2011-01-24, 05:51
Medlem
solklart357s avatar
Sitter i en situation där jag har blivit erbjuden att köpa en bostadsrätt 'utanför' marknaden så att säga. Marknadsvärdet ligger idag på drygt 1.785.000 SEK enligt mina kalkyler. Jag får den för uppskattningsvis 1M rakt av. Jag finner situationen rätt intressant inför ett förhandlingsläge om räntesatsen på bolånet. Teoretiskt sett så bör jag slippa både kontantinsats och topplån? Jag bör väl även ses som relativt lågt belånad? Utgångsläget bör således vara hyfsat till min fördel i ett förhandlingsläge med en bank? Eller är jag ute och cyklar? Det är min första fastighetsaffär.

Hur mycket bör jag kunna pressa ner räntan ytterligare med de här förutsättningarna?
Senast redigerad av solklart357 2011-01-24 kl. 06:24.
Citera
2011-01-24, 08:48
Medlem
Svårt att veta, alla banker resonerar olika. Men en fråga de väl kommer ställa är varför du får den så billigt? Är det någon nära släkting som säljer? annrs känns det konstigt att någon är villig att avstå 750k och kanske ännu mer vid en budgivning.
Citera
2011-01-24, 18:01
Medlem
solklart357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Svårt att veta, alla banker resonerar olika. Men en fråga de väl kommer ställa är varför du får den så billigt? Är det någon nära släkting som säljer? annrs känns det konstigt att någon är villig att avstå 750k och kanske ännu mer vid en budgivning.

Long story. Kort och gott man väl säga att bostadsrättsföreningen vet vem jag är och att de hellre går ner i pris och säljer till mig än lägger ut den på marknaden och får in någon främling i huset. Lägg till mäklarkostnader och reavinstskatt m.m. som drar bort drygt 200K. En liten 'kompisrabatt' rabatt så att säga. Det är ingen vanlig fastighet eller förening direkt.
Citera
2011-01-24, 18:40
Medlem
Att din bostad skulle bli relativt lågt belånad är precis som du själv skrev relativt... Men ett hyfsat förhandlingsläge har du absolut. Hur mycket lägre ränta du kan få är dock omöjligt att svar på...

Dina inkomster samt din övriga ekonomi har minst lika stor betydelse som att du får köpa lägenheten billigt. Att det dessutom är din första bostadsaffär minskar ränterabatten ytterligare, bankerna har en jäkla tendens att kika på historia... Men 0,25% bör du minst få om dina inkomster är hyfsat normala och du inte har en massa omotiverade smålån/krediter.
Citera
2011-01-24, 19:46
Medlem
solklart357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Att din bostad skulle bli relativt lågt belånad är precis som du själv skrev relativt... Men ett hyfsat förhandlingsläge har du absolut. Hur mycket lägre ränta du kan få är dock omöjligt att svar på...

Dina inkomster samt din övriga ekonomi har minst lika stor betydelse som att du får köpa lägenheten billigt. Att det dessutom är din första bostadsaffär minskar ränterabatten ytterligare, bankerna har en jäkla tendens att kika på historia... Men 0,25% bör du minst få om dina inkomster är hyfsat normala och du inte har en massa omotiverade smålån/krediter.

Tack! Ett hyfsat riktmärke i alla fall.
Inga krediter eller smålån. Saken är den att jag har väl en ekomoni bättre än marioteten i min ålder men att banken inte har någon möjlighet att se någon som helst 'historia' över mig.
Senast redigerad av solklart357 2011-01-24 kl. 19:50.
Citera
2011-01-25, 22:58
Medlem
Phalanxs avatar
Sjyst deal.

Dock reavinstskatt betalar inte bostadsrättsföreningar så det låter konstigt att de skulle ge dig en rabatt på så mycket bara för att du är en hyvens kille.

Förutsatt att det är en "vanlig" BRF borde detta nästan vara brottsligt försnillande av medlemmars pengar att låta någon utomstående få köpa en bostadsrätt så billigt. Det blir liksom en förmögenhetsöverföring från föreningen till en enskild medlem. Skulle jag vara medlem skulle jag inte gilla detta.
Citera
2011-01-25, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx
Sjyst deal.

Dock reavinstskatt betalar inte bostadsrättsföreningar så det låter konstigt att de skulle ge dig en rabatt på så mycket bara för att du är en hyvens kille.

Förutsatt att det är en "vanlig" BRF borde detta nästan vara brottsligt försnillande av medlemmars pengar att låta någon utomstående få köpa en bostadsrätt så billigt. Det blir liksom en förmögenhetsöverföring från föreningen till en enskild medlem. Skulle jag vara medlem skulle jag inte gilla detta.

Jag håller med, men vi har ju endast Ts uppgifter att gå efter och bör förutsätta att de är sanna... Men absolut, konstigt låter det... Riktigt konstigt tillochmed.
Citera
2011-01-26, 00:14
Medlem
solklart357s avatar
Sakta i backarna här nu! Det är inte en BRF som säljer.

Det jag menade var att de som sitter i styrelsen är rätt tighta, varav en av dem är det som säljer sin och han bejakar de andras intressen om att få in en reko medlem.
Senast redigerad av solklart357 2011-01-26 kl. 00:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in