Citat:
Ursprungligen postat av theMenace
Tejnixen
Jag undrar vad idefix är för ras, hunden i asterix och obelix filmerna? Jag vet att jag har sett den i en tidning en gång, det enda ja kommer ihåg är att den är fransk och att rasen är ganska ny, nån gång efter andra världskriget.
Idefix skall precis som Milou vara en Parson Russel.
Citat:
Ursprungligen postat av hurfan
Det är i alla fall Leonberger i. Min leonbergertik var ungefär lika stor vid 8 veckors ålder som den är.
Randen på ryggen och masken gave her away! Samma sak med stopet.
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Nja... man kan ju göra DNA-test för att se vilka raser en blandras har i sig (fast jag är skeptisk till det), men en hund som ser precis ut som en AST men kanske har några andra raser lite här och där i släkten... de är nog så nära AST ändå så man får inte upp något, men jag vet inte.
(Jag är skeptisk för en gång såg jag en väldigt rufsig hund med världens skägg som skulle ha bl.a. sheltie, akita m.m i sig, men ingen av raserna som nämndes hade något sådant rufs.)
Dessutom räknas de inte som renrasiga om de inte har stamtavla. Likadant med katter, har den ingen stamtavla så är det en blandras/huskatt, punkt slut, oavsett vad den ser ut som.
Sedan skulle jag aldrig någonsin köpa en såkallad "shitbull" (dessa "amstaff/pitbull/whatever-blandningar" man ser på Blocket), efter vad jag sett om deras hälsa... hudproblem och dåliga höfter, och hundar som får avlivas vid bara ett års ålder för att de är så sjuka.
Nu är ju inte renrasiga hundar alltid friska, men jag skulle definitivt hellre punga ut med sisådär 7.000 kronor mer och köpa från en seriös uppfödare, än stödja skitaveln av de där hundarna.
DNA-test visar inte på ras, bara att mamma är mamma.
Citat:
Ursprungligen postat av Breitling.
DNA-test måste väl vara rätt säkert?
Grejen är den att uppfödare har såna jävla överpris. Menar, 12 tusen för en hund?
Man kollar ju självklart uppgifter om föräldradjuren för att undvika sjukdomar hos hunden man köper.
Vill man ha en hund kan man väl punga ut ordentligt för dem? Seriösa uppfödare tar mycket pengar för att om man betalar mycket pengar för något är man oftast rädd om den/det!