2010-11-27, 12:31
Medlem
redbet111s avatar
Hur stor vikt lägger advokatsamförbundet på ens betyg från juristprogrammet för att få komma med?

På hemsidan står det:

Det ställs höga krav på den som vill bli advokat – personlig lämplighet för yrket, en lång utbildning och erfarenhet av praktiskt juridiskt arbete. Därefter krävs fem års juridiskt arbete. Under minst tre av dessa fem år ska den blivande advokaten ha tjänstgjort som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller drivit egen juridisk byrå. För att antas som ledamot i Advokatsamfundet krävs idag också advokatexamen, en utbildning som avslutas med muntlig examination. Slutligen kontrolleras att den sökande har ordnad ekonomi, är redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet.

Förvisso är det kanske svårt att få jobba som biträdande jurist på advokatbyrå utan toppbetyg, men är extrema betyg en absolut nödvändighet för att bli antagen till advokatsamförbundet?
Citera
2010-11-27, 12:35
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
Hur stor vikt lägger advokatsamförbundet på ens betyg från juristprogrammet för att få komma med?

På hemsidan står det:

Det ställs höga krav på den som vill bli advokat – personlig lämplighet för yrket, en lång utbildning och erfarenhet av praktiskt juridiskt arbete. Därefter krävs fem års juridiskt arbete. Under minst tre av dessa fem år ska den blivande advokaten ha tjänstgjort som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller drivit egen juridisk byrå. För att antas som ledamot i Advokatsamfundet krävs idag också advokatexamen, en utbildning som avslutas med muntlig examination. Slutligen kontrolleras att den sökande har ordnad ekonomi, är redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet.

Förvisso är det kanske svårt att få jobba som biträdande jurist på advokatbyrå utan toppbetyg, men är extrema betyg en absolut nödvändighet för att bli antagen till advokatsamförbundet?
Nja, inte någonstans i den texten kan mat utläsa att höga betyg är ett krav.

"Personlig lämplighet"
"En lång utbildning"
"Praktiskt juridiskt arbete"

"Den som vill bli advokat ska först genomgå cirka fem års juridisk utbildning och ta en jur. kand.-examen vid universitet. Därefter krävs fem års juridiskt arbete. Under minst tre av dessa fem år ska den blivande advokaten ha tjänstgjort som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller drivit egen juridisk byrå. För att antas som ledamot i Advokatsamfundet krävs idag också advokatexamen, en utbildning som avslutas med muntlig examination. Slutligen kontrolleras att den sökande har ordnad ekonomi, är redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet."

http://www.advokatsamfundet.se/templ...e.aspx?id=4552,
http://www.advokatsamfundet.se/templ...e.aspx?id=4573
Citera
2010-11-27, 14:49
Medlem
Citat:

På hemsidan står det:

Advokatsamfundet skiter nog mer eller mindre i ens betyg. Däremot måste man ju som sagt ha jobbat som biträdande jurist några år och det kräver som bekant hyfsade betyg.
Citera
2010-11-27, 19:08
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:

De struntar fullständigt i betygen så länge du har examen.
Citera
2010-11-28, 22:39
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det känns alltid svårare än vad det är. Det här med studieteknik är ju individuellt och jag vet inte själv två personer som studerar på exakt samma sätt, men som Pörr pekar på är det gamla tentor som väger tyngst bland nästan samtliga.

Hur jag bär mig åt:

- Läser all litteratur två gånger med vissa undantag. Undantagen är böcker man omedelbart vet är mindre relevanta, t.ex. etiken i juridiken, fastigheträttens historia osv. samt böcker som är jobbiga att dra igenom en gång och alltför jobbiga två gånger, t.ex. brottsbalkskommentarerna. Därutöver läser jag all litteratur två gånger, cirka två minuter per sida, dvs. två gånger relativt översiktligt. Vad jag är ute efter är att få en första överblick och sedan när man gjort en del seminarier, uppgifter och varit på föreläsningar osv. och kursen börjar närma sig sitt slut, återigen få en överblick, nu i form av en repetition.

- Gör alltid seminarieuppgifter/gruppövningar och går nästan uteslutande på alla seminarier och gruppövningar. Ser till att alltid vara fokuserad under dessa tillfällen och verkligen ta in vad som sägs.

- Föreläsningar prioriteras bort om tiden inte räcker till. Går på de jag tycker verkar viktiga, t.ex. de som tar upp ämnen man känner är lite komplicerade eller om jag bara känner för att vara lite social. Annars är föreläsningar inte vad jag personligen lär mig bäst av.

- Gamla tentor. Det hela som knyter ihop allt och den viktigaste komponenten i studierna. Gör alla uppgifter i tentahäftet och ser till att med hjälp av markeringspennor markera olika saker i olika färger baserat på ett färgsystem som graderar de olika markeringarna i betydelse. Ex. rött för viktigt, blått för udda och gult för sådant som bör noteras. Skriver även ner olika anteckningar i tentahäftet. När jag är klar med häftet ser det mer eller mindre ut som en prideparad.
När jag svarar på frågorna gör jag det dock väldigt översiktligt och endast med fokus på vad som verkar utgöra kärnfrågan, t.ex. vilket lagrum det är som aktualiseras eller vilken typ av bedömning frågan vill att man ska göra. Jag skriver endast stödord till svar och lägger aldrig ner mer än max 30 min på en fråga, annat tar för mycket tid.

- PDF-filer, Powerpoint-presentationer osv. tittar man sedan igenom lite översiktligt någon eller några dagar innan tentan för att se till att man inte glömt något och fokuserar därefter sista tiden på det nu nedklottrade tentahäftet samt översiktligt på litteraturen.

Funkar skitbra och tar inte alls så lång tid man skulle kunna tro. Det bör dock noteras att jag inte riktigt har "tentaplugg" i den meningen att jag pluggar mer under tentatider än vad jag gör annars. Nackdelen är att jag måste plugga ungefär lika mycket hela tiden. Fördelen är att jag bara behöver plugga ungefär lika mycket hela tiden.

Låter exakt som samma sak som när jag tog min kandidatexamen i statsvetenskap, d.v.s. samma studiemetod och förberedelser inför tentamen:

Är verkligen Juristprogrammet så avsevärt mycket svårare än ett annat humanistiskt ämne?

Känns som att det finns en viss överdrift...
Senast redigerad av Gungdungkung 2010-11-28 kl. 23:26.
Citera
2010-11-28, 22:53
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Är det verkligen Juristprogrammet så avsevärt mycket svårare än ett annat humanistiskt ämne?

Svårt att säga. Mycket har ju att göra med hur lätt man har det som person att plugga in något och vad man siktar på osv. samt vad det är för annat humanistiskt ämne man gör en jämförelse med. Min personliga åsikt är att juristprogrammet kräver insats och tid men inte alls är ljusår ifrån andra utbildningar.
Citera
2010-11-29, 09:43
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Låter exakt som samma sak som när jag tog min kandidatexamen i statsvetenskap, d.v.s. samma studiemetod och förberedelser inför tentamen:

Är verkligen Juristprogrammet så avsevärt mycket svårare än ett annat humanistiskt ämne?

Jag själv och mina vänner som pluggar/pluggat utbildningen är ganska överens om att utbildningen inte är "svår". Det är inte svår teknisk fysik man skall behärska.
Däremot så krävs det att man lägger manken till för att gå igenom de stora textmassor som finns samt lär sig att sålla mellan väsentligt och oväsentligt.
Om man inte klarar det, ja då kan säkert programmet vara svårt.
Det handlar troligtvis mest om hur ambitiös och engagerad personen är med sina studier.
Ett till försvårande moment är givetvis att de flesta som studerar till jurist inte siktar på betyget B.
Citera
2010-11-29, 10:51
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Jag själv och mina vänner som pluggar/pluggat utbildningen är ganska överens om att utbildningen inte är "svår". Det är inte svår teknisk fysik man skall behärska.
Däremot så krävs det att man lägger manken till för att gå igenom de stora textmassor som finns samt lär sig att sålla mellan väsentligt och oväsentligt.
Om man inte klarar det, ja då kan säkert programmet vara svårt.
Det handlar troligtvis mest om hur ambitiös och engagerad personen är med sina studier.
Ett till försvårande moment är givetvis att de flesta som studerar till jurist inte siktar på betyget B.

Jag tror att jag i genomsnitt hade ca 800s att läsa/månad under statsvetenskapen. Nu läste jag inte allting dubbla gånger utan hade instuderingsfrågor samt att anteckningar att repetera på och detta räckte nästan alltid till att plocka hem bästa betyget på tentorna.

Vet heller inte vad som är enklast, i statsvetenskapen så kan ju egna reflektioner och resonemang vara väldigt vettiga, s.k. "att ordbajsa". Som juriststuderande lär man ju knappast ha lika fria tyglar, sedan om det är lättare eller svårare låter jag vara osagt. Spontant känns det som om att det vore väldigt tryggt att skriva en mer begränsad, reglerad tentamen.
Citera
2010-11-29, 10:56
Medlem
Orzions avatar
Citat:

Jag har vi och för sig inte läst mycket av båda men har läst statsvetenskap A och snart första terminen på juristprogrammet, nu har jag inte haft tenta än vi och för sig så jag vet inte hur jag ligger till. Men jag skulle bedöma att jag pluggar mer än dubbelt så mycket på juristprogrammet som jag gjorde när jag läste statsvetenskap A. Med plugga menar jag då all tid jag lägger ner på skolaktiviteter. Sen beror en del av detta på att basgruppsmöten på juristprogrammet tar rätt mycket tid. Men generellt pluggar jag utan tvekan mer hur man än räknar på pluggar. Kan tillägga att jag fick högsta betyg på allt inom statsvetenskapen, så det var inte att jag lata mig och bara satsa på godkänt där.

Ska dock även tillägga att jag generellt har väldigt lätt för samhällsvetenskapliga ämnen, så någon annan kan mycket väll ha helt andra erfarenheter.
Senast redigerad av Orzion 2010-11-29 kl. 10:59.
Citera
2010-11-29, 11:54
Medlem
Hej!

Blir klar till våren med min juristutbildning.
Funderar på att sitta ting någonstans i västra Sverige, Göteborg känns därför naturligt.

Hur är det att sitta ting på Förvaltningsrätten Göteborg, jämfört med tingsrätten?

Utesluter/försvårar man anställning på affärsjuridisk byrå om man sitter på Förvaltningsrätten?
Citera
2010-11-29, 12:35
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparresparre
Hej!

Blir klar till våren med min juristutbildning.
Funderar på att sitta ting någonstans i västra Sverige, Göteborg känns därför naturligt.

Hur är det att sitta ting på Förvaltningsrätten Göteborg, jämfört med tingsrätten?

Utesluter/försvårar man anställning på affärsjuridisk byrå om man sitter på Förvaltningsrätten?

Får ni dåligt med sådan hjälp vid utbildningen? Låter bara märkligt att någon som snart har läst klart till jurist behöver flashback för ett gott råd. Förvisso inget fel med det, men erbjuder skolan annars sådant stöd?
Citera
2010-11-29, 14:25
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Får ni dåligt med sådan hjälp vid utbildningen? Låter bara märkligt att någon som snart har läst klart till jurist behöver flashback för ett gott råd. Förvisso inget fel med det, men erbjuder skolan annars sådant stöd?

Det är väl inte hjälp han behöver utan snarare lite inside-info han är ute efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in