• 1
  • 2
2005-09-09, 11:05
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Du behöver härdas, åk till ett annat land, vilket som helst förutom norden.
Då kommer du se att verkligheten är ett enda stort elände för de flesta människor på jorden, och att du knappast kan hjälpa dem alla.
Ett i-landsproblem som jag skrev innan.
När de tiggande barnen har blivit till en vardag, så har du kommit ett steg på vägen till en mindre överempatisk tillvaro, det lovar jag dig.

Ja, här kan jag verkligen hålla med.
Citera
2005-09-09, 11:20
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Du behöver härdas, åk till ett annat land, vilket som helst förutom norden.
Då kommer du se att verkligheten är ett enda stort elände för de flesta människor på jorden, och att du knappast kan hjälpa dem alla.
Ett i-landsproblem som jag skrev innan.
När de tiggande barnen har blivit till en vardag, så har du kommit ett steg på vägen till en mindre överempatisk tillvaro, det lovar jag dig.

Kanske har du rätt, men jag misstänker att jag skulle dra igång en hjälporganisation, flytta dit och öppna barnhem
Citera
2005-09-09, 23:39
Medlem
KaneAndKennys avatar
Jag brukar känna likadant själv, har väldigt lätt att leva mig in i folks känslor och situation. Det är inget jag tror är negativt, även om det kan vara rätt jobbigt i bland, känns lite sentimentalt.

Det som jag kommit framt till för egen del är att det i bland kan vara lite riskabelt som ego-förstorande drag att alltid känna sig så himla berörd av alla som har det svårt och att man ska hjälpa till i alla lägen. För min del har det dragit mig lite snett i vardagslivet när jag hållt på och "hjälpt till" och oroat mig oombedd i diverse lägen, inte till någon verklig glädje för nån. Så nu försöker jag fråga mig i bland om jag känner mig berörd för att det verkligen är något som jag verkligen känner för eller om det bara är mitt ego som vill känna sig involverat och viktigt.

Det här kanske inte alls berör dig, men du kan du se att det finns en viss risk åt det planet?
Citera
2005-09-10, 06:08
Bannlyst
Är väll inget fel med det. så länge ingen utnytjar dig för det eller nått.
Citera
2005-09-11, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Återigen står jag med tårarna i ögonen av medkänsla ...
Jag klarar helt enkelt inte av att människor som ser sårbara ut lider eller gör bort sig offentligt utan då svämmar min beskyddarinstinkt ut över alla breddar och jag vill bara ta hand om...

När idioter på t. ex Idol gör bort sig så njuter jag i fulla drag och tycker att det är rätt åt dem. Men så kommer någon som ser ut att ha blivit mobbad i hela sitt liv, flackar med blicken och är totalt sårbar och då vet jag inte riktigt var jag ska ta vägen. Jag känner mig som ett instängt lejon eftersom jag vill beskydda men inte kan. Och jag blir tokig på människor som hånar dem.

I vissa fall har jag full förståelse för mig själv eftersom jag träffar många människor i svåra situationer och är intill deras smärta när de gråter och skriker.
Men lite undrar jag om jag är överempatisk?
Hur har ni det?

(Kan ju tillägga att jag har de gränserna att jag inte springer omkring och försöker ta hand om folk hur som helst.)

Låter som om någon beskriver min mamma, hon känner på exakt samma vis.
Som sagt, det är en fin egenskap du och fler borde va som du, inte tvärt om.
Citera
2005-09-11, 01:45
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Fina svar. Tack!

Mitt "problem" är att det är så jobbigt att känna smärtan.
Såg på TV:n om ett söndertrasat New Orleans och i bild visar de en svart pojke i nioårsåldern vars ansikte är förvridet av sorg och smärta - och det gjorde så ont i mig och jag tänker fortfarande på honom och det plågar mig. Inte hela tiden dygnet runt, men när jag kommer att tänka på honom så hugger det till - stackars, stackars barn

Fan, måste ju kunna titta på nyheterna i alla fall...
Så länge du inte själv samlar på dig andra människors problem på dina axlar så att ditt eget liv blir svårare att tampas med så är det ett fint och mänskligt drag att vara medkännande tycker jag..Ibland kan det dock vara lättare att hjälpa andra än sig själv och det är väl möjligen den saken man får se upp med kanske.När man ser saker utifrån tycks lösningen vara mycket tydligare än när man är inne i sig egen röra och blir hemmablind. Så kan det vara....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in