltanten kommer över med hemmagjord honung på julafton
Citera
2005-09-13, 02:17
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber Harris
Inget bredband?! Hum kommer det att påverka din förmåga att skriva korkade inlägg i forumet?

I kid i kid..

Skaffa en hund, jag tycker bullmastiff verkar vara en trevlig ras.

good luck
Korkade inlägg..

Hund har jag! Har fan byggt staket runt nästan (tog dit en firma för att bygga gärdsgård på framsidan) hela tomten för att kunna ha den där utan att oroa mig för att den skulle kunna sticka iväg!
Citera
2005-09-13, 02:20
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Kolla Då är du ju nästan hönsmästare redan .

Äh det tror jag inte. I min " by " finns det folk mellan 7-80 typ. de flesta är väl runt 40 +-10. Men vi umgås friskt för det. När du väl har lärt känna dem så tror jag ni kommer trivas ihop. Brukar vara mkt vänligare inställning till nya grannar ute på landet, det är iaf vad jag har upplevt.
Inte fel när gammeltanten kommer över med hemmagjord honung på julafton
Ja, och så överdrivet intresserad av att umgås med folk är jag inte, men ibland kanske man vill snacka lite och då är det ju bra att ha nån att prata med..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in