Har åkt på ett riktigt jobbigt virus eller malware eller vad det nu är.
Datorn fungerade helt utan problem tills i onsdags förra veckan. Helt plötsligt fungerade inte internet explorer längre och jag tänkte att det kanske var någon uppdatering, men jag kunde inte ens komma åt windows update. Firefox fungerar dock, även om det är en hel del problem. Det tar ca en minut att öppna programmet och lite då och då skickas jag till sidor jag inte surfat in på.
Jag har scannat datorn med malwarebytes, spy bot search & destroy, rising antivirus, spybot terminator, eset online scanner och microsoft security essentials. Det dök upp en del problem, inte sjukt många utan ca 40 st totalt. Allt är dock bortrensat och inget av programmen hittar något problem längre. Men jag har som sagt fortfarande samma problem med datorn.
Problemen är: Internet explorer fungerar inte, kan inte använda windows update, inga program kan uppdateras (inkl firefox), skickas till random skitsidor, tar lång tid innan datorn hittar det trådlösa nätverket, går inte att köra defrag, tar lång tid att öppna firefox.
När jag gör saker som inte är internetrelaterade, tex kollar en film eller lyssnar på musik, är det inga problem alls.
Någon som vet vad det kan vara och hur man kan lösa det utan en formatering?
rising antivirus kan faktiskt vara problemet. jag testade programmet på en helt nyinstallerad xp burk och då började skiten plocka bort viktiga systemfiler från windows. jävla kines program.
testa att kör superantispyware och gör en reperation på windows installationen. (med din windows skiva) men se för fasen till att ta bort rising antivirus. om du vill köra något gratis alternativ så säger jag avira antivir för ett antivirus. och om du vill ha en paketlösning som är gratis är comodo internet security bra.
Jag skaffade rising efter att problemen börjat, så tror inte det är orsaken. I vilket fall så tog jag bort det och körde en scan med super antispyware som hittade hundratals tracking cookies och fyra trojaner, men även med dom borta så kvarstår problemet. Jag hittar inte min windows skiva, så jag kan inte köra repair.
då skulle jag ta bort allt annat och skaffa mig en 30 dagars f-secure internet security. antagligen något rootkit eller liknande som du inte får bort. in med det tunga artilleriet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!