• 1
  • 2
2008-12-05, 23:40
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jo, sger inte emot.
Men har man brttom s funkar en rub bst, fr den sitter kvar och kryper in under tillagningen som inte en marinad gr i tidsnd.

Korrektomundo, o s kan man ju pilla in lite rub under skinnet ocks!
Citera
2008-12-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tinade kycklingklubbor och ingen tids press s kan man anvnda mnga goda grejor.
Som teriyaki, ngon caj'p, yamasa(elr kikkosan) soja med vitlk och ingefra, pesto, tigerss och s vidare.

Finns mngder med olika man kan gra fr kyckling r tacksamt ktt som man kan ta till vilken smak man vill nstan.

Jkligt nra mot vad jag gjorde, tinade i mikron, gjorde sen en egen marinad med olja, terayaki, vitlk, curry och sambal oelek och det blev gott
Citera
2008-12-06, 12:14
Medlem
klybans avatar
Trevligt

Klubbor s tacksamma ocks pga dom inte s stora och smaken letar nda in i benet oftast.

Kom p sjlv nu att det var lngesedan jag gjorde kyckling klubbor, fr nog dra ivg kpa upp mig p lite snt
Citera
2008-12-06, 12:59
Medlem
Snurrens avatar
Nu r skert dom hr klubborna tillagade, men jag vill grna dela med mig av ett enkelt recept som jag hittade fr mnga r sedan.

Ugnen vrms upp till ca 225 grader, kycklingen lggs i en form och tcks av ett tjockt lager smet av riven ost, creme fraiche och mycket pressad vitlk. Frvnansvrt gott, mina gster har varit mycket njda och bett om receptet. Till och med en gammal skrgrdstant (man tror att sdana r extra konservativa). Nu tillhr jag i och fr sig det slktet som tycker att livet frgylls av vitlk, jag vet att inte alla lskar det.

Ja s klart s lter man kycklingen bli genomstekt och tcket bli gyllengult.
Citera
2009-04-16, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tina klubborna, salta dem ltt och ge dem en fin yta (olja/smr) i stekpanna. Omplacera dem till en ugnsfast form och kr dem p ca 125 grader i ca 40 minuter eller tills innetemperaturen visar p ca 69-70 grader. Ta ut dem och lt dem vila i ca 5 minuter. Tempen kommer d att stiga ngra grader till. Smaka av med peppar och salt.

Det hr r den enklaste metoden. Du kan ocks dra p hgre vrme i ugnen men d blir inte klubborna lika saftiga och det r svrare att pricka in tiden.

~Paul~

Testade detta med sdr resultat.
Tycker klubborna verkade ra vid 70 grader.
Hade iofs klubborna i marinad(utan olja) ist fr vanlig saltning.

Dom fick ligga inne i 30 min till s blev det fint enligt mig.

Frgan r vad jag gjorde fel?
Jag betvivlar att du bara hittar p s vad kan jag gjort fr fel?

Hade jag tempen p fel stlle tro? Valde baklren som tempplats.

Hade dom i mitten av ungnen med ver/under vrme.

Ja dom ven i lite matolja med verbliven marinad att gotta sig i under tillagningen.

Kan ppeka att klubborna r vldigt stora.

Idag s ska samma klubbor(marinerade i snart 12 timmar... grillar om 8) p kolgrillen och vill ha dom perfekta.

r det ngot jag mste tnka p?

Hur vet jag t.ex om grillen r fr varm/kall?
Hur lnge ska jag ha dom p grillen?

Vill inte skra upp fr att kontrollera d jag tycker det blir trist med uppskuren mat.
Kr p en ganska stor gjuten grill i vrt hyresomrde.
Senast redigerad av Madgoat100 2009-04-16 kl. 10:10.
Citera
2009-04-16, 11:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madgoat100
Testade detta med sdr resultat.
Tycker klubborna verkade ra vid 70 grader.
Hade iofs klubborna i marinad(utan olja) ist fr vanlig saltning.

Dom fick ligga inne i 30 min till s blev det fint enligt mig.

Frgan r vad jag gjorde fel?
Jag betvivlar att du bara hittar p s vad kan jag gjort fr fel?

Hade jag tempen p fel stlle tro? Valde baklren som tempplats.

Hade dom i mitten av ungnen med ver/under vrme.

Ja dom ven i lite matolja med verbliven marinad att gotta sig i under tillagningen.

Kan ppeka att klubborna r vldigt stora.

Idag s ska samma klubbor(marinerade i snart 12 timmar... grillar om 8) p kolgrillen och vill ha dom perfekta.

r det ngot jag mste tnka p?

Hur vet jag t.ex om grillen r fr varm/kall?
Hur lnge ska jag ha dom p grillen?

Vill inte skra upp fr att kontrollera d jag tycker det blir trist med uppskuren mat.
Kr p en ganska stor gjuten grill i vrt hyresomrde.
Oj, det var mnga frgor.

Mtte du verkligen tempen? Om du gjorde s och klubborna trots allt var ra s kan det tyda p att termometern inte visar korrekt temperatur. Detta r ett vanligt fel.

Gr i s fall s att du tar reda p nr klubborna r frdiga med just denna (din) termometer och hll dig till den temperaturen i fortsttningen.

Jag har en digital termometer som visar p skillnader i 10-delars grader.

Kr aldrig olja i marinad, den frhindrar att de vriga ingredienser trnger i ordentligt.

S hr skulle jag gra i ditt fall: Lgg de upptinade klubborna i marinad i minst 2 h. Torka dem drefter och kr in dem i pannan. Ge dem en fin yta och omplacera till en ugnsfast form. Kr p 125 grader tills innetempen visar (enligt din termometer) ca 85-86 grader. Ta ut dem och lt vila i ca 5 minuter. Servera.

Om du skall grilla ute p kolgrill s br du mta tempen p sedvanligt stt p det tjockaste stllet p lret. En fingervisning r att det sipprar ut blod (eller frgad vtska) nr du sticker in termometern. I s fall r de inte frdiga. Endast nr det kommer ut en klar vtska s kan du ta av dem frn vrmen.

~Paul~
Citera
2009-04-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Oj, det var mnga frgor.

Mtte du verkligen tempen? Om du gjorde s och klubborna trots allt var ra s kan det tyda p att termometern inte visar korrekt temperatur. Detta r ett vanligt fel.

Gr i s fall s att du tar reda p nr klubborna r frdiga med just denna (din) termometer och hll dig till den temperaturen i fortsttningen.

Jag har en digital termometer som visar p skillnader i 10-delars grader.

Kr aldrig olja i marinad, den frhindrar att de vriga ingredienser trnger i ordentligt.

S hr skulle jag gra i ditt fall: Lgg de upptinade klubborna i marinad i minst 2 h. Torka dem drefter och kr in dem i pannan. Ge dem en fin yta och omplacera till en ugnsfast form. Kr p 125 grader tills innetempen visar (enligt din termometer) ca 85-86 grader. Ta ut dem och lt vila i ca 5 minuter. Servera.

Om du skall grilla ute p kolgrill s br du mta tempen p sedvanligt stt p det tjockaste stllet p lret. En fingervisning r att det sipprar ut blod (eller frgad vtska) nr du sticker in termometern. I s fall r de inte frdiga. Endast nr det kommer ut en klar vtska s kan du ta av dem frn vrmen.

~Paul~

Tackar hjrteligen fr svaren.

Ingen olja... Har lst mycket trdar hr och frsttt att oljan ska bort.

Det var frsta gngen jag anvnde termometern.
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=54638184

Kanske inte deluxeversionen direkt s kan ju vara den som felar.
Ska testa med 85-86 grader och se... men det blir att att skra i dom fr att vara sker.

Om jag tolkar dig rtt s ska man bara sticka in termometern i kontroll syfte, och sen ta ut den?
Jag hade min inne hela tillagningen sist.

P menyn str:
Kycklingklubborna.
Pastasallad (flickvnnens)
Marinerade champinjoner( http://www.kokaihop.se/recept/marinerade-champinjoner-2 )
Halloumi till kaninerna i umgngeskretsen.
Drar nog till med en ss med.

terkommer med resultat
Citera
2009-04-16, 15:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madgoat100
1. Ska testa med 85-86 grader och se... men det blir att att skra i dom fr att vara sker.

2. Om jag tolkar dig rtt s ska man bara sticka in termometern i kontroll syfte, och sen ta ut den?
Jag hade min inne hela tillagningen sist.

3. P menyn str:
1. Gr s. Jag r tmligen sker p att det kommer funka.

2. Vi har lite olika termometrar. Min version r laboratorievariant. Din r en vanlig stektermometer. Du gjorde m a o rtt i samband med din termometer.

3. Lter gott, terkom!

~Paul~
Citera
2010-11-07, 09:23
Medlem
Dirges avatar
Jag gr ofta kyckling klubbor som jag tycker r det godaste kttet p kyckling, antingen s marinerar jag dom ver natten med olja,en halv pressad citron,1 msk paprikapulver,1/2 dl maggi,soja,vitlk,ngra nypor flingsalt och peppar och kr dom p 225 grader i ca 40-45 minuter med folie ver sista 20.
Eller s styckar jag upp dom i mindre bitar och snittar skror i skinnet och marinerar i olja,maggi,mycket pressad citron,nam pla (fiskss),skivad vitlk och rtt mycket vitpeppar frn kvarnen och ngra nypor flingsalt i ngra timmar och hettar upp en wok med ngra dl olja och halv friterar dessa s de blir krispiga och bara njuter. Det sista receptet har jag lrt mig av en Thai tjej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in