Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Men någonstans måste man försöka förstå var denna cirkel började. Är vi i väst smartare än afrikanerna för att vi har tillgång till utbildning etc. eller har vi tillgång till utbildning för att vi är smartare och kunnat utveckla samhället bättre och snabbare? Själv vägrar jag tro att det är en slump att Europa varit så centralt när det gäller både teknologisk, social och ekonomisk utveckling genom åren.
Att IQ har ett samband med intelligens och att intelligens har ett samband med utveckling behöver man ingen skriftlig källa för att förstå. Det är bara att öppna ögonen och se hur världen ser ut.
Hög IQ: I-länder.
Låg IQ: U-länder.
Knappast en slump.
Men sen har utvecklingen gått i vågor i historien, de hade en mycket mer utvecklad kultur i mellanöstern
och delar av Afrika när vi fortfarande sov i grottor och letade bär. Sen har vi fått övertaget i just denna del av historien, något som du då anser vara ett bevis på vår överlägsna intelligens. Men tänk om de sa samma sak om oss nere i mellanöstern för antal tusen år sedan, har tanken någonsin letat sig in i din hjärna?
Sen ska jag väl också bara säga: Confirmation Bias.
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Varför presterar Asiaterna bättre då om testet är opitmerade för vita?, och varför presterar amerikanska negrer sämre än amerikanska vita, trots små kulturskillnader och samma utbildningssystem? och varför har ingen lyckats med en test där negrerna får bättre resultat?
Borde väl ligga i negrernas intresse att göra en test där dom får bra resultat.
Asiater? Menar du Japaner, Irakier, kirgizistanier? Kan du vänligen precisera dig lite.
Men nu antar jag att du syftar på japaner, och en stor anledning kan vara att de är princip som oss i väst, deras samhälle är väldigt likt vårat. Sen kan det också vara så att de har en högre utbildningsnivå vilket resulterar i dessa testresultat. Men det är också så att asiater och västerlänningar är olika bra på olika sorters test, bland annat är asiater bättre på mer visuella test.