• 1
  • 2
2010-12-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phantomen
Hej, jag är kontaktlinsoptiker.

Vad har du för linser... exakt?

Vissa endagslinser spelar mindre roll åt vilket håll de är vända, medan månadslinser är tjockare och då spelar det större roll, samt är det väldigt individuellt hur man reagerar på en "felvänd" lins..

Optikern borde ha visat dig mer noggrant hur det ska se ut.

Sätt linsen på pekfingret så att fingret rör linsen i mitten av linsen(annars är det svårt att avgöra). Det du nu ska titta på är kanterna på linsen. Om kanterna pekar rakt upp, dvs då den ser ut som en skål, så är den rättvänd. Men om kanterna viker av utåt precis vid kanten så är det fel, dvs ser mer ut som en djup tallrik då. Se bild nedan. Är du osäker så vänder du på den och kollar vilken av hållen som linsen ser mest ut som en skål med kanterna pekandes "mest uppåt"..

http://www.coffmanvision.com/web/Por...ight-wrong.jpg

Gällande skavet, så kan det bero på vad som helst. DU kan testa med att sätta en droppe i linsen ,av vätskan som finns i förpackningen, innan du stoppar in den. Det är normalt att det skaver i början efter att du stoppat in linsen, men det ska inte skava under längre perioder. Sitter du mycket vid datorn så behöver du kanske köpa fuktgivande droppar, då datoranvändande torkar ut ögat mycket.

Men om det skaver hela dagen eller ett par timmar , så råder jag dig att gå tillbaka till optikern för att dubbelkolla linssits. När du går till optikern så kom ihåg att ha linserna på dig, för man vill se hur linsen beter sig på ögat efter ett par timmar och inte efter en minut. Givetvis behöver du inte ha linsen i om det gör ont i ögat, eller om ögat är rött.. då tar du ut den direkt.

Men fram till ditt bokade besök på torsdag så kan du testa med droppar och se om det hjälper.

Lycka till!
Härlig post, dock måste jag bara fråga..

Kör med 24/7 linser, alltså kan ha i dom i 30dagar utan att behöva byta..

Dock har jag inte haft en aning om, tills nu, om dom suttit rätt eller inte (haft i cirka 6månader).

man kan väl se bra ändå? I början vet jag att jag hade fel, för då gjorde det fan ont, men nyss satte jag tex i 2 nya linser, och jag har ingen aning om de sitter rätt, känns ju bra... man kan alltså se perfekt genom "felvända" ? Varför är det då så viktigt?
Citera
2010-12-13, 23:25
Medlem
despots avatar
Att kolla om linsen är rättvänd eller inte ser man dels på hur den ser ut när den ligger på fingret (syns bättre på månadslinser än endags enligt mig, kanske för att månadslinsen är stabilare)

eller så kan man rentav känna skillnaden när man sätter i den, se till att ha den fuktig vid insättning, sen är det bara att sätta i den, blinka till, och direkt känner man (kanske bara de med linserfarenhet?) om den sitter bra eller om det är som ett litet skavande som irriterar. Bara att ta ut direkt isf, vänd och sätt i igen, känns det bättre så har du hittat rätt sida.
Dock får du vara vaksam på om det kanske är så att det kommit små hårstrån (ludd) i linsen, blir typ samma skavande känsla.

Var det endagslinser du använde? jag använder endagslinser ibland, men för det mesta månadslinser, och jag håller med om att man verkligen känner av linser om man sitter framför tv/datorn med endagslinser. Det blir torrt och lite irriterande i ögat, månadslinser funkar lite bättre där.

Sen som tidigare sagt, du måste prova olika linser för att hitta de som passar dig bäst, personligen tycker jag endagslinser är sämst, känns mer i ögat och är instabila och jobbiga att hantera. Månadslinser är bekvämare, men kräver lite mer skötsel, men man kan ha i dem längre utan större problem och vissa kan man tom sova med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in