2011-01-18, 02:31
Medlem
Imirons avatar
Det r naturligt att trden brjar g in p Irans krnvapen som helhet, men lt oss frska hlla oss till Stuxnet-masken. Det finns trdar om bde Israels och Irans eventuella krnvapenprogram.

/Mod
Senast redigerad av Imiron 2011-01-18 kl. 19:07.
Citera
2011-01-18, 08:35
Medlem
hundensrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Har masken mer att ge eller kommer man nu g ver till andra metoder?

Lst bedmare som menar att den kommer att mutera - bland annat fr att kunna stnga av skerhetssystem och ppna lsta drrar. Gissa vilka som kommer att bli inslppta? Iranierna lr hlla p att skita p sig.

Givetvis r dock detta spekulationer. Det r ocks svrt att veta hur mycket skada stuxnet egentligen lyckats stadkomma. Journalistiska bedmningar verkar ligga mellan 5 och 20% av den pgende produktionen av anrikat uran. Skert knner bde Iran, Mossad och CIA till de verkliga siffrorna, men det ligger knappast i ngondera partens intresse att avslja dem. Jag gissar att de r betydligt hgre.
Uppgifter har ocks frekommit att en indisk kommunikationssatellit slagits ut och att eventuellt kinesiska dammar skulle vara hotade. Har ngon mer info om det vore det intressant att se.

Man fr ocks komma ihg att Iran bara har ett par kilo kvar att tillverka innan de har tillrckligt med uran fr att kunna starta bombproduktionen. Enligt avgende Mossadchefen Dagan kommer de att vara i stridbart skick runt 2015. Frgan r vad Israel och USA kommer att gra t det.
Senast redigerad av hundensr 2011-01-18 kl. 08:38.
Citera
2011-01-18, 08:39
Medlem
Savoys avatar
Spelar man djvulens advokat och ser taktiskt p det ur Irans synvinkel, mste de ju sjlva brja tillverka samtliga elektroniska komponenter till sina anlggningar. S lnge komponenter eller till och med hela system importeras frn vst r virusrisken alldeles uppenbart vldigt hg, av flera olika skl.

Jag skulle vilja pst att om alla delar i anlggningen r iranska, och om nten separeras frn det "vanliga" ntet, sjunker risken fr virusattacker utifrn nstan till 0.
Citera
2011-01-18, 08:41
Medlem
hundensrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
.. om alla delar i anlggningen r iranska, och om nten separeras frn det "vanliga" ntet, sjunker risken fr virusattacker utifrn nstan till 0.

Det r mjligt, dock i praktiken helt ogenomfrbart.
Citera
2011-01-18, 08:43
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Det r mjligt, dock i praktiken helt ogenomfrbart.

Specificera grna hur du menar (jag pstr inte att du har fel).
Citera
2011-01-18, 09:00
Medlem
hundensrs avatar
Citat:
Specificera grna hur du menar (jag pstr inte att du har fel).

Jag r heller inte expert p omrdet, men vad jag frstr r det ungefr shr:

Bde att raffinera uran och att faktiskt bygga sjlva krnvapnen r processer som krver miljontals hgteknologiska komponenter. Kompetensen fr att tillhanda dem saknas helt enkelt i Iran - och att bygga upp en sn kunskap r... tja, ett overstigligt ml. Knappast ngot enskilt land i dag sitter p ngon sdan samlad kompetens.

Vad betrffar att bygga ogenomtrngliga ntverk tror jag det kan vara lttare - men fortfarande har jag svrt att frestlla mig hur iranierna skulle kunna vara i besittning av tillrcklig kunskap fr att klara av ngot sdant.

Denhr artikeln jag lnkade till tidigare i trden visar lite p vilket... gigantiskt projekt man har gett sig in p.
Senast redigerad av hundensr 2011-01-18 kl. 09:04.
Citera
2011-01-18, 09:27
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Jag r heller inte expert p omrdet, men vad jag frstr r det ungefr shr:

Bde att raffinera uran och att faktiskt bygga sjlva krnvapnen r processer som krver miljontals hgteknologiska komponenter. Kompetensen fr att tillhanda dem saknas helt enkelt i Iran - och att bygga upp en sn kunskap r... tja, ett overstigligt ml. Knappast ngot enskilt land i dag sitter p ngon sdan samlad kompetens.

Jag tror nd du verdriver svrigheterna en del - fr det frsta torde den vervldigande majoriteten av de dr miljontals komponenterna vara triviala och fr det andra kan militren i ett relativt isolerat land som Iran strunta fullstndigt i mnga hinder som de fretag haft som utvecklat de avancerade komponenterna, som patentintrng, kundnskeml och byrkrati. Sedan tror jag det finns minst ett dussin lnder som helt pegen hand skulle kunna utveckla egna krnvapen utan strre problem, och rtt snabbt dessutom. Tyskland och Japan bedms till och med kunna n en fungerande arsenal, om n liten, inom loppet av mnader.

Men vad vet vi om allt detta, troligtvis jobbar ingen av oss inom krnvapenindustrin

Hur som helst, Iran har inget val som jag ser det - man mste brja utveckla betydligt mer p egen hand, annars kommer man att vara alldeles fr utsatt fr IT-attacker som denna mask.

Mitt stalltips r fr vrigt att den iranska ledningen hinner avsttas inifrn innan man nr mlet.
Citera
2011-01-18, 14:27
Medlem
Drozds avatar
Var de ngon endaste mnniska som inte trodde att Stuxnet var en USraelisk pryl? Det var vl rtt givet?
Citera
2011-01-18, 16:40
Medlem
hundensrs avatar
Citat:
Jag tror nd du verdriver svrigheterna en del ..

Det r mjligt att du har rtt. Dock tror jag nd r det s att inga lnder kan fixa krnvapen helt p egen hand... vi fr vl lgga ut en frga i Vapen och militr; kanske ngn MP har bra svar dr?

Frgan r, som du ocks verkar mena, hur Iran gr vidare? Svrt fr regimen att backa infr hemmaopinionen nu. Krnvapen verkar ofta ha frmgan att skapa en vldig sympati hos landets egna befolkning. En ganska primitiv ap-mobbmentalitet om du frgar mig.
Samtidigt r skert mullor och Ahmandinjedad vl medvetna om att de r p vg att krocka med ett israeliskt isberg. En nst intill olslig situation kan tyckas.

Den diplomatiska lsningen mste drfr ligga i att ppna upp fr regimen att backa p det hela utan frlora ansiktet hemma i kket. Frmodligen r det just sdana anstrngningar amerikanarna sysslat med. De kommer sannolikt att misslyckas, eftersom de helt verkar sakna frtroendekapital hos perserna.

Mer troligt r att ngon mindre aktr har chansen att medla..Finland, Norge - eller varfr inte Sverige? Mnga exiliranier finns hos oss - vilket eventuellt kan vara en tillgng. Men det r klart: d krvs det en kompetent och visionr ledare p utrikesdepartementet. Ngot vi tyvrr saknar.

Citat:
Mitt stalltips r fr vrigt att den iranska ledningen hinner avsttas inifrn innan man nr mlet.

Ja, det vore ju en nd att stilla bedja om.
Senast redigerad av hundensr 2011-01-18 kl. 16:47.
Citera
2011-01-18, 16:55
Medlem
OKPOSOs avatar
Ptja, det var vl ganska vntat egentligen.

Det intressanta i detta r nr dataintrng av detta slag (som med all skerhet lr bli fler framver) brjar ses som vldshandlingar/vertrdelse mot en stats suvernitet.
Nu har jag dock mindre koll p hur Iran svarat, men man har ju inte brjat skramla vapen i alla fall.

Vi talar ju trots allt om en helt ny krigsfring, en helt ny krigsskdeplats.
Citera
2011-01-18, 19:15
Medlem
Imirons avatar
Tillsgelser utdelade till jugbandblues, Giladi och H3fster. Ja, jag menar allvar. Israel-Paleastinafrgan r inte topic, inte heller inlgg som enbart berr tjafs om bevisbrdan.

/Mod
Citera
2011-01-18, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO
Ptja, det var vl ganska vntat egentligen.

Det intressanta i detta r nr dataintrng av detta slag (som med all skerhet lr bli fler framver) brjar ses som vldshandlingar/vertrdelse mot en stats suvernitet.
Nu har jag dock mindre koll p hur Iran svarat, men man har ju inte brjat skramla vapen i alla fall.

Vi talar ju trots allt om en helt ny krigsfring, en helt ny krigsskdeplats.

Tycker du r lite fr dramatisk. Men det kommer inte att ses som krigshandlingar innan det bevisligen och bortom tvekan orsakar stor skada och frdelse. S lnge det t.ex. orsakar mer eller mindre diskreta programfel var orsak r svr att upptcka och/eller frst etc. s kommer det inte att ses allvarligt. Hade t.ex. ett par hundra mnniskor dtt eller ngot i den stilen s hade man skert tyckt att det var som du beskriver, men s lnge det bara r att likna vid sabotage av utrustning/materiel s kommer det inte att ses s allvarligt, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in