2010-05-02, 23:54
Medlem
Henkeeee-s avatar
För den som är intresserad av Peter Sutcliffe, a.k.a the Yorkshire Ripper kan jag varmt rekommendera boken Somebodys husband, Somebodys son av Gordon Burn. Fantastisk journalistik där författaren mer eller mindre levde tillsammans med Sutcliffe's familj och släkt under lång tid några år efter att han åkt dit!

Fascinerande inblick i "the mask of sanity" hos en sådan här figur!

En annan favorit som jag läste igen så sent som idag är The Riverman: Ted Bundy and I Hunt for the Green River Killer av Bob Keppel - intressanta intervjuer med den patologiskt manipulativa Ted Bundy samt mycket information om Gary Leon Ridgway - the Green River Killer.

Den riktigt intresserade gör bäst i att googla på "prosecutors summary of evidence" - finns mig veterligen för både Ridgway samt Dennis Rader - the BTK strangler. Där finns allt man kan tänkas vilja veta om dessa två gökar!
Citera
2010-05-03, 07:51
Medlem
Henkeeee-s avatar
Prosecutor's summary of the evidence!

Ridgway
:

http://seattletimes.nwsource.com/news/local/links/ridg_summary.pdf

Dennis Rader:

http://seattletimes.nwsource.com/news/local/links/ridg_summary.pdf
Citera
2010-05-10, 21:49
Moderator
Tystnads avatar
Såg precis dokumentären på SVT om Theodore "Ted" John Kaczynski UNAbombaren.

Mycket intressant kille!

Man blir liksom inte riktigt klok på honom ,att gå från en lysande framtid som matematiker vid University of California, Berkeley,till att bygga rörbomber av skrot mitt ute i ödemarken i en simpel hydda utan någon som helst bekvämligheter eller el och vatten.
Citera
2010-10-13, 02:44
Medlem
MissManias avatar
"48 hours mystery" har ett jättebra dokumentär avsnitt om Rodney Alcala.

Man kan se avsnittet streamad på deras hemsida.
http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=6900592n&tag=cbsnewsMainColumnArea.0

Jag skulle också rekommendera två filmer.

The Gray Man (2007) Baserad på Albert Fish liv & äventyr.

Evilenko (2004) Löst baserad på Andrei Chikatilo.
Senast redigerad av MissMania 2010-10-13 kl. 02:55.
Citera
2010-12-12, 13:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Seriemördaren som alltid försvann: "Professor Hoffman", 1916-1932.

Denne man var en seriemördare men tråden handlar inte om hans brott utan om hans otroliga känsliga "radar" så fort polismyndihgheterna var i närheten av honom. I dag lär han knappast ha lyckats med att för alltid hålla sig undan.

Nedanstående är hämtat från ett par amerikanska böcker samt en gammal svensk tidningsartikel.

"Professor Hoffman" hette egentligen Bèla Kiss och var född i Czinkota i Ungern 1877.

1916 då "Hoffman"/Kiss var ute på slagfälten så bröt sig polisen in i hans bostad. Där hittade de ett antal stora bensintunnor. Dessa innehöll inte längre bensin utan kvarlevorna av kvinnor.

Naturligtvis återvände han aldrig mera tillbaka till sin bostad men åren fram till 1919 så var det flera vittnen som såg honom i Budapest - bl.a. på Margaretabron. Därefter försvann han från sin hemstad.

Nästa gång han dyker upp är som legionär i Franska främlingslegionen år 1924 i Sidi-bél-Abbes i Algeriet. När den franska polismyndigheten kom dit så hade han strax innan deserterat från legionen utan att lämna ett enda spår efter sig.

En annan uppgift som kom den ungerska polisen tillhanda var att "Hoffman" skulle ha avliidt på ett miltärsjukhus i Serbien. När detta tips kollades upp så befanns kvarlevorna tillhöra en betydligt yngre man. Återigen inga spår efter "Hoffman"/Kiss.

Den sista kända uppgiften om honom görs 1932 på tunnelbanan i New York. En detektiv kände då igen honom. P.g.a. den stora mängd människor som fanns där så lyckades detektiven inte haffa honom när Kiss försvann vid Times Square. Polismyndigheten lyckades lokalisera hans arbetsplats. Han arbetade som vaktmästare i en byggnad på Sixth Avenue. När de väl kom dit så hade Kiss av gammal trogen vana återigen försvunnit. Naturligtvis utan att lämna det minsta spår efter sig.

Någon annan som har flera uppgifter om denne man som var rent otrolig på att alltid lyckas försvinna så fort någon fattade intresse för honom? Dessutom att aldrig lämna det minsta spår efter sig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-12-12 kl. 13:09.
Citera
2010-12-12, 13:28
Medlem
Voldos avatar
Låter väldigt intressant! Är inget lite mytomanspunnet? Verkligen fascinerande ifall det stämmer. Mer info hade uppskattats.
Citera
2010-12-12, 16:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket litet känt om "Hoffman"/Kiss.

Citat:
Ursprungligen postat av Voldo
Låter väldigt intressant! Är inget lite mytomanspunnet? Verkligen fascinerande ifall det stämmer. Mer info hade uppskattats.

Tyvärr har jag inte så mycket mera info ang. denne seriemördares liv på flykt f.o.m. 1916. Mycket litet är faktiskt känt om honom. Den enda bild jag har sett av honom är en teckning som visar en äldre man med stora grå mustascher och breda kraftiga grå ögonbryn.

Man får väl lov att anta att han sedermera avled någongång efter 1932 under falskt namn någonstans i USA. Hans liv efter detta årtal blev som ett enda stort frågetecken.

I amerikansk och engelsk kriminalhistoria är han ganska ofta omnämnd.
Citera
2010-12-13, 00:03
Medlem
25-To-Lifes avatar
Håller med om att det är en väldigt intressant historia!
Aldrig hört om han förr, men efter läst inlägget här så blev jag intresserad!
Synd att det var så länge sen, kanske inte så mycket information kvar på honom?
Citera
2010-12-13, 11:49
Medlem
ABZeta99s avatar
Hej!

Jo då. Det finns mycket på nätet om Bela Kiss, eller "the Monster of Czinkota", som han benämns.

Han ska tydligen ha släppt alla hämningar vid upptäckten av sin 15 år yngre hustrus otrohet 1912.

Google vet!
Citera
2010-12-13, 18:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hoffman"/Kiss.

Citat:
Ursprungligen postat av 25-To-Life
Håller med om att det är en väldigt intressant historia!
Aldrig hört om han förr, men efter läst inlägget här så blev jag intresserad!
Synd att det var så länge sen, kanske inte så mycket information kvar på honom?

Nej det finns tyvärr inte så mycket info att tillgå om hans liv på flykt under alla dessa år.

Nu när tråden har blivit flyttad så skulle det också kunna omnämnas de mord i Budapest som han var efterlyst för att ha begått. Bl.a. två st. böcker tar upp en del om "Hoffman"/Kiss och det är 101 People you won´t meet in heaven, 2007 av Michael Powell, sidorna 128-129 och Serialkillers, 2006 av Brian Innes, sidorna 20-21.
Citera
2010-12-26, 20:53
Medlem
sarrasarra12s avatar
Nån som vet var man kan ladda ned filmen som Aftonbladet skriver om angående "Yorkshire ripper"?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7201263.ab
Senast redigerad av sarrasarra12 2010-12-26 kl. 20:54. Anledning: Fel länk
Citera
2011-01-05, 05:09
Medlem
Louiselinds avatar
En av mina favoriter är helt klart H.H. Holmes. Han, kan man säga, hade verkligen ett genomtänkt sätt att hantera sina mord. Han lät bygga ett stort hus som han proppade fullt med små hemliga rum, gaskamrar, falluckor osv. Sedan var det bara att leta upp en stackars människa och utföra sina bestialiteter på.Snacka om hängiven kille!!
Annars är, av någon anledning Gerard John Schaeffer en favorit. Han var polis, mördade 34 unga kvinnor.
Sedan måste jag bara nämna Nannie Doss. Hon kallas även "Giggling grandma" Hon giftmördade 11 pers, men hon ser ut som vilken liten gullig mormor som helst. Udda...Här är en bild på henne:

En annan av mina favvisar är ju "Son of Sam". David Berkowitz.
Att skylla ifrån sig på grannens hund....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in