2010-10-12, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammi.Salami
det ska inte vara en stor matta som jag ska försöka få att sväva i luften. Man kanske kan tillföra el till magneterna så de blir starkare?

Elektromagnet är starka magneter.

Hur har du tänkt fästa magneterna? Jag tror inte att det kommer att bli speciellt stabilt. Sedan får du räkna ut så att den elektromagneterna repellerar varandra så mycket att det tar tyngdkraften på mattan. F=mg.
Citera
2010-10-12, 19:47
Medlem
Läste ju någonstans att i framtiden kommer man att kunna väva mattor som kan flyga. Och det var inte i någon serietidning är det bäst att säga.
Citera
2010-10-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Läste ju någonstans att i framtiden kommer man att kunna väva mattor som kan flyga. Och det var inte i någon serietidning är det bäst att säga.

väva mattor som kan flyga? Hur? Källa?
Citera
2010-10-12, 20:03
Medlem
Soterns avatar
Om du sätter vingar och propeller på den så kan inte jag se att det möter något hinder.
Citera
2010-10-12, 22:02
Medlem
"konsten att flyga är att ramla och missa marken" - liftarens guide till galaxen

Nä men om du ska ha magneter så behövs kraftiga sådana, och för att få kraftiga sådana som inte sliter åt sig tandställningar och pajjar mobiler inom 50 cm avstånd så föreslår jag elektromagneter. men fortfarande, jävligt svårt att stabilisera, om du får en kraftverkan på bara en tiondels newton i sidled så kommer det inte att funka.
Citera
2010-10-13, 10:15
Medlem
Smerdyakovs avatar
Ha en litenliten matta, typ nån cm^2, och köp in flytande kväve eller nåt annat svinkallt och sen supralednings-sväva mattan.
Citera
2010-10-13, 11:40
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammi.Salami
Hallå, hade tänkt och göra en "flygande matta" som projektarbete i skolan, jag är dock inte den smarta typen med kreativa lösningar. Men en kompis gav mig ett tips om att man kan använda magneter, alltså att man använder samma princip som när man för två minuspoler mot varandra så de repellerar, ungefär som ett magnettåg... tror jag.

Jag har inte gjort någon idéskiss eller nåt, utan sitter mer och funderar hur jag ska göra eller om det överhuvudtaget ens är möjligt! Målet är i alla fall att få en persisk matta att sväva fritt i luften. Det kanske finns andra vägar att gå?

tack på förhand

Du kan ju alltid väva en matta med anti-materia. Det sägs att gravitationskraften har inverterad inverkan på A-M. (På 60-talet skapade man en teori som hette "CPT symmetry" som motsa detta, men på senare år med allt större acceleratorer har man börjat fundera på om det inte var fel..)

Eller så innesluter du mattan i en behållare - men då måste mattans massa vara större än passagerarna och inneslutande apparatur tillsammans för att det ska flyta.

Sen finns det även andra teoretiska variantar som t.ex. nano-struktur som böjer tidsrymden och vänder på gravitationen eller uppfinner en apparat som utsöndrar gravitoner (högst hypotetiska partiklar) eller gravifotoner (också lika spekulativa).
I kvantfysiken finns även supersymmetrin (min stavning suger, jag vet..) med en 5'e kraft, etc. som pushar bort materia istället för att dra till sig som gravitationen gör.

Ha en najs dag och ring mig när du har din flygande matta.
Citera
2010-10-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FractalDimension
Du kan ju alltid väva en matta med anti-materia. Det sägs att gravitationskraften har inverterad inverkan på A-M. (På 60-talet skapade man en teori som hette "CPT symmetry" som motsa detta, men på senare år med allt större acceleratorer har man börjat fundera på om det inte var fel..)

Eller så innesluter du mattan i en behållare - men då måste mattans massa vara större än passagerarna och inneslutande apparatur tillsammans för att det ska flyta.

Sen finns det även andra teoretiska variantar som t.ex. nano-struktur som böjer tidsrymden och vänder på gravitationen eller uppfinner en apparat som utsöndrar gravitoner (högst hypotetiska partiklar) eller gravifotoner (också lika spekulativa).
I kvantfysiken finns även supersymmetrin (min stavning suger, jag vet..) med en 5'e kraft, etc. som pushar bort materia istället för att dra till sig som gravitationen gör.

Ha en najs dag och ring mig när du har din flygande matta.

Jag tycker du skall köra på något av det fetmarkerade. Känns lite väl simpelt att använda magneter.
Citera
2010-10-13, 16:03
Medlem
consultezs avatar
Det kallas magnetisk levitation och skulle kunna funka. Kan bli lite problematiskt att hitta lämpliga magneter och fästa dom...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in