Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Du är väl medveten om att han ångrade sig om att han hjälpte monarkisterna och inte arbetarklassen?
Jag har läst om det, ja. Dock tror jag knappast att marxisterna hade ställt sig på Tysklands sida om de hade vunnit inbördeskriget, utan de hade nog t.o.m. utgjort ett flankhot mot Tyskland under 1941-1945 när man var i krig mot Sovjetunionen, men det är alternativ historia så det kan man inte yttra sig om med någon 100-procentig säkerhet.
Citat:
Varför tror du att det är så?
Führern var -som dagens historiker och hobbyhistoriker- knappast immun mot efterklokhet själv, och inte heller irrationell sådan. Det var även i krigets slutskede han yttrade detta om jag inte missminner mig.
Citat:
Du tror väl ändå inte på allvar att ett land med fyrtio miljoner människor skulle stjälpa mer än hjälpa, om de försökte hjälpa Tyskland i WWII? Om du tror det, så föreslår jag att du drar ner på doserna LSD innan du sätter dig framför Flashback.
Ja. Det du verkar förbise är att det finns fler faktorer att ta i åtanke:
- Den geografiska. Om Spanien hade gått med i kriget på Tysklands sida, så hade en stor andel av deras styrkor behövt stanna för att försvara landet mot eventuella landstigningar, f.f.a. senare i kriget.
- Industri och ekonomi. Den spanska industrin och ekonomin var svag, och man kan inte anta att de hade kunnat utrusta och underhålla några fantastiska mängder styrkor som hade varit avgörande för kriget.
- Inbördes problem. De marxistiska elementen fanns fortfarande i landet.
- Logistik. Tyskarna hade redan problem med att underhålla sina egna soldater vid östfronten som det var.
Jag är öppen för att en erövring av Gibraltar hade varit en möjlighet, men det hade knappast varit avgörande för kriget med tanke på att britterna fortfarande hade haft Suez kanalen och Kriegsmarine hade endast haft en ytterest begränsad nytta av detta, med tanke på att man inte kunde mäta sig med Royal Navy, som var världens överlägset starkaste flotta vid tidpunkten.
Spaniens befolkning låg f.ö. på ~25.5 miljoner 1939.