spyr alldrig!
Hej Thomas!
Dina kompisar har antagligen rätt i att du är på väg in i alkoholism. På väg in i...inte fullt färdig alkis. Det tar lite tid, år. Du kan alltid vända...var rädd om dig min vän.
Är du jättelång, kraftig?
Det du beskriver är inte normalt.
Det mest onormala är nog att du säger att du kan dricka en liter vodka - utan att hamna medvetslös på intensiven. Det tyder på rätt kraftig toleransutveckling - en av alkoholismens grundbultar. Mer än 35 cl ska man inte tåla...normalt sett. En kvarter alltså.
Detta att inte spy kan förklaras på olika sätt. Jag vet inte vad som känns mest rätt för dig?
En förklaring är just toleransen, att du "tål" mer och mer.
En annan är att du dricker häftigt, drar i dig massor starksprit i ett svep. Då "förlamas" kroppens naturliga försvarsmekanism innan de hinner sätta igång. Man ska vara GLAD om man spyr. Det betyder att kroppen fungerar bra.
En tredje förklaring är att vissa människor har svårt att spy. Det är ofta något psykologiskt, att man avskyr det. Kroppen har alltså hämningar. Så mycket som du säger att du dricker borde kroppen dock normalt ge fan i om du gillar att spy eller inte. Kroppen är klokare än förståndet när det gäller gifter :-)
Glöm aldrig att alkohol är ett bedövningsmedel. Det är inte friskt att bedöva sig kraftigt.
Får jag föreslå dig två saker som kanske inte känns så kul, men i alla fall:
Ta dig en helvit period på 5-6 månader, inte ens en öl
Gå till en privat doktor (allmänläkare) och begär total sekretess från honom/henne. Berätta att du druckit mycket och be om en hälsokontroll, t ex hur levern mår. Det kostar 2-400 kronor.
Om det är som du säger borde du redan nu ha vissa leverskador. Om du slutar dricka ett tag så får levern chansen att läka. Man måste ha en bra lever för att kunna leva :-) En dålig lever gör dig kraftlös och illamående dagarna i ända och då är livet inte kul.
Jag tror helt enkelt att du behöver veta ditt personliga läge för att kunna bestämma hur du vill leva framöver. Var inte rädd för att ta reda på var du står.
Lycka till med allt!