2010-11-18, 10:34
Medlem
KulSPruta58s avatar
Hej, jag har en polare som påstår sig ha duschat så varmt att h*n fick igång brandlarmet (utanför när h*n öppnade dörren från badrummet).
Men jag tror att det är BS!
Nu vill jag ta hjälp av er Flashbackare.

ÄR det MÖJLIGT att duscha igång ett brandlarm?

Ber om ursäkt om det är fel tråd men kom inte på någon passande
Citera
2010-11-18, 10:38
Medlem
HugoDs avatar
Inte ett dugg konstigt. Googla brandlarm+vattenånga ska du se. Har själv fått flytta på ett som satt för nära badrummet.
Citera
2010-11-18, 10:46
Bannlyst
Min brandvarnare (nyköpt) börjar ge ifrån sig såna där korta varnings-'bipp' om jag duschar länge.
Citera
2010-11-18, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulSPruta58
ÄR det MÖJLIGT att duscha igång ett brandlarm?
Beror på om det är ett brandalarm som dras igång av värme eller av rök, finns båda delarna. Värme-brandlarmet går igång om du t.ex har en vattenkokare under eller dyligt.

hoppas det var till någon hjälp.
Citera
2010-11-18, 11:33
Medlem
KulSPruta58s avatar
Ååååååååhhhhhh.. Fan. Jag som trode jag skulle gå som vinnare ur det här
Citera
2010-11-18, 11:40
Medlem
bjornebarns avatar
Hur tror du att brandvarnare fugnerar egentligen? Det är ju inte direkt så att de filmar rummen, och har en AI som analyserar vad kameran ser, och när den kommer fram till att kameran ser lågor så piper den...
Citera
2010-11-18, 12:05
Medlem
Jag har varit med om att brandlarm gått igång när jag hade duschat. Ändå hade jag inte ens öppnat dörren från badrummet. Men någon annan förklaring än att det kom från duschen kunde jag inte finna.
Citera
2010-11-18, 14:05
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Det beror förstås på typ av larm. Vissa brandlarm har en optisk sensor som känner av om det blir rök i rummet. Tillräckligt mycket rök och/eller vattenånga som blockerar sensorn = larm!
Citera
2014-09-14, 22:51
Medlem
MellowMyMinds avatar
Jag har för närvarande just detta problem i mitt studentrum. Trodde knappt det var sant första gången jag öppnade dörren från badrummet och brandvarnaren började tjuta, men nu har det hänt två gånger till de senaste dagarna så det finns nog ett orsakssamband där ändå.

Ska ju tilläggas att denna brandvarnare fungerat utan incidenter i flera år tidigare, så det kan ju sannolikt vara något annat fel på den. Men likförbannat är det så att brandvarnare går igång när jag har duschat för varmt och för länge.
Citera
2014-09-15, 19:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willbew
Beror på om det är ett brandalarm som dras igång av värme eller av rök, finns båda delarna. Värme-brandlarmet går igång om du t.ex har en vattenkokare under eller dyligt.

hoppas det var till någon hjälp.
I hem hittar man två huvudtyper av brandvarnare, optiska respektive joniserande. Ingen av dem reagerar på värme. Den optiska ser och reagerar på rök som man skulle se med blotta ögat, så att säga grumlig luft. Den joniserande upptäcker även osynlig rök, dvs vissa gaser inklusive vattenånga. Hur de båda typerna funkar: http://en.wikipedia.org/wiki/Smoke_detector

På hotellrum och en del offentliga lokaler finns sådana som reagerar på värme eller oftare både värme och rök.

Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Det beror förstås på typ av larm. Vissa brandlarm har en optisk sensor som känner av om det blir rök i rummet. Tillräckligt mycket rök och/eller vattenånga som blockerar sensorn = larm!
Vattenånga i ordets egentliga betydelse är ju en gas och osynlig vilket optiska rökdetektorer inte reagerar på.

Jag har ett par av den joniserande typen (inte optisk) och den ena var jag tvungen att flytta då den larmade för ofta när den satt någon meter utanför badrumsdörren, detta även om det var osynlig äkta ånga som slank ut när jag öppnade dörren efter duschning.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Hur tror du att brandvarnare fugnerar egentligen? Det är ju inte direkt så att de filmar rummen, och har en AI som analyserar vad kameran ser, och när den kommer fram till att kameran ser lågor så piper den...
Artificiell intelligens tror jag inte man har anammat ännu för brandvarnare men jag såg en riktigt high-tech gasvarnare en gång. Kostade någon miljon och var avsedd för raffinaderier. Där var det en IR-kamera som såg om det läckte gas och via lite bildbehandling aktiverade larmet om det var något onormalt.

Enklare detektorer som ser och reagerar på eldsflammor används också inom industrin (ej för hemmabruk) och är inte så förskräckligt dyra, se http://www.kidde.se/utcfs/Templates/Pages/Template-54/0,8063,pageId%3D29122%26siteId%3D443,00.html (Ingen kamera utan mer som en fotocell.)
Citera
2014-09-18, 05:55
Medlem
Jag lyckades lösa ut brandlarmet på ett hotell igenom att dusha varmt och länge.

Blev väldigt förvånad över att fastighetsskötaren + receptionpersonalen rusar in i mitt rum med brandsläckare medanst jag står och duschar...

Dagen efter så ringde dom upp till rummet och frågade om jag duschade
Citera
2014-09-19, 01:34
Medlem
Jag har lyckats duscha igång ett brandlarm på en finlandsfärja, så nog går det. Och jävlar vilken fart det blir på personalen när dom tror att någon eldar i hytten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in