2010-12-22, 17:06
Bannlyst
Allt har ett bruk, och allt har ett missbruk. Jag var (bara för några veckor sedan) själv en frekvent användare av cannabis, och jag missbrukade det, blev psykiskt beroende. Rökt i cirka 7-8 år. Och det är verkligen inte kul nuförtiden. Om jag skulle varit stenad nu skulle jag mått mycket bättre, och förmodligen inte ens skrivit detta, förmodligen inte ens kommit in på dessa tankar.
De flesta av mina polare består av stoners som för det mesta bara tänker på rökat. Mina bästa polare kan nuförtiden ljuga, gå bakom ryggen på en, knatcha, sno av en, i stort sätt vadsomhelst för att få tag på rökat. Nu vet jag inte om alla har sådana här polare men jag har det. De brukade inte vara så dock. Det brukade vara att vi delade på en spliff, delade på allt vi hade och bjöd man en gång blev man alltid tillbaka bjuden osv.

Exempel på ett "bruk" är ; när man tar en holk då och då på helgerna utan att tänka mer på det, eller om man kanske röker 1 gång i veckan och inte tycker något speciellt om det.
Ett exempel på ett missbruk är när man röker varje dag, och mår dåligt de dagar man inte röker.
De flesta föreställer sig cannabis som en ofarlig drog, vilket det verkligen är, och jag säger absolut inte att det är en farlig drog. Men som till exempel socker eller alkohol och egentligen allt annat i denna värld går detta att missbruka. När man väl är fast i ett missbruk, har man väldigt svårt att komma ut från det. Fast har man viljan borde det väll gå ?
Jag försöker själv ta mig ur mitt missbruk nu. Jag vill inte ta hjälp av någon utan vill göra det själv.

Om jag sett en sådan här tråd för några månader sedan, kanske jag skulle tänkt om tidigare, förmodligen skulle jag bara ha slängt iväg en kommentar som :
Cannabis är inte beroendeframkallande, du kanske tänder av från cigaretterna du meckar med ?

Jag ska nu lägga cannabis åt sidan. Aldrig mer ska jag må så dåligt som jag har mått de senaste veckorna. Jag är sjukt aggressiv, sitter mest för mig själv, har ångest, är deprimerad osv.
Jag skriver detta egentligen bara för att skriva av mig nu när jag inte mår så bra. Och kanske det finns andra som gått igenom samma sak som kan komma med tips på hur man enklare kommer ur detta ? Eller så kanske jag bara vill varna andra, och förhoppningsvis tänker dom om, kanske inte slutar helt men minskar det, så de inte blir som jag är idag.

Dock så vet jag att allt detta kommer gå över förr eller senare, och då kanske jag blir som innan jag rökte cannabis ? Jag minns egentligen inte ens hur jag var innan jag började röka frekvent.

Jag kommer skriva på mer senare ikväll, just nu ska jag ut en sväng med min flickvän och äta på en fin restaurang.
Citera
2010-12-22, 17:14
Medlem
Flammbars avatar
När det snarare försämrar livskvalitén än förbättrar den tycker jag man ska lägga av.

Röker väldigt sällan själv så det kanske är svårt för mig att sätta mig in i det hela men men.
Lycka till
Citera
2010-12-22, 17:17
Medlem
Lycka till!

Har du några speciella strategier du tänker använda dig utav nu? Sluta umgås med dina tidigare vänner, lägga din tid på tjejen eller dylikt?
Citera
2010-12-22, 17:25
Medlem
Alltså det gör ju inte ont i kroppen att sluta. Det ända negativa är att man får ändra sina rutiner helt och hållet. Nu måste man hitta något annat att fylla tiden med och det är det som enligt mig är det jobbigaste. Bristen på något bättre att göra.

Man skulle kunna säga såhär, en fattig person som inte har så mycket pengar att röra sig med har mycket svårare att sluta röka än en rik person som, med hjälp av sina pengar, kan göra något helt annat för att hålla tankarna borta från rökat.

Exempel: För något år sedan bjöd min mamma med mig på en resa till Tyskland för att hälsa på släkten, all expenses paid. Under den tiden hade jag rökt varje dag i ungefär ett år. Men under själva resan var jag så upptagen med att umgås med morsan, släkten och uppleva allt nytt som man gör när man besöker platser man inte har varit på innan, att jag inte en enda sekund under hela veckan tänkte på att röka.

Vad säger det mig? Jo, att bara man håller hjärnan upptagen med annat (exempelvis resa, jobb, ny tjej, nya upplevelser etc) så glömmer man rökat och hemma-rutinerna man har ganska fort.

Återigen för er som har missat, det är samhället som skapar missbrukare, inte drogen.
Citera
2010-12-22, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
....

Håller med, det jobbiga ligger i att ändra rutinerna och hitta annat att göra som man tycker är lika kul. Är precis samma sak som det är för mig med datorn. Skulle min internetanslutning försvinna en vecka när jag inte har något att göra skulle det vara otroligt jobbigt.

Men på sommaren när man gör annat, åker på semester eller något annat roligt så ägnar man ju inte ens en tanke åt datorn.
Citera
2010-12-22, 19:25
Medlem
Snappers avatar
Ge fan i att röka bara. Försök börja hata röka för att det har förstört ditt liv.
Om 2 månader blir det bra ska du se.
Citera
2010-12-22, 19:29
Medlem
Jommunknowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermionee
Håller med, det jobbiga ligger i att ändra rutinerna och hitta annat att göra som man tycker är lika kul. Är precis samma sak som det är för mig med datorn. Skulle min internetanslutning försvinna en vecka när jag inte har något att göra skulle det vara otroligt jobbigt.

Men på sommaren när man gör annat, åker på semester eller något annat roligt så ägnar man ju inte ens en tanke åt datorn.

Jag tycker att denna beskrivning passar in väldigt bra på mig. Skulle dock våga påstå att datorn (som jag spenderar mycket mera tid vid än rökningen) i mitt fall är snäppet värre. Rastlöshet, orolig samt att det kliar som fan i hela kroppen.

Lägg ner mer tid på ditt arbete och träna sedan på fritiden. Så gjorde jag tidigare i år vid ett längre uppehåll. Med väldigt bra resultat.

Lycka till!
Citera
2010-12-22, 19:49
Medlem
TS, jag har exakt samma tankar och åsikter som dig, även om jag och mina kompisar bara brukat cb i ungefär 1 år så har allting förändras. Har kommit på mina "vänner" stå och rota bland mitt dope, märkt att alla blivit lite tjuvaktiga och hemlighetsfulla. Som du sa, vi delade på allt i mitt gäng, jag och en kompis lovade att aldrig svika varandra och alltid hålla ihop angånde rökat osv. Det funkade ett tag men nu är allt fuckedup. Han har förändrats totalt, förut ville han aldrig ha "sista" på jollen för det var ofräscht tyckte han. Idag får han det lilla som är kvar på min gås och jag röker en innan vi ses, så går han och eldar och tänder den på nytt tills den är helt slut. Han har liksom blivit konstig, oärlig och bara skiter i allt. Förlorat jobb, flickvän, vänner osv.

Jag har också förändrats, jag mår dåligt av att röka men jag har aldrig "kraften" att kunna sluta även om jag lovat mig själv så många gånger. Har haft flera korta, tunga depressioner till och från och en svag depp-känsla varje dag sen mitt ex dumpa mig för snart ett år sedan . Jag är en pessemist, jag känner mig äcklig och socialt inkompitent. Jag röker helst själv nu förtiden för att jag inte är så kul att vara med under ett cb-rus.
Jag blir mumlig, kan inte säga hela meningar utan att stamma eller hacka till ibland. Rösten förvrängs på något konstigt sätt så jag vågar inte ens prata när jag rökt. Sitter mest och stirrar och ser trött/nere ut.

Jag har allt så bra annars, 19 bast, jobb, tsm med supersnygg flickvän som jag verkligen älskar. Ska flytta inom en snar framtid..

Jag sitter med bra weed nu och nu ska jag röka upp det fram till nyår sen aldrig mer, 2011 börjar mitt nya liv. Jag ska bli den jag vill vara och sluta förstöra mig själv. Klarar jag inte att lägga av kommer jag berätta för mina föräldrar och söka hjälp, de kommer hata mig för mitt missbruk men jag vill inte leva som jag gör...
Citera
2010-12-22, 19:52
Medlem
fairyfellers avatar
Jag var beroende för en månad sedan ungefär, märkte jag att jag blev väldigt inåtvänd och tystlåten av att röka vilket gjorde att jag ville dra ner. Det tog mig fyra dagar att bli fri ungefär, nu röker jag ~2 gånger i veckan och det fungerar prima Det är lättare än man tror!
Citera
2010-12-22, 20:05
Medlem
skoningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1p44p1
Allt har ett bruk, och allt har ett missbruk. Jag var (bara för några veckor sedan) själv en frekvent användare av cannabis, och jag missbrukade det, blev psykiskt beroende. Rökt i cirka 7-8 år. Och det är verkligen inte kul nuförtiden. Om jag skulle varit stenad nu skulle jag mått mycket bättre, och förmodligen inte ens skrivit detta, förmodligen inte ens kommit in på dessa tankar.
De flesta av mina polare består av stoners som för det mesta bara tänker på rökat. Mina bästa polare kan nuförtiden ljuga, gå bakom ryggen på en, knatcha, sno av en, i stort sätt vadsomhelst för att få tag på rökat. Nu vet jag inte om alla har sådana här polare men jag har det. De brukade inte vara så dock. Det brukade vara att vi delade på en spliff, delade på allt vi hade och bjöd man en gång blev man alltid tillbaka bjuden osv.

Exempel på ett "bruk" är ; när man tar en holk då och då på helgerna utan att tänka mer på det, eller om man kanske röker 1 gång i veckan och inte tycker något speciellt om det.
Ett exempel på ett missbruk är när man röker varje dag, och mår dåligt de dagar man inte röker.
De flesta föreställer sig cannabis som en ofarlig drog, vilket det verkligen är, och jag säger absolut inte att det är en farlig drog. Men som till exempel socker eller alkohol och egentligen allt annat i denna värld går detta att missbruka. När man väl är fast i ett missbruk, har man väldigt svårt att komma ut från det. Fast har man viljan borde det väll gå ?
Jag försöker själv ta mig ur mitt missbruk nu. Jag vill inte ta hjälp av någon utan vill göra det själv.

Om jag sett en sådan här tråd för några månader sedan, kanske jag skulle tänkt om tidigare, förmodligen skulle jag bara ha slängt iväg en kommentar som :
Cannabis är inte beroendeframkallande, du kanske tänder av från cigaretterna du meckar med ?

Jag ska nu lägga cannabis åt sidan. Aldrig mer ska jag må så dåligt som jag har mått de senaste veckorna. Jag är sjukt aggressiv, sitter mest för mig själv, har ångest, är deprimerad osv.
Jag skriver detta egentligen bara för att skriva av mig nu när jag inte mår så bra. Och kanske det finns andra som gått igenom samma sak som kan komma med tips på hur man enklare kommer ur detta ? Eller så kanske jag bara vill varna andra, och förhoppningsvis tänker dom om, kanske inte slutar helt men minskar det, så de inte blir som jag är idag.

Dock så vet jag att allt detta kommer gå över förr eller senare, och då kanske jag blir som innan jag rökte cannabis ? Jag minns egentligen inte ens hur jag var innan jag började röka frekvent.

Jag kommer skriva på mer senare ikväll, just nu ska jag ut en sväng med min flickvän och äta på en fin restaurang.

Vad är det för folk du röker med? Enda jag vet som håller på som du skrev är utlänningar som inte vet hur man beter sig.

De symptomen du beskriver kanske är hur du är som person i nyktert tillstånd, känner ingen som betett sig så för de slutat röka cb iaf.
Citera
2010-12-22, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skoningen
Vad är det för folk du röker med? Enda jag vet som håller på som du skrev är utlänningar som inte vet hur man beter sig.

De symptomen du beskriver kanske är hur du är som person i nyktert tillstånd, känner ingen som betett sig så för de slutat röka cb iaf.

Det ironiska är ju det att jag själv är svensk, och de vänner jag beskriver i mitt inlägg är svenskar. Man ska inte dra alla över en kant, så jag tror inte det har något med etnicitet att göra. Dock har jag träffat många invandrare som är mycket mer generösa än andra svenskar.

Förövrigt tror jag inte du rökt tillräckligt för att få dessa besvär, än.

Citat:
Ursprungligen postat av welcometomyworld
TS, jag har exakt samma tankar och åsikter som dig....

Det känns väldigt bra att äntligen få bekräftelse över att jag inte är den enda som tycker och tänker så. För övrigt önskar jag dig all lycka i världen !
Citera
2010-12-22, 22:10
Medlem
femforfems avatar
Nu kanske jag låter hård men fan vad svaga människor ni måste vara om ni blir så beroende som TS skrev, visst man vill röka så ofta som möjligt men det låter ju som värsta heroinpundaren.
Bara att försöka inte tänka på det, har själv rökt rätt mycket men aldrig känt av någon direkt "avtändning" eller sånt sug att jag skulle göra vad som helst för en joint men visst man har väldigt mycket tråkigare när man inte röker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in