Resultat: Inga oneliners, uttryck här istället
Vila i frid
72,95%
6815 röster
Den feges utväg
27,05%
2527 röster
2010-10-14, 01:06
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonIdol
Och jag vill ge poliserna som intervjuats viss cred i detta ärende som läxat upp okunniga journalister som tror att andra lagar gäller på internet än i "verkliga livet".
Brottsbalken gör knappast nån skillnad.
För gudarna ska veta att journalisterna stod i startgroparna med fradgan i käften och skulle sätta dit FB i skuldfrågan, men blev ganska snabbt avsnoppade av kunnig farbror.
Nu får dom nöja sig med en etisk diskussion, men nåt djuplodande som faktiskt existerar titt som tätt i denna tråd kan vi nog inte förvänta oss...

//Crimson
Ja, det kan inte ha varit lätt att bli tvungna att spola alla fina artiklar de redan författat och stoppa jakten innan den ens börjat. Nu får man klara sig på sura insinuationer av typen "Aftonbladdret har sökt Flashbacks ansvarige utgivare utan framgång" för att försöka lura i Boskapet att De Ansvariga gömmer sig
2010-10-14, 01:06
Medlem
Ska passa på o "lägga mig i lite här"

Ska börja med att till dig(orkar ej leta upp o citera dig) som skrev att TS ringde till SOS som du själv till SOS EXAKT 1min o 39 sekunder o angav sin adress osv,enligt dig själv en säker källa, FAR ÅT HELV...med ditt ljugande. Både du och jag och övriga fattar att polisen hade tagit sig till platsen om så hade skett. Detta har jag själv erafarenhet av så du behöver inte försöka övertyga mig om något annat. Klart som fan att dom inte tar det som ett skämt och det är deras skyldighet att kolla upp saken. Och polisen har gått ut med att FÖRSTA larmet inkom 13.44(något sådant) dvs FÖRSTA larmet som bör vara från någon på FB.

Sen vill jag återkomma till tider osv som jag inte riktigt får ihop. Tider jag inte riktigt får att stämma.

13.12(tror jag det är) Skriver han sitt avskedsbrev på Facebook

13.13 skriver han "Jag tar livet av mig nu, sry

Och såhär långt är jag med MEN nu kommer det konstiga här:

1.Om nu första larmet kom 13.44 HUR kan då hans syster och som hans mamma(tror jag det är) förtydligar senare ha varit där som hon själv sa 15-20 min EFTER att hon sett hans avskedsbrev dvs runt 13:30? Och polisen enligt hennes egen utsago 1min efter? dvs 13:31?

2.Om nu polisen var där 13.31 va i helskotta gjorde dom utanför i ca 35min? För om jag inte minns fel var det runt 14:05 dom kom in i lägenheten? Om dom nu var där 13:31 borde dom väl ha varit inne i lägenheten fortare än vad dom var?

3.Och kollar man nu på länken med hans sista ord och kollar hans kusins inlägg 13:59 så skriver hon att "jag har nu ringt hans mamma och syster och dom är påväg nu" Vänta nu här? Sa inte hans syster att hon varit där redan ca klockan 13:30?

Jag får bara inte ihop tiderna här.

Och till alla er som på något sätt ens har en tanke på att känna skuld.....DONT. har själv levt med självmordstankar och har själv misslyckats med ett självmordsförsök. Och tro mig,när du väl bestämt dig så finns det inget som kan få dig att ändra på ditt beslut. Jag hade tur som har en polare som bara kände att något var fel, som åkte hem till mig och hittade mig. Det är jag glad för idag. Men jag var inte det "in that moment" när jag insåg att jag misslyckats. UHJA vilken skam jag kände.

Har även ett exempel där en kompis,försökte ta livet av sig genom att hänga/strypa sig,men misslyckades DOCK med hjärnskador som följd. Och ja han levde lite som någon beskrev det "som en jäkla grönsak" efter. Dock hade han väl lite "IQ" kvar och tog senare livet av sig eftersom han inte ville leva som just "en jävla grönsak" resten av livet i så pass tidig ålder. Så han valde senare att hoppa från sin balkong. Och lämnade efter sig ett avskedsbrev osv där han förklarade allt.

Nu vet inte jag om TS i detta fallet skulle göra detsamma. Men det är trots allt en liten tanke, att han trots allt kanske skulle försöka igen om han hade misslyckats?
Senast redigerad av Tigern86 2010-10-14 kl. 01:29.
2010-10-14, 01:11
Medlem
Kattungemammans avatar
Fick faktiskt lov att skriva en kommentar till okänd bloggare som ondgjorde sig över Flashback och alla hans kommenterare höll naturligtvis med honom.
Jag tycker det är ganska förfärligt att all skuld läggs på detta FB, när ett annat FB borde ha skrivits om betydligt mer i sammanhanget. KIllen larmade ju faktiskt släkt o vänner en hel vecka i förväg och slutligen var det Flashbackmedlemmar som larmade polisen, inte hans "riktiga" vänner. Nej, det behövs fanimej en ny debattartikel i tidningarna där man tar upp den iskalla attityden på Facebook istället!!

Här under min kommentar:

Vill skriva till alla som bannar Flashback, att de 3-4 stycken som skrev typ "lycka till" har ingen skuld eller anledning att skämmas om man ser till vad hans egna vänner och släktingar gjorde på hans Facebook. Marcus skrev på Facebook en vecka innan självmordet och frågade om någon hade ett rep, han skulle hänga sig. Hans mamma svarade att han behövde en kram och en "vän" tipsade att han kunde ju använda en nätverkssladd, vilket han ju senare gjorde... Dagen innan självmordet skrev han på sin Facebook inför sina 426 vänner och släktingar att han hade provat att strypa sig och att flera blodkärl spruckit i ansiktet. BORDE INTE HANS RIKTIGA FAMILJ OCH VÄNNER REAGERAT ÖVER DETTA?!? Ta reda på fakta innan ni dömer ut ett fåtal användare på Flashback och vänd istället tankarna till vad för släkt och riktiga vänner killen hade, då kan man FÖRSTÅ att han valde att hänga sig!
2010-10-14, 01:15
Medlem
grejigabosses avatar
Håller helt med Kattungemamman
2010-10-14, 01:17
Medlem
tryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattungemamman
Fick faktiskt lov att skriva en kommentar till okänd bloggare som ondgjorde sig över Flashback och alla hans kommenterare höll naturligtvis med honom.
Jag tycker det är ganska förfärligt att all skuld läggs på detta FB, när ett annat FB borde ha skrivits om betydligt mer i sammanhanget. KIllen larmade ju faktiskt släkt o vänner en hel vecka i förväg och slutligen var det Flashbackmedlemmar som larmade polisen, inte hans "riktiga" vänner. Nej, det behövs fanimej en ny debattartikel i tidningarna där man tar upp den iskalla attityden på Facebook istället!!

Här under min kommentar:

Vill skriva till alla som bannar Flashback, att de 3-4 stycken som skrev typ "lycka till" har ingen skuld eller anledning att skämmas om man ser till vad hans egna vänner och släktingar gjorde på hans Facebook. Marcus skrev på Facebook en vecka innan självmordet och frågade om någon hade ett rep, han skulle hänga sig. Hans mamma svarade att han behövde en kram och en "vän" tipsade att han kunde ju använda en nätverkssladd, vilket han ju senare gjorde... Dagen innan självmordet skrev han på sin Facebook inför sina 426 vänner och släktingar att han hade provat att strypa sig och att flera blodkärl spruckit i ansiktet. BORDE INTE HANS RIKTIGA FAMILJ OCH VÄNNER REAGERAT ÖVER DETTA?!? Ta reda på fakta innan ni dömer ut ett fåtal användare på Flashback och vänd istället tankarna till vad för släkt och riktiga vänner killen hade, då kan man FÖRSTÅ att han valde att hänga sig!

Exakt! Ni alla journalister som läser här så ivrigt kan ta och skriva detta i tidningarna eller ni på kalla fakta och uppdrag granskning!
2010-10-14, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonIdol
Du är medveten om att FB har nästan 448566 medlemmar(i skrivande stund)?
Många s.k undersökningar brukar bygga på ca 1000 pers?
Välkommen till den riktiga verkligheten!

//Crimson

Inte förvånande. Det verkar ju överstämma med antalet mer eller mindre psykiska sjuka som finns procentuellt i ett västerländskt samhälle, enligt statistisken
2010-10-14, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattungemamman

Jag håller helt och hållet med, "Du behöver en kram" jävligt bra jobbat morsan? Det är ju verkligen vad han behöver? En kram? EN KRAM? Jävlar i låda vad du tar i, ge ungen en kram så "mår han nog bra"? Way 2 go.

Jag blir fan irriterad över sånt här, var det inte någon som "gillade" hans status också när han sa att han behövde ett rep? Vad fan är ni för jävla människor som låtsades vara kompis med honom på facebook? Skjut er själva.

Edit: Inget personligt mot någon ovanstående, enbart mot det sättet ni har agerat.
2010-10-14, 01:26
Medlem
Perry1337s avatar
I media framhäver de att det nästan var en självklarhet att han talade sanning och att det i stort sätt är helt ofattbart att folk kunde peppa honom till det.

Det är ju ingen ovanlighet med dessa självmordstrådar, och hur fan skulle man veta att just denna faktiskt skulle vara sann, med så många "falska" föregångare.

Hade jag sett tråden när den var ny, så hade jag aldrig trott honom. Så därför stör jag mig verkligen på hur media lägger fram det.

För övrigt så ska jag alltid ta en sådan tråd seriös i fortsättningen och ringa polisen så fort jag ser den. Detta är fan i helvete inget att skoja om. Ifall alla troll hade gett fan i att vara just troll, kanske denna killen hade levt idag. R.I.P.
2010-10-14, 01:30
Medlem
Fyfan alltså.. Svenskar tar självmord för "dålig uppväxt", mobbing, dumpad av tjej etc etc. Det är så jävla sorgligt så det finns inte. Vi i Sverige har det för bra alltså, folk vet inte vad RIKTIGA problem är. Häng med till landet där jag kommer ifrån Libanon, där det finns folk som varken har armar och ben efter krig eller är helt ensamma efter att hela familjen dött i någon raket attack. Vissa har inget hus, inga pengar. Vissa lever på gatan och får tigga till sig sitt dagliga bröd!

Sist jag var där nere så träffade jag ett BARN max 7år med ett öga och en hand kvar. Han stod och tiggde pengar till vatten och bröd vid rödljusen där det blev kö, man kunde se på honom att han varit ute i solen 24/7, helt sönderbränd. Han hade förlorat allt och alla i kriget mot Israel 2006. Han hade alltså ingen kvar som kunde hjälpa honom. Det gjorde ont i hjärtat att bara SE honom.

Sedan har vi folk här som tar självmord för saker som "livet är svårt", mother fucker du vet inte vad svårt är! Jag säger inte att självmord inte förekommer i mitt hemland men jag har ALDRIG hört om någon som tagit sitt liv, aldrig varit något om det i nyheterna eller pratat med någon som hört om någon som tagit självmord. Jag säger inte att det inte förekommer, men det är jävligt sällan det händer. Hur är siffrorna här i Sverige? 2-3 i veckan? om inte mer... Vi har det så jävla bra här, folk uppskattar inte vad vi har i det här landet.
2010-10-14, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perry1337
I media framhäver de att det nästan var en självklarhet att han talade sanning och att det i stort sätt är helt ofattbart att folk kunde peppa honom till det.

Det är ju ingen ovanlighet med dessa självmordstrådar, och hur fan skulle man veta att just denna faktiskt skulle vara sann, med så många "falska" föregångare.

Hade jag sett tråden när den var ny, så hade jag aldrig trott honom. Så därför stör jag mig verkligen på hur media lägger fram det.

För övrigt så ska jag alltid ta en sådan tråd seriös i fortsättningen och ringa polisen så fort jag ser den. Detta är fan i helvete inget att skoja om. Ifall alla troll hade gett fan i att vara just troll, kanske denna killen hade levt idag. R.I.P.

Ett förslag, ring polisen varje gång! Referera till flashback forum, de kan ju gå in och titta på inlägget! Och ingripa. Och de som skämtar kommer inte att skratta så länge till
2010-10-14, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejs
Ett förslag, ring polisen varje gång! Referera till flashback forum, de kan ju gå in och titta på inlägget! Och ingripa. Och de som skämtar kommer inte att skratta så länge till

Varför skulle de inte skratta så länge till då? Vi surfar anonymt här, även om någon skulle vilja ta självmord igen så hade ingen kunnat spåra utan IP adress?( rätt mig om jag har fel )
2010-10-14, 01:33
Medlem
TheWorldsGreatests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
Jag håller helt och hållet med, "Du behöver en kram" jävligt bra jobbat morsan? Det är ju verkligen vad han behöver? En kram? EN KRAM? Jävlar i låda vad du tar i, ge ungen en kram så "mår han nog bra"? Way 2 go.

Jag blir fan irriterad över sånt här, var det inte någon som "gillade" hans status också när han sa att han behövde ett rep? Vad fan är ni för jävla människor som låtsades vara kompis med honom på facebook? Skjut er själva.

Edit: Inget personligt mot någon ovanstående, enbart mot det sättet ni har agerat.

Ja, det var två vänner som gillade hans avskedsbrev

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in