2010-11-03, 22:03
Medlem
HowHighGs avatar
Jag tänkte göra en liten vanlig "bomb" men jag vet inte om ingredienserna finns att tillgå snabbt här i Sverige. (Jag är absolut ingen sorts expert på detta område).

http://www.youtube.com/watch?v=iPDaTNt2NkE

Det är helt enkelt en sådan jag ska göra. När jag var i staterna gjordes den enkelt med aliminiumfolie och ett rengöringsmedel som heter The Works.

http://i6.photobucket.com/albums/y22...stry/works.jpg

Vad jag fått fram innehåller den hydrochloric acid (saltsyra?!). Innehåller svenskt rengöringsmedel det, och isåfall vilket? Kan tänka mig att det är en ganska dum fråga
Citera
2010-11-03, 22:19
Medlem
perelis avatar
Å sånt här är ju jäkla skoj Har du kollat i The Anarchist Cookbook? Där finns en del matnyttigt. Men för att svara på din fråga så har jag för mig att det ska finnas i de flesta färgbutiker.
Citera
2010-11-03, 22:27
Medlem
HowHighGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Å sånt här är ju jäkla skoj Har du kollat i The Anarchist Cookbook? Där finns en del matnyttigt. Men för att svara på din fråga så har jag för mig att det ska finnas i de flesta färgbutiker.

Nä, var bara med och gjorde det med några vänner där över. Vet inte ens hur koncentrerat det ska vara. Var bara jävligt roligt att placera det i ett område och och se hur alla hushållen vaknade av en JÄVLA smäll
Citera
2010-11-03, 22:30
Medlem
perelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowHighG
Nä, var bara med och gjorde det med några vänner där över. Vet inte ens hur koncentrerat det ska vara. Var bara jävligt roligt att placera det i ett område och och se hur alla hushållen vaknade av en JÄVLA smäll
Me like
Citera
2010-11-04, 09:19
Medlem
Forzos avatar
Aluminium + HCl (saltsyra) bildar vätgas som gör att trycket byggs upp i flaskan tills den "sprängs". Aluminiumfolie finns på ica, saltsyra i din lokala färgaffär. Sätt ett ljus bredvid så får du en fin eldboll/smäll Största nackdelen med det här lilla experimentet är väl att det kommer skvätta massa frätande saltsyra överallt...

Till nästa gång: Det finns en trevlig tråd klistrad högst upp i det här delforumet som heter "Var får jag tag på kemikalier och utrustning?" som innehåller det mesta du kan tänkas behöva.
Citera
2010-11-04, 17:33
Medlem
Saltsyra hittas inte vanligtvis i dagens svenska hushållsprodukter, inte vad jag sett i alla fall.
Istället för saltsyra kan du dock använda natriumhydroxid (kaustiksoda) vilket också bildar vätgas i kontakt med aluminium.
Har dock aldrig testat att innesluta detta och kan därför inte garantera att trycket i flaskan kommer stiga så pass mycket att den exploderar, dock är det ett enkelt sätt att få fram vätgas
Citera
2010-11-04, 19:23
Medlem
Det var roligt under tiden 4 kr pet-flaskor fanns (och man var 14 år).
Citera
2010-11-05, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Saltsyra hittas inte vanligtvis i dagens svenska hushållsprodukter, inte vad jag sett i alla fall.
Istället för saltsyra kan du dock använda natriumhydroxid (kaustiksoda) vilket också bildar vätgas i kontakt med aluminium.
Har dock aldrig testat att innesluta detta och kan därför inte garantera att trycket i flaskan kommer stiga så pass mycket att den exploderar, dock är det ett enkelt sätt att få fram vätgas

Om man säter HCl Vs NaOH så skulle jag rekomendera att ni ser till o knata ner på färgafären o köper ren HCL än att leka med lösningsmedel i stil med NaOH.

Saltsyran i med sitt låg Ph är mindre farligt o få på/i sig jämför med Sodans höga Ph, får man syra i ögonen så är det bättre då ögat redan har en sur miljö genom salter osv, ph förändringen mot syra är mycket mindre jämför med o skicka i en bas som NaOH.

Enkel matte, om ögat har ett ph på säg 6 (jag kan det inte utantill) och du får på dig saltsyra med ett Ph på 5 (2 steg från neutralt) så är skillnaden 1 i ph villket är en tiofalt högre surhet (ph är tio logaritmisk).
Får du dock in en Bas som är 2 steg från neutralt alltså 9 så kommer det vara 30 gånger högre Ph än du har naturligt i ögat.

Samma gäller andra viktiga kropsdellar så som magen som redan innehåller saltsyra osv.

Så ska ni leka gör det med syra och inte med en bas är ni gulliga.
Citera
2010-11-08, 21:48
Medlem
Yuri Andropovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oger
Om man säter HCl Vs NaOH så skulle jag rekomendera att ni ser till o knata ner på färgafären o köper ren HCL än att leka med lösningsmedel i stil med NaOH.

Saltsyran i med sitt låg Ph är mindre farligt o få på/i sig jämför med Sodans höga Ph, får man syra i ögonen så är det bättre då ögat redan har en sur miljö genom salter osv, ph förändringen mot syra är mycket mindre jämför med o skicka i en bas som NaOH.

Enkel matte, om ögat har ett ph på säg 6 (jag kan det inte utantill) och du får på dig saltsyra med ett Ph på 5 (2 steg från neutralt) så är skillnaden 1 i ph villket är en tiofalt högre surhet (ph är tio logaritmisk).
Får du dock in en Bas som är 2 steg från neutralt alltså 9 så kommer det vara 30 gånger högre Ph än du har naturligt i ögat.

Samma gäller andra viktiga kropsdellar så som magen som redan innehåller saltsyra osv.

Så ska ni leka gör det med syra och inte med en bas är ni gulliga.
Det är en skillnad på tre i pH-värde, vilket innebär 1000 gånger mer basiskt, inte 30 ggr.
Citera
2010-11-09, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yuri Andropov
Det är en skillnad på tre i pH-värde, vilket innebär 1000 gånger mer basiskt, inte 30 ggr.

Pardon me men jag var nog lite väl trött när jag skrev det, men jag ska inte heller stoppa under stolen att logaritmer är ett av mina svaga ben

Tack för rättningen då den helt klart förstärkte min tes på alla sätt och vis
Citera
2010-11-09, 23:06
Medlem
Yuri Andropovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oger
Pardon me men jag var nog lite väl trött när jag skrev det, men jag ska inte heller stoppa under stolen att logaritmer är ett av mina svaga ben

Tack för rättningen då den helt klart förstärkte min tes på alla sätt och vis
Ville inte vara besserwisser eller något, men 30 eller 1000 gånger mer basiskt är ända en jävla skillnad, och det är nog viktigt för TS att veta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in