2010-04-29, 18:22
Medlem
Va tror ni om systemvetenskap + master It managment.

Fristående: Verksamhetsstyrning, pedagogik 1, engelska 1, tyska 1 och projektledning
ev jöken.

Får man jobb? Och lönen?
Citera
2010-06-03, 14:49
Medlem
Gafflarns avatar
I nästan alla jobbannonser inom IT så vill de ha någon med flera års erfarenhet. Är det ett problem eller är det lätt att få jobb ändå?

Hur stor skillnad är det att läsa på olika studieorter? Är man mycket mindre eftertraktad om man studerar på Dalarnas högskola jämfört med andra studiesäten?
Citera
2010-06-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflarn
I nästan alla jobbannonser inom IT så vill de ha någon med flera års erfarenhet.
I motsats till vilken bransch?
Citera
2010-06-03, 16:04
Medlem
Stinkproducents avatar
IT känns väl nästan som en av de branscher som oftast tar emot nyexade.
Visst får du säkert börja från början, eller som junior utvecklare, men du får en fot in.
Kolla med bemanningsföretag, de brukar finnas en del tjänster där för nyexade.
Citera
2010-06-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuxExterior
Vad är skillnaden mellan datateknik och datavetenskap (som lades ned i Lund medans den förstnämnda ingenjörsutbildningen finns kvar)?

Det är inte så konstigt att en linje med namnet datavetenskap -> datavetare läggs ned.

Begreppet "datavetare" uppfanns av några professorer i data och systemvetenskap för att beteckna imbecilla doktorander och forskare.
Hela förolämpningen datavetare kommer från informationsteorin där man arbetar utifrån data som har informationsvärde 0 och försöker förädla den till värdefull information.

Så när en doktor i data och systemvetenskap, informatik eller engineering är ute och härjar i politiken o-auktoriserat, vilket de ibland gör så kallas de officiellt för datavetare eller dataingenjör. Terminalprogrammerare var även ett begrepp för sådana tidigare, men eftersom terminalerna försvann...
Citera
2010-06-04, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arahant
Jag förstår inte.

Först av allt: Vad heter systemvetenskap/systemvetare på engelska?

Jag läste en artikel i metro (tror jag det var) för några dagar sedan om utbildningar och löner - och det framstod som om systemvetare har relativt höga löner ...

Det fanns en top tio lista där flera systemvetarutbildningar kom med: Linköpings exempelvis och även Högskolan Västs av någon oförklarlig anledning. Utbildningar på toppen av den här korta listan var var Ekonomie kandidat HHS, Industriell ekonomi på KTH och liknande ...

Jag googlade om det lite och noterade några suspekta saker:

1) Löjligt låga intagningspoäng.

2) Löjligt låga behörighetskrav fast det ska föreställa något naturvetenskapligt/tekniskt.

3) Mycket som verkar vara flum (tittade på utbildningsplan Lund, GU och SU), nästan ingen matte? och lite programmering m.m.

Någon insatt människa som vill förklara detta?

Jag är lite insatt:

Systemvetare är en behövd kompetens i samhället. Samhället vill examinera många systemvetare få vill undervisa i systemvetenskap och få vill studera systemvetenskap.

Flum, ja flum finns det en del av, det är jobbigt att vara i snittet mellan många olika läror. De hårda kunskaperna ger jobb, de mjuka kunskaperna ger framgång.
Citera
2010-06-05, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arahant
J

2) Löjligt låga behörighetskrav fast det ska föreställa något naturvetenskapligt/tekniskt.

Någon insatt människa som vill förklara detta?

Systemvetenskap ska inte "föreställa något naturvetenskapligt".
Citera
2010-06-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Systemvetenskap ska inte "föreställa något naturvetenskapligt".

Helt rätt!

Dessutom är det fritt insläpp till de flesta civilingenjörsutbildningarna nuförtiden.

Det är läkarutbildningarna som har hård konkurrens, i princip alla andra utbildningar har
öppet hus så att säga. Har du inte betygen så finns högskoleprovskvoten eller Komvux.
Fixar du inte det, så är oftast avhoppen från program kring 50% samtidigt som programmen
alltid startar med kortkurser som ges 'fur alle'. Så efter att ha läst 'fur alle' kurser kan du ta
en avhoppares plats. Funkar inte detta kan du utnyttja högskolepoängskvoten och sedan till
godo räkna dig poängen på programmet i alla fall.
Citera
2010-11-11, 03:02
Medlem
Klabbarparn-s avatar
Bumpar denna tråd då jag börjar fundera på att gå Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram på Stockholms Universitet.

Det verkar som att alla i den här tråden har helt olika uppfattningar om den här utbildningen. Jag förstår att kvalitén på utbildningen varierar beroende på lärosäte, men det jag undrar är väl om det är en bra utbildning förutsatt att man lägger ner tid och verkligen lär sig. Är man attraktiv på arbetsmarknaden? Lönar det sig att försöka sig på en masterexamen när man är färdig?
Citera
2010-12-02, 15:01
Medlem
Hej bumpar tråden igen,

Vilken är att föredra?

1. Lund. Systemvetenskapligt kandidatprogram - design av informationssystem
http://www.ehl.lu.se/utbildning/1-nyborjarprogram/systemvetenskapliga-programmet

2. Linköping. Systemvetenskap, 180 hp
http://www.liu.se/utbildning/program/systemvetenskap?l=sv

Eller vilka mer räknas till de "lite bättre" universiteten som erbjuder systemvetenskaplig utbildning?
Citera
2010-12-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prana
Va tror ni om systemvetenskap + master It managment.

Fristående: Verksamhetsstyrning, pedagogik 1, engelska 1, tyska 1 och projektledning
ev jöken.

Får man jobb? Och lönen?

var har du tänkt studera? lön beror givetvis på var du får jobb och vart du är villig att flytta.
Citera
2010-12-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spinx
Hej bumpar tråden igen,

Vilken är att föredra?

1. Lund. Systemvetenskapligt kandidatprogram - design av informationssystem
http://www.ehl.lu.se/utbildning/1-nyborjarprogram/systemvetenskapliga-programmet

2. Linköping. Systemvetenskap, 180 hp
http://www.liu.se/utbildning/program/systemvetenskap?l=sv

Eller vilka mer räknas till de "lite bättre" universiteten som erbjuder systemvetenskaplig utbildning?

Göteborg skulle jag tro har en helt okej utbildning, genom närheten till Viktoria. Umeå rankades högt senaste HSV utvärderade, men hur de rankas idag vet jag ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in