2010-10-16, 00:37
Bannlyst
Alfons och Odjuret är en klassiker
När dom lirar boll på fotbollsplanen så påminner det om fotbollsplanerna som finns i diverse förorter i Sthlm , är det meningen att det ska föreställa en Stockholms förort? Man får ju känslan att Alfons böckerna och filmerna utspelar sig i Stockholm.
Citera
2010-10-24, 23:14
Bannlyst
haha alfons åberg vilka tider det var när man va 4-5 år och tittade på de...fyfan alltså . Gå till närmaste bibliotek dom borde väl ha några alfons åberg filmer.
Citera
2010-10-24, 23:20
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer

Vad heter pappan egentligen?

Meh!

Han heter ju Pappa!
Citera
2011-12-07, 07:48
Vem var Alfons Åbergs mamma?
Citera
2011-12-07, 08:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --j--
Vem var Alfons Åbergs mamma?

Det borde tas upp på ett mer analyserade sätt, men det finns inget svar:

http://spa.118100.se/d+pussel/260767

Tyvärr särskriver 118100,
Citat:
låtsas kompis
vilket sänker trovärdigheten.
Citera
2011-12-07, 08:36
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det borde tas upp på ett mer analyserade sätt, men det finns inget svar:

http://spa.118100.se/d+pussel/260767

Tyvärr särskriver 118100, vilket sänker trovärdigheten.
Dåligt svar som inte svarade på frågan. Frågan gällde vad som hände med mamman, inte om hon var närvarande i Alfons liv eller ej. Jag skiter i om 118100 inte anser att Alfons behöver någon mamma, vilket jag inte håller med om; alla barn behöver sin mor.
Citera
2011-12-07, 09:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Dåligt svar som inte svarade på frågan. Frågan gällde vad som hände med mamman, inte om hon var närvarande i Alfons liv eller ej. Jag skiter i om 118100 inte anser att Alfons behöver någon mamma, vilket jag inte håller med om; alla barn behöver sin mor.

Dåligt svar från 118100, ja. Jag skrev dock:

Citat:
...men det finns inget svar...

Den enda som har svaret är Gunilla Bergström och här antyder hon att det inte finns någon förklaring:

Citat:
Kanske är hennes roliga pappa förklaringen till att Alfons mamma inte har någon roll i böckerna? Hon har inget säkert svar på den tjatiga frågan. Det bara blev så att Alfons fick en pappa. Punkt slut.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...rg_5344125.svd
Citera
2011-12-07, 10:30
Medlem
Bob Luntas avatar
För övrigt (väldigt OT kanske, men ändå relevant), ser inte Gunilla Bergström grymt vidrig ut? Det ser ut som att hon äter barn. Kanske är Alfons-böckerna ett lockbete för att fixa mat?
Citera
2011-12-08, 09:11
Medlem
psaks avatar
Alfons Åberg är ju hela ens tidigaste barndom. Allra bäst är väl den ljuva titelmelodin!..
http://www.youtube.com/watch?v=lODMOMm4adM
Citera
2012-02-15, 17:31
Medlem
Alfons Åbergs mamma Teori

Hej!
En teori om Alfons mamma vilket jag har gått runt och tänkt på ett tag och undrar vad ni tycker.
Min teori om hans mamma är att kort innan serien utspelade sig dog hon antingen i en olycka eller sjukdom.
Detta förklarar den deppiga stämningen i serien, Alfons påhittade kompis(ett sätt att bearbeta sorgen?) och Alfons pappa som man tydligt märker att någonting tynger honom, men försöker vara en bra fadersfigur till sin son.
Vad tror/tycker ni?
Citera
2012-02-15, 17:32
Medlem
Van-Hedens avatar
Eller så drog hon med en solbränd grek? Precis lika troligt.
Citera
2012-02-15, 17:54
Medlem
Eller så var Alfons mamma en gammal avdankad alkis, så hans föräldrar skilde sig.

Egentligen vill Alfons hellre vara hos sin mamma och smaka på hennes goda rödvin, men nu får han låtsasdricka med sin osynlige kompis.

Alfons pappa är deppig på grund utav att han egentligen inte vill ha vårdnaden om Alfons, men socialstyrelsen tvingar honom till det. Sen tar de på krafterna att leda Moderaterna

Det är vad jag tror
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in