2011-01-06, 17:44
Medlem
Nus avatar
Hej!

Körde en uppdatering av systemet som kom. Nu vägrar datorn starta... Har tidigare haft "problem" med att starta upp datorn efter har installerat Windows och sedan avinstallerat det. Måste hålla inte Alt annars då kan jag välja Mac hårddisken annars blir skärmen svart och säger till mig att sätta in en skiva att boota ifrån. Nu händer inget när jag håller inne Alt...

Några förslag? Har inga orginalnskivor till hands tyvärr.
Citera
2011-01-06, 17:46
Medlem
tzjs avatar
Något du kan prova är att ställa in startskiva i systeminställningar:

systeminställningar/startskiva

Välj din Mac HD där och starta om.
Citera
2011-01-06, 17:52
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Något du kan prova är att ställa in startskiva i systeminställningar:

systeminställningar/startskiva

Välj din Mac HD där och starta om.

Men han kommer ju inte så långt. Den blir ju bara svart om han inte startar med ALT, vilket nu inte fungerar.

TS: Om det går, så kan du ju prova zappa PRAM bara för att och prova igen
Citera
2011-01-06, 18:03
Medlem
X-Japans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Men han kommer ju inte så långt. Den blir ju bara svart om han inte startar med ALT, vilket nu inte fungerar.

TS: Om det går, så kan du ju prova zappa PRAM bara för att och prova igen

Det är rätt som tzj säger. Skärmen blir svart om han inte håller inne alt.
Citera
2011-01-06, 18:28
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-Japan
Det är rätt som tzj säger. Skärmen blir svart om han inte håller inne alt.
Läs vad han skrev igen. Innan var det som du säger, nu efter uppdateringen händer det ingenting även när han håller inne Alt.

TS, testa att resetta PRAM som Smurfeh säger. Detta gör du genom att hålla inne Cmd+Alt+P+R när du startar datorn, och håller inne dessa tills du har hört "Bong!"-ljudet (ljudet när du sätter igång Macen) två gånger, sedan släpper du.
Citera
2011-01-06, 18:28
Medlem
Nus avatar
Fick det att starta upp till slut, blev att jag fick sitta och hålla inne ALT väldigt länge. Uppstarten tog väldigt mycket längre tid än vanligt... Så någon som vet hur jag tar bort så att datorn inte vill boota från CD?
Citera
2011-01-06, 18:29
Medlem
X-Japans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Läs vad han skrev igen. Innan var det som du säger, nu efter uppdateringen händer det ingenting även när han håller inne Alt.

TS, testa att resetta PRAM som Smurfeh säger. Detta gör du genom att hålla inne Cmd+Alt+P+R när du startar datorn, och håller inne dessa tills du har hört "Bong!"-ljudet (ljudet när du sätter igång Macen) två gånger, sedan släpper du.

Måste hålla inte Alt annars då kan jag välja Mac hårddisken annars blir skärmen svart

Citat:
Ursprungligen postat av Nu
Fick det att starta upp till slut, blev att jag fick sitta och hålla inne ALT väldigt länge. Uppstarten tog väldigt mycket längre tid än vanligt... Så någon som vet hur jag tar bort så att datorn inte vill boota från CD?

Testade du det tzj skrev?
Citera
2011-01-06, 18:31
Medlem
tzjs avatar
Kolla igen på startskiva i systeminställningar Nu.

(Inte Nu som i direkt, utan Nu som i användarnamnet.)
Citera
2011-01-06, 18:32
Medlem
Nus avatar
Citat:
Måste hålla inte Alt annars då kan jag välja Mac hårddisken annars blir skärmen svart

Testade du det tzj skrev?

Löste sig med att sitta och hålla inne ALT i 1 minut drygt med en väldigt långsam uppstart efter det.
Citera
2011-01-06, 18:32
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
..oooooch så läser du hans näst sista mening: "Nu händer inget när jag håller inne Alt..."
Citat:
Ursprungligen postat av Nu
Testa det som Tzj sa. Fungerar inte det, resetta PRAM. Fungerar inte det, testa att göra en säkert start (du håller inne Shift när datorn startar, släpper det när äpplet kommer fram och när du kommer in på skrivbordet startar du om datorn som vanligt).
Citera
2011-01-06, 18:35
Medlem
Nus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Kolla igen på startskiva i systeminställningar Nu.

(Inte Nu som i direkt, utan Nu som i användarnamnet.)

Dem enda alternativen som finns där är Mac OS X 10.6.6 samt att starta upp från Nätverksstart. Nu har jag garanterat valt att starta upp från Mac OS X.
Citera
2011-01-06, 18:37
Medlem
X-Japans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
..oooooch så läser du hans näst sista mening: "Nu händer inget när jag håller inne Alt..."
My bad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in