Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Saltsyra hittas inte vanligtvis i dagens svenska hushållsprodukter, inte vad jag sett i alla fall.
Istället för saltsyra kan du dock använda natriumhydroxid (kaustiksoda) vilket också bildar vätgas i kontakt med aluminium.
Har dock aldrig testat att innesluta detta och kan därför inte garantera att trycket i flaskan kommer stiga så pass mycket att den exploderar, dock är det ett enkelt sätt att få fram vätgas

Om man säter HCl Vs NaOH så skulle jag rekomendera att ni ser till o knata ner på färgafären o köper ren HCL än att leka med lösningsmedel i stil med NaOH.
Saltsyran i med sitt låg Ph är mindre farligt o få på/i sig jämför med Sodans höga Ph, får man syra i ögonen så är det bättre då ögat redan har en sur miljö genom salter osv, ph förändringen mot syra är mycket mindre jämför med o skicka i en bas som NaOH.
Enkel matte, om ögat har ett ph på säg 6 (jag kan det inte utantill) och du får på dig saltsyra med ett Ph på 5 (2 steg från neutralt) så är skillnaden 1 i ph villket är en tiofalt högre surhet (ph är tio logaritmisk).
Får du dock in en Bas som är 2 steg från neutralt alltså 9 så kommer det vara 30 gånger högre Ph än du har naturligt i ögat.
Samma gäller andra viktiga kropsdellar så som magen som redan innehåller saltsyra osv.
Så ska ni leka gör det med syra och inte med en bas är ni gulliga.