2010-10-21, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roger_k
Jag hade inte träffat min sambo när olyckan som resulterade i epilepsi inträffade men direkt efter olyckan så anmälde min sambos mor till försäkringsbolaget och efter att epilepsin uppdagades så anmäldes även detta till försäkringsbolaget så då påbörjade de en utredning om huruvida ersättning skulle utgå och nu bara tio år senare så fick vi ett brev med summan de hade kommit fram till.

Ring till försäkringsbolaget i vilket din bror är försäkrad och fråga/anmäl så kan de ge svar på hur det ligger till.

Vadå, tog det 10 år för dom att bestämma sig ?
Citera
2010-10-21, 18:30
Bannlyst
Måste man ha fortfarande ha en epilepsi diagnos, som sagt så har han inte drabbats på 1 år ?
Peppar Peppar.
Citera
2010-10-21, 18:30
Medlem
roger_ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Tja, det är ett rätt lågt bud, men det måste stå i proportion till hur invalid det gör henne. Hindras hon från att arbeta? Påverkas hon svårt i sin vardag? Drabbar det hennes hobbies och fritidsintressen osv? Sådant skall vägas in. Sen är det Grand Mal eller mindre påverkan? Slår hon sig mycket när hon drabbas osv.

Är det svårare anfall skulle jag överklaga och försöka få ut mer. Är det mildare så skulle jag låta det vara.

Citat från brevet:

"Med medicinsk invaliditet menas en bestående funktionsnedsättning. Den medicinska invaliditeten bedöms utan hänsyn till den skadades yrke, fritidsintresse eller andra speciella förhållanden.

Så jag förstår inte riktigt vad det är som påverkar deras bedömning av invaliditeten.

De gånger jag har varit med när hon har fått anfall har de i mina ögon varit ganska kraftiga, med kramper och liknande fast jag kan inte avgöra om det jämfört med andra epileptiker är stora anfall eller ej.
Nu är det ju som sagt ett tag sedan och hon har tagit körkort och klarar sig hyggligt med medicinen så man kanske inte ska gapa efter för mycket.
Citera
2010-10-21, 18:32
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartSverige

Det låter ovanligt mycke, men ett par år är inte konstigt, de måste se hur pass invalidiserande det är. Epilepsi kan ju gå över, och har du då betalat ut en halv miljon efter två år av hårda anfall och så är det bara borta så har du gjort bort dig. Invaliditetsersättning är ju med tanke på att det skall vara permanent. Tillfällig invaliditet vette tusan om de ersätter.
Citera
2010-10-21, 18:34
Medlem
roger_ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartSverige

Ja, det tog tio år och 3 eller 4 prövningar av ärendet innan de bestämde sig.

Jag misstänker att man ska ha epilepsin diagnostiserad för att få ut något på en försäkring.
Kontakta "din lokala" Neurologiska avdelning och boka en tid för test. Det kan ju vara bra att få svart på vitt att det är epilepsi.
Citera
2010-10-21, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roger_k
Ja, det tog tio år och 3 eller 4 prövningar av ärendet innan de bestämde sig.

Jag misstänker att man ska ha epilepsin diagnostiserad för att få ut något på en försäkring.
Kontakta "din lokala" Neurologiska avdelning och boka en tid för test. Det kan ju vara bra att få svart på vitt att det är epilepsi.

Han har varit på på undersökning och det är konstaterat att han har EP- aktivitet. Dom gjorde en sk EKG tror jag det heter ?

Dom följde upp hans diagnos men sen när han inte hade det på ca6 månader så börjades uppföljningen trappas ner och nu har han inte alls fler läkarbesök.

Gud vilken tid det tar i sånt fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in