2010-12-04, 15:52
Medlem
1312MjaUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundleif
mjau , om du skulle skaffa lite bättre attityd kanske fler skulle uppskatta vad du nu vill komma fram till.

Såja dra bak håret och på med läderhandskarna gubben.

Ont. TS Hur kan du tillåtas att svara på frågor som kanske klassas som någorlunda hemliga?

UppläxarN^^

Ont. TS kommer nog förstå inom en snar framtid att det inte är tillåtet.
2010-12-04, 16:01
Medlem
Ironworkers avatar
Det där med att alla ultras är outbildade är bara en dålig myt. Jag tillhör en grupp som är "ultras-orienterad" (för att använda ett fint uttryck) och låt säga att vi är 35 medlemmar. Av dessa så är det cirka 7-10 som håller på med studier på högre nivå, 3-5 som har en färdig examen från HS, cirka 15 hantverkare och resten är industriarbetande/lågkvalificerade yrken. Tycker detta speglar samhället i övrigt ganska bra, så att dra någon generalisering om att ultras skulle vara idioter är nog inte det smartaste.
2010-12-04, 16:22
Medlem
jonte123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Jag (bajare) upplever ofta att ultras (t.s från vanliga supportrar och kat. C) går på matcher endast för att skapa sig någon slags identitet. Inte sällan förefaller flaggor, danser etc. vara viktigare än klubben. Jag har påpekat flera gånger för dessa att de borde visa hänsyn mot sina bröder och systrar i klacken istället för att stå och larva sig vilket de ofta gör, i synnerhet på Östra.
Ä det verkligen mitt jobb som supporter att uppfostra andra?
I Bajen finns redan en kultur med influenser från England, Tyskland och Italien känns det inte falskt att på något sätt distansera sig grån denna och anamma eller kopiera rakt av eb kultur som finns i Italiwn?
sen är ju frågan om någon kallar sig ultras på östra? det är det väll knappt någon som gjort sedan UB flyttade där ifrån 05 eller när det nu var, allt detta "tramsande" med flaggor och så vidare är ju endast till för att stötta klubben, förstår inte riktigt vad du anser är ouppfostrat och respektlöst med detta? vad menar du med att ultras skulle distansiera sig från bajens kultur? om något så vill man ju värna om den då det är den man kommer ifrån och växt fram ur, om du menar att ultras i sverige överlag är ganska negativt inställda till huliganer (läs "engelsk supporterkultur") så har ju det knappast något med kulturen i sig att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Är de flesta i er gruppering lågutbildade? Dessutom, vad är skillnaden på Ultras och huliganer?
kan inte svara för TS men vet att det i flera grupper inom bajen finns civilekonomer, jurister osv.
vad en ultras är, är en jävligt krånglig sak att svara på, en hängiven supporter är en enkel förklaring, en huligan är en person som slåss och kan appliceras på vad som helst, fotbollshuligan, daminnebandyhuligan eller bara huligan helt enkelt.
2010-12-04, 16:27
Medlem
Jag såg att du hatar UN, men vad tycker du egentligen om AIK Ultras och det de "gör" på arenan?
2010-12-04, 16:31
Medlem
Vafan är en "ultras"?

Vad är skillnaden mellan en ultrasidiot samt en kategori C - idiot?

Sen undrar jag:
Har du någon utbildning/jobb?
Vad tycker du om att du/ni idioter förbrukar så jävla mycket onödiga skattepengar?
Så jävla mycket polis som behöver vara där just pga er, vore så jävla skönt om ni bara slog ihjäl varandra.
2010-12-04, 16:31
Medlem
jonte123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockholmspojken
Det är oftast inget fel på dem som kallar sig ultras i Sverige. Tvärtom hade alla ultras i världen varit som dem svenska hade vi inte haft någon dålig uppfattning om dem. Det är dem andra, som finns runtom i världen och sprider rasism, hat och annat skit, som är problemet. Så det är sorgligt att vuxna människor får för sig att kalla sig det i Sverige när dem måste vara införstådda i att det är ett ord som är negativt betingat, i synnerhet bland dem som älskar fotbollen.
jag vet att jag inte ska mata trollet men tänkte att vi kanske kunde reda ut lite, jag säger inget om att det inte finns ultras som är höger/vänster/center extremister eller whatever, däremot är det ju en feluppfattning att ordet skulle ha en negativ betingning (även om du tycker att ultras är det, precis som att jude eller bög är det för någon annan) att alla andra ultras utanför sverige skulle vara sådana rashatare och jag vet inte vad är inget annat än ett fantasifoster, svenska ultras har tagit detta "namn" då de stöttar sitt lag på ett liknande/samma sätt, det betyder INTE att de svenska ultras-grupperingarna har kopierat någon grupps politiska riktning.
2010-12-04, 16:39
Medlem
jonte123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbsnut
Vafan är en "ultras"?

Vad är skillnaden mellan en ultrasidiot samt en kategori C - idiot?
2 inlägg upp
Citat:
Ursprungligen postat av fbsnut
Sen undrar jag:
Har du någon utbildning/jobb?
Vad tycker du om att du/ni idioter förbrukar så jävla mycket onödiga skattepengar?
Så jävla mycket polis som behöver vara där just pga er, vore så jävla skönt om ni bara slog ihjäl varandra.
detta är ju främst kring derbyn (vilket jag antar att du tänker på) och statligt ägda arenor, supportrarna (inkl trummongon,ultras,huliganer,julgranar,fan och hans moster) drar där in mer pengar till staten än vad polisbevakningen kostar, sedan kan man hålla med om att polisbevakningen i vissa fall är enorm, detta skulle väll till stor del kunna minskas om huliganer höll sig till att slåss på sina fält, vilket kanske inte är så troligt kring derbyn. sen att polisbevakningen ibland kan vara så överdriven att den IBLAND åstadkommer mer skada än nytta är en annan sak.
2010-12-04, 18:29
Medlem
Har sett bilder då "ni" (ultras) smugglat in stora mängder pyroteknik. (Detta var dock UCS)
Sker det ofta? Har någon åkt dit?

Sen undrar jag varför ni inte använder er av gallren för att forsla in pyroteknik. Mig veteligen är det bara en enstaka vakt som kontrollerar er när ni ska fixa tifo osv. Han bör väl kunna uppehållas under tiden ni forslar in pyro.

För just nu smugglar ni ju in pyro strax innan matchstart (iaf i DIF) vilket jag anser är något vågat. Har sett ett par bli tagna på bar gärning...
2010-12-04, 18:31
Medlem
Bomullsmuns avatar
Har hört väldigt mycket om hur man inte sparkar på den som ligger och hur man visar respekt mot dom man dansar med, tänkte bara höra ifall det stämmer eller inte?

Jag har svårt att tänka mig att man håller tillbaka när adrenalinet pumpar!
2010-12-04, 18:41
Tråden blir jättekomisk när var och varannan snubbe i tråden kommer med inlägg i stil med "Du har ingen koll, det märks". Ganska intressant tråd i övrigt.
2010-12-04, 18:58
Medlem
PGBHs avatar
är du med i en "ulta-grupp" för att du är för dålig för att spela fotboll själv?
2010-12-04, 19:29
Medlem
sprialks avatar
Proust eller Joyce ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in