2010-11-30, 16:25
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Då bäddar man in dem i salt va? Man kunde gott använda sig av vanligt salt tycker jag.
Nej då blir de alldeles för salta. Har provat. Men som ett tidigare inlägg sa, grovsalt är väl inte för att ha i maten egentligen.
Citera
2010-11-30, 16:29
Medlem
Använder grovsalt på jobbet när vi kokar skaldjur, antagligen för att det är billigare än fint salt.
Citera
2010-11-30, 16:40
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
lite gayvarning på att ha flera olika salter hemma, speciellt mitt favvohatobjekt 'flingsalt'

Jag har vanligt salt, ett bamboo-salt (som har en helt annan smak) samt 'chickensalt' som egentligen är ett smaksatt salt (perfekt för strips).

Nu är du lite fjantig! Flingsaltet har visst sitt berättigande vilket har tagits upp i ett par inlägg här uppe.
Att slänga på en nypa flingsalt på olika maträtter förhöjer med inte bara sälta utan lite knaprighet.

Finns inget gayigt med flingsalt alls, synd att du går miste om en liten förhöjare.

Grovsalt däremot är för mig inget matsalt. Jag använder det när ättiksgurkorna ska saltas. Rengöring och dylikt. Ska man gnida in en köttbit är som TS skriver fint salt klart bäst.
Citera
2010-11-30, 16:41
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meany20
Använder grovsalt på jobbet när vi kokar skaldjur, antagligen för att det är billigare än fint salt.

Mjo för inläggningar, saltbakningar och gravningar fungerar det ju galant. Detta saltet kommer ju inte "med" sen. Det märks inte om det saltats med grov eller finsalt.
Citera
2010-11-30, 17:20
Medlem
Grodaifickans avatar
Förutom det redan nämnda så är det enda jag kommer på såhär rakt av är att man använder grovt havssalt när man ska göra kanariska potatisar.

Har aldrig riktigt förstått mig på grejen med att hålla på och larva sig med grovt salt hit och dit. Tycker att krispigheten som flera nämnt är för hård och därmed mest obehaglig. Jag håller mig till vanligt salt... Förutom när jag gör kanariska potatisar då
Citera
2010-11-30, 17:40
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Förutom det redan nämnda så är det enda jag kommer på såhär rakt av är att man använder grovt havssalt när man ska göra kanariska potatisar.

Har aldrig riktigt förstått mig på grejen med att hålla på och larva sig med grovt salt hit och dit. Tycker att krispigheten som flera nämnt är för hård och därmed mest obehaglig. Jag håller mig till vanligt salt... Förutom när jag gör kanariska potatisar då

Ja alltså krispigheten i grovsalt är ju ingen hit..Du får inte förväxla flingsalt med grovsalt
Citera
2010-11-30, 17:48
Bannlyst
Jag har alltid tyckt att grovsalt har en viss smak av havet. En hint av sjöbris och en nypa tång om ni så vill.
Citera
2010-11-30, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Jag har alltid tyckt att grovsalt har en viss smak av havet. En hint av sjöbris och en nypa tång om ni så vill.
Det är snarare havet som har en viss smak av salt. Resten är associationsmässigt.
Citera
2010-11-30, 19:07
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Ja alltså krispigheten i grovsalt är ju ingen hit..Du får inte förväxla flingsalt med grovsalt
Det får jag inte men det var det jag gjorde hehe. Är dock inte så mycket för flingsalt heller, mer än som dekoration.
Citera
2010-11-30, 19:22
Medlem
Pappersvargens avatar
Flingsalt smakar bättre än fint salt.
Citera
2010-11-30, 20:00
Medlem
SpaceCats avatar
Flingsalt är nog mer korkat än gay.

Skummade bara igen tråden och märker att ingen nämnt ordet jod.

Var inne på en storbutik och de hade en salthylla med säkert ett 30-tal olika sorter, kanske fler.
Tog mig tid att titta igenom alla förpackningars innehållsförteckning och konstaterade att bara 2 var berikade med jod - 5 mg per 100g.
Det var Jozo normalt bordssalt och Jozo 50% natrium.
Numera kör jag med Jozo 30% natrium och det är oxå jodberikat.

Det finns en anledning till att man tillsätter jod till saltet...
Citera
2010-11-30, 20:15
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Flingsalt är nog mer korkat än gay.

Skummade bara igen tråden och märker att ingen nämnt ordet jod.

Var inne på en storbutik och de hade en salthylla med säkert ett 30-tal olika sorter, kanske fler.
Tog mig tid att titta igenom alla förpackningars innehållsförteckning och konstaterade att bara 2 var berikade med jod - 5 mg per 100g.
Det var Jozo normalt bordssalt och Jozo 50% natrium.
Numera kör jag med Jozo 30% natrium och det är oxå jodberikat.

Det finns en anledning till att man tillsätter jod till saltet...

Javisst! Men det finns en anledning att använda flingsalt annat än behovet av jod.
Vare sig korkat eller gay, utan en källa till välbehag. Om man nu gillar det vill säga.
Dessutom finns det flingsalt med jod så då kan du slå två flugor i en smäll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in