Citat:
Ursprungligen postat av Bobany
Hej.
Jag har läst om detta någonstan, tror det var wikipedia men hittar inte namnet för det osv + hittade ingen tråd om det här.
Ibland får jag sånna "drömmar" (detta sker när man har precis somnat eller så) där jag ser en varelse i mitt rum som då ska skada mig eller så, men samtidigt som varelsen inte är där. Det är en exakt kopia av mitt rum, har inte fått många sådanna men ett par. Det är som att jag ligger i sängen och håller på att somna men sen så finns det en varelse där och ni vet i drömmar blir det läskiga läskigare osv, så man har samma känsla som i mardrömmar fast konstant, inte bara när "monstret dyker upp", eftersom att den är där hela tiden.
Nej jag kan inte beskriva hur den ser ut, det är olika varje gång, en gång vare min bror också =p. Men det är inte så att jag "ser den skarpt medans jag inte gör det". Det är mer som en dröm blandad med en dagdröm där varelsen bara är tanken vilken gör det som att den är del av drömmen och verkligt (nu vet jag inte om det är så, men det är så jag tolkar och känner det). Skulle gärna vilja veta namnet på de här sorts drömmar så att jag kan söka lite mer i detta och samtidigt som jag undrar om ni upplever sådanna också, och hur ofta? Det finns ju vissa som har dessa som en sjukdom och upplever dem varje gång, måste vara hemskt...
Usch vilka hemska drömmar..

vet inte namnet på sorten av sådana drömmar men jag har haft en liknande dröm. Jag låg och sov, helt plötsligt vaknar jag i drömmen av att jag slår med benen i sängen för det känns som om någon tar i dom, sen kommer min mamma in i rummet och lägger täcke över mig och går bara ut. När jag vänder mig om, ser jag något i rummet men är osäker på vad det var. Blir jätterädd och börjar skrika men inget ljud kommer. Vill därifrån och försöker ta mig upp ur sängen men är helt paralyserad. Tillslut lyckas jag på nått sätt sätta mig på golvet och börjar krypa mot dörren, när jag väl kommer fram och ska öppna upp dörren, kommer den där varelsen hastigt mot mig och drar mig tillbaka i rummet. Detta väckte mig upp och jag hoppade ur sängen, känndes så levande, som om det verkligen hänt. När jag kom ut till mamma och frågade om hon vart i rummet blev svaret nej, men min dröm var så levande.

och än idag så kan jag inte sluta tänka på den och hur verklig den var, ger mig rysningar....