Citat:
Ursprungligen postat av Landsknecht
Jag syftade förstås på att den svenska samlingsregeringen tillät tyska styrkor att använda svenska järnvägar. Sedan är Finland och Kina bra exempel. Tycker du också att det är omöjligt att bortse ifrån att de likt de reaktionära i Spanien var villiga att ta emot tysk ekonomisk och militär hjälp i en tid då de var i en beroendeställning?
De icke-fascistiska reaktionärerna stod förvisso närmare fascismen än kommunismen, men de hade lika gärna kunnat ta emot ekonomisk och militär hjälp om det var Sovjetunionen som erbjöd den (något som Republiken Kina gjorde, om jag inte missminner mig). Så att man tar emot utländsk hjälp säger inte särskilt mycket på egen hand.
Det hade de ju inte kunnat gjort.
Republiken Kina var av radikal socialdemokratisk typ. Eller man kanske skulle kunna säga väldigt väldigt
social-
konservativa. Att man tog hjälp från Sovjet Unionen var för att de faktiskt stod en relativt ideologiskt och realpolitiskt nära. Man visste säkert inte om alla de grymheter som begicks men gillade idén om en frigjord bondeklass, det med social trygghet och det med att nationalisera industrier. Främst de industrier som britterna hade tagit över från dem efter att ha drogat ner deras befolkning med opium. Många kommunister blev "nationalister" och många nationalister blev kommunister fram och tillbaka tills Mao fick allt för mycket inflytande.
Att förklara deras system är inte enkelt och jag är väl inte den mest kunniga heller men det riktiga Kuomintag skiljer sig otroligt mycket från den billiga kopia som regerar i Taiwan.
Franco var i Europa kanske den största religiösa dåren då. Sovjet skulle omöjlgtvis kunnat ha stött honom. Det var inte i Sovjets intresse alls och han skulle inte kunna associera sig med Sovjet och kommunism då hans till sist största anhängare var kyrkan och rojalisterna.
Han var den gamla typens klassiska diktator dragen till sin spets. Han var inte rasistisk. Han förraktade nog Hitler. Hitler förraktade honom.