• 1
  • 2
2010-10-28, 15:38
Medlem
Har fått ett antal förslag tidigare, på FTP-servrar, massa kommandon i Terminalen osv. Finns det verkligen inget enkelt sätt att dölja filer/mappar på Skrivbordet? Jag vill inte ha en ikon med ett lås på - det ser ju bara fånigt och misstänksamt ut. Vill bara ha filer som inte syns, men som jag kan få fram om jag behöver. Det är en del privata text och bild-dokument.

Tips?
Citera
2010-10-28, 15:40
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Har fått ett antal förslag tidigare, på FTP-servrar, massa kommandon i Terminalen osv. Finns det verkligen inget enkelt sätt att dölja filer/mappar på Skrivbordet? Jag vill inte ha en ikon med ett lås på - det ser ju bara fånigt och misstänksamt ut. Vill bara ha filer som inte syns, men som jag kan få fram om jag behöver. Det är en del privata text och bild-dokument.

Tips?

Du kan döpa dem till .hemlig.txt (e.g. punkt innan.), det blir hidden file som du sedan måste köra ett program för att visa dolda filer, eller köra ett command i terminalen för att visa dem.

http://www.brooksandrus.com/blog/200...les-in-finder/
Citera
2010-10-28, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Du kan döpa dem till .hemlig.txt (e.g. punkt innan.), det blir hidden file som du sedan måste köra ett program för att visa dolda filer, eller köra ett command i terminalen för att visa dem.

http://www.brooksandrus.com/blog/200...les-in-finder/

Har provat det här tidigare, och får svaret:

Citat:
Filnamn får inte börja med en punkt (.) eftersom sådana namn är reserverade för systemet. Välj ett annat namn.
Citera
2010-10-28, 16:05
Moderator
^Eazs avatar
Citat:

Hm, funkar det om du först skapar en fil med normalt namn, och sedan lägger till en punkt i början?
Jag hade inga problem att göra så.

Edit: Funkar med det kataloger för dig?
Citera
2010-10-28, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Hm, funkar det om du först skapar en fil med normalt namn, och sedan lägger till en punkt i början?
Jag hade inga problem att göra så.

Edit: Funkar med det kataloger för dig?

Inget av dom fungerar... Tyvärr.
Citera
2010-10-28, 16:16
Medlem
Citat:
Skapa mappen genom terminal med kommandot mkdir .mappnamn så fungerar det, sen får du gå via finder/gå till mapp för att hitta den
Citera
2010-10-28, 16:17
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Inget av dom fungerar... Tyvärr.

Hm, undrar om du måste göra det genom terminal.

Kommer inte ihåg om jag gjorde detta via terminal eller in (sitter inte vid Mac just nu).

e.g. att du kör följande för att döpa om filen.

mv filnamn .filnamn
Citera
2010-10-28, 16:46
Medlem
Jag hänger inte riktigt med i svängen, med alla beteckningar.

Laddade ner Houdini för mac, som ska dölja/visa filer på ett smidigt sätt, funkade inte heller.

Men om jag redan har en mapp med massa filer i, som jag vill dölja, hur gör jag då? Vill inte skapa en Ny mapp, bara dölja den befintliga.

EDIT: Vi låtsas att min mapp, som ligger på Skrivbordet, heter ABC.

Vad är då nästa steg för att dölja denna, INKLUSIVE alla undermappar och filer? Jag är ganska ny med mac, som ni kanske märker!
Senast redigerad av vote 2010-10-28 kl. 16:50.
Citera
2010-10-28, 16:57
Medlem
Forbliranonyms avatar
Varför skaffar du inte bara ett usb minne?
Citera
2010-10-28, 17:02
Medlem
systems avatar
I Terminal gör du en ny mapp. Du kommer ej se den, men du kan navigera till den via shift-cmd-G (Gå till mapp) i Finder.

http://highschoolblows.blogspot.com/...les-in-os.html
Citera
2010-10-28, 17:06
Medlem
Citat:
Jag hänger inte riktigt med i svängen, med alla beteckningar.

Laddade ner Houdini för mac, som ska dölja/visa filer på ett smidigt sätt, funkade inte heller.

Men om jag redan har en mapp med massa filer i, som jag vill dölja, hur gör jag då? Vill inte skapa en Ny mapp, bara dölja den befintliga.

EDIT: Vi låtsas att min mapp, som ligger på Skrivbordet, heter ABC.

Vad är då nästa steg för att dölja denna, INKLUSIVE alla undermappar och filer? Jag är ganska ny med mac, som ni kanske märker!
Terminal -> mv mappnamn .mappnamn

Dyker det ändå upp i spotlight så lägg in den på ignorelist.
Mappen kommer fortfarande att dyka upp om man kör ls -a i terminalen dock
Citera
2010-10-28, 17:06
Medlem
tzjs avatar
Finns ett förbannat bra program som jag använder för det: Knox.

Du skapar "vaults" med valfria filer i. Dessa "vaults" kan du även lösenordsskydda med.
De syns inte heller förrän du startar programmet. Jag har själv två olika "vaults" med olika innehåll ( ), och de kan jag mounta i Finder när jag startar Knox och skrivit in lösenord.

Prova det, du kommer älska det!!!!

http://agilewebsolutions.com/knox
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här