Tror inte du kan blasa upp en bild till fondvaggs storlek med de kamerorna. Jag kan inte det med mni d300s, det ar inte tillrackligt bra upplosning for sa extremt stora bilder. Jag har darfor klatt in en vagg i galvaniserat stal istallet, s satter jag upp flera stora bilder med magneter.
Annars kan du ju hyra en d3x for en dag, eller lana for att provskjuta eller nagot sadant, for att kunna skriva ut den sa stor.
Jag skulle kopt en begagnad kamera, d90, d80, d70, allt efter planbok. Kolla att den ar ren bara (ta en bild upp mot ett vitt tak nedblandat sa mycket du kan, f22 eller f36 eller vad linsen nu klarar av) och kolla om det ar mycket prickar. Sen kan du ta en bild med hog ISO ocksa, mot en morkare vagg, och kolla efter trasiga pixlar.
Lagg krutet pa linserna. Kop proffslinser (f2.8) begagnat, det tjanar du pa i langden. Noj dig i vilket vall som helst inte med kitlinsen, den blir du less pa fort, eftersom dom oftast har hog blandare (5.6 eller sa) nar du zoomar in max, och det ar precis da du behover ha sa snabb slutare som mojligt, och de flesta aldre kameror ar inte sa superbra pa att hantera hog ISO.
Eller sa koper du helt enkelt en 50mm 1.8, kostar nastan ingenting, och ar superskarp. Den kan du fota med i daligt ljus, och anvanda tills du bestamt dig for vilka special linser du vill ha, sa inte du behover kasta bort pengar pa vidvinkel eller tele om du inte vill anvanda det.
Jag har en tokina 11-16 2.8, en 50mm 1.8, och en 70-200 2.8 till min Nikon d300s, och det ar langt mer an man behover i borjan. Hade en 16-85 med f/3.5-5.6, och den blev jag less pa pa tre veckor. OK, den har VR(bild stabilisator) som gor att du kan kora lite snabbare slutare, men du har mycket mycket mindre kontroll pa skarpedjupet.