2010-11-30, 14:22
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Finns det någon maträtt eller tillagningsmetod som absolut kräver grovt salt, eller flingsalt? Jag kan inte förstå poängen med det hela. Finmalet salt är ju överlägset. Varför vill man hålla på med en typ av salt som inte fäster utan studsar av råvaran? Man skall "gnida in med grovt salt" ibland har jag hört, när det skall bjudas på stor stek osv, men även här måste ju det finmalda saltet dominera, eller? Varför finns produkten grovt salt över huvud taget?

(Exter = dumheter på götebosska)
Citera
2010-11-30, 14:24
Bannlyst
Det ska du fråga snubben som kom på att man kan lura folk att köpa salt för sjukt dyra pengar bara man ändrar på storleken på saltkorn och förpackningar
Citera
2010-11-30, 14:28
Medlem
mungs avatar
Det blir ju lite krispigare med flingsalt!
Citera
2010-11-30, 14:36
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealBad
Det ska du fråga snubben som kom på att man kan lura folk att köpa salt för sjukt dyra pengar bara man ändrar på storleken på saltkorn och förpackningar

Ja en stor faktor i grovt-salt-användandet lär ju vara att metrosexuella män och trendtörstande fruntimmer tror att det blir lite "märkvärdigare" när man använder grovt salt.
Citera
2010-11-30, 14:36
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Det blir ju lite krispigare med flingsalt!

Okej men då snackar vi rätter där saltet strös över alldeles i slutet? Hmm..
Citera
2010-11-30, 14:58
Medlem
enda gångerna jag kan komma på att jag använt grovsalt, är i botten på salamandern för att underlätta rengöringen, samt när jag gravat lax!
Citera
2010-11-30, 15:10
Medlem
Harkeleights avatar
Grovsalt är ju sällan(aldrig? Har aldrig stött på någon rätt med grovsalt och jag tvekar på att det finns.) man använder i matlagning, det har man vid rengöring, i fotbad, för att salta vägar osv.

Flingsalt har man t.ex på bröd, för att garnera (och samtidigt ge lite sälta) så det är ju inget du har i såser och kryddar med.
Men på en fin carpaccio med olja och lite flingsalt, ett bröd och liknande.
Citera
2010-11-30, 15:14
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Grovsalt är ju sällan(aldrig? Har aldrig stött på någon rätt med grovsalt och jag tvekar på att det finns.) man använder i matlagning, det har man vid rengöring, i fotbad, för att salta vägar osv.

Flingsalt har man t.ex på bröd, för att garnera (och samtidigt ge lite sälta) så det är ju inget du har i såser och kryddar med.
Men på en fin carpaccio med olja och lite flingsalt, ett bröd och liknande.

I see....
Men fint salt torde väl vara mer "effektivt"? Det fäster ju på ett jämnare sätt och är därmed lättare att applicera. Med det grova saltet blir det ju lite hipp som happ. Det kanske är det som är tjusningen? Att man lite hipp som happ får in en snutt sälta i munnen alltså, istället för en jämn smakupplevelse? Jag tycker det verkar vanskligt.
Citera
2010-11-30, 15:20
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
I see....
Men fint salt torde väl vara mer "effektivt"? Det fäster ju på ett jämnare sätt och är därmed lättare att applicera. Med det grova saltet blir det ju lite hipp som happ. Det kanske är det som är tjusningen? Att man lite hipp som happ får in en snutt sälta i munnen alltså, istället för en jämn smakupplevelse?

Om du syftar på carpaccio-delen: Strör du bara salt över så märker du snart att det inte alls är aptitligt då saltsmaken blir alldeles för stark, du använder det inte heller på ett vackert sätt och förlorar då både knaper och utseendet. Det är både prydnat och för att få något knaprigt i en övrigt "mjuk" rätt.

Angående bröddelen: Samma här, både för garnityr och för att få lite extra krisp samt en salt smak.
Har man inte tillgång till en ugn som kan spruta vattenånga lite då och då (Ger ett knaprigare "skal" på brödet/vill köra in ett par isbitar på en plåt eller form under) så är det ett bra sätt för extra krisp, extra sälta och garnityr.

Testa själv så märker du skillnaden. Det är bara inte OK att ersätta flingsalt med vanligt. Inte OK alls.
Citera
2010-11-30, 15:42
Medlem
morkfromorks avatar
lite gayvarning på att ha flera olika salter hemma, speciellt mitt favvohatobjekt 'flingsalt'

Jag har vanligt salt, ett bamboo-salt (som har en helt annan smak) samt 'chickensalt' som egentligen är ett smaksatt salt (perfekt för strips).
Citera
2010-11-30, 15:42
Medlem
Gift44s avatar
Grovsalt brukar ju användas när man fixar kastanjer i ugnen.
Citera
2010-11-30, 16:07
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Grovsalt brukar ju användas när man fixar kastanjer i ugnen.

Då bäddar man in dem i salt va? Man kunde gott använda sig av vanligt salt tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in