Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag tror nd du verdriver svrigheterna en del ..
Det r mjligt att du har rtt. Dock tror jag nd r det s att inga lnder kan fixa krnvapen helt p egen hand... vi fr vl lgga ut en frga i
Vapen och militr; kanske ngn MP har bra svar dr?
Frgan r, som du ocks verkar mena, hur Iran gr vidare? Svrt fr regimen att backa infr hemmaopinionen nu. Krnvapen verkar ofta ha frmgan att skapa en vldig sympati hos landets egna befolkning. En ganska primitiv ap-mobbmentalitet om du frgar mig.
Samtidigt r skert mullor och Ahmandinjedad vl medvetna om att de r p vg att krocka med ett israeliskt isberg. En nst intill olslig situation kan tyckas.
Den diplomatiska lsningen mste drfr ligga i att ppna upp fr regimen att backa p det hela utan frlora ansiktet hemma i kket. Frmodligen r det just sdana anstrngningar amerikanarna sysslat med. De kommer sannolikt att misslyckas, eftersom de helt verkar sakna frtroendekapital hos perserna.
Mer troligt r att ngon mindre aktr har chansen att medla..Finland, Norge - eller varfr inte Sverige? Mnga exiliranier finns hos oss - vilket eventuellt kan vara en tillgng. Men det r klart: d krvs det en kompetent och visionr ledare p utrikesdepartementet. Ngot vi tyvrr saknar.
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Mitt stalltips r fr vrigt att den iranska ledningen hinner avsttas inifrn innan man nr mlet.
Ja, det vore ju en nd att stilla bedja om.