2010-10-10, 19:40
Medlem
Dr.Gs avatar
Godkväll alltihopa!

Det är som så att jag har en släkting som ständigt kommer hem till oss och ger annonser på blocket som vi sedan ringer in för att betala via telefon. Men vi får pengarna kontant från henne.

När jag frågade henne för några månader sen varför hon inte gav annonserna hemifrån istället märkte jag att hon blev lite sur och sade att deras spärr hade nåtts på telefonräkningen.

Hursomhelst undrar jag om det tillkommer extra avgifter, förutom att samtalen kostar som ett vanligt telefonsamtal. Jag menar om man får betala extra avgifter då telefonräkningen når över en viss gräns eller om det tillkommer nån slags moms på en stor telefonräkning?
Jag har comhem som telefonbolag och när jag såg räkningen senast såg jag att det kostade 30kr, precis som det skulle, men jag har ändå en misstanke om att det tillkommer extra avgifter?

Vad säger ni om detta?
Citera
2010-10-10, 19:48
Bannlyst
Det beror ju.. en bil annons kan kosta upp till 100kr,

ju mer bilder ju mer pengar

Nej, inga extra utgifter tillkommer än vad som står i mailet.
Citera
2010-10-10, 19:50
Medlem
TeEsErs avatar
Man ringer ett betalnummer för att betala annonsen och avgiften kommer på telefonräkningen.
Din bekant har antagligen spärrat sitt telefonabbonemang så att det inte går att ringa betalnummer från det.

/T
Citera
2010-10-10, 19:51
Medlem
Dr.Gs avatar
Javisst, självklart varierar annonspriserna och jag får mina pengar i kontanter efter annonspriset.

Men jag hade för mig att det tillkommer extra avgifter till en stor telefonräkning?

Det är nått som är mystiskt med detta. Fattar inte riktigt varför hon inte ger annonsen hemifrån då
Citera
2010-10-10, 19:52
Medlem
Dr.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Man ringer ett betalnummer för att betala annonsen och avgiften kommer på telefonräkningen.
Din bekant har antagligen spärrat sitt telefonabbonemang så att det inte går att ringa betalnummer från det.

/T

Fast det konstiga är att hon ger annonser hemifrån också, men utöver det ger hon annonser från oss för att hon säger att deras spärr har uppnåtts.
Citera
2010-10-10, 21:15
Medlem
Forbliranonyms avatar
Det tillkommer inget mer, kostar annonsen 100 kr så kostar den det + ett lokalsamtal.
H*n gör förmodligen så för att hon har en spärr på sitt tele abb som gör att man inte får ringa för mer än **** och därör gör hon detta hos dig. Inget konstigt med det så länge hon betalar för sig.
Citera
2010-10-10, 21:18
Medlem
Dr.Gs avatar
Efter lite sökning kom jag på denna information:

Från blockets hemsida:

Deklaration av försäljning: Inkomsten från enstaka försäljningar, t.ex. möbler, hemelektronik och prydnadsföremål, behöver du inte ta upp i deklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kr. Om du säljer varor regelbundet ska du dock redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer hos Skatteverket.

Försäljning (Från skatteverkets hemsida)

Observera att svaren nedan inte gäller dig som säljer enskilda varor vid något enstaka tillfälle, t.ex. din moped som du har tröttnat på eller byxorna som du fick i julklapp. För sådan försäljning är det bara skatt på vinster över 50 000 kronor. Beskattning sker i så fall såsom inkomst av kapital, dvs. med 30 %. Du ska inte heller lägga på någon moms på sådana försäljningar.

Jag antar att man går efter vart samtalet ringts från för att betala annonsen och sedan samarbetar blocket och skattemyndigheten i denna fråga. Detta gäller alltså om annonserna betalats från samma telefon. För hur ska man annars veta om "Sandra" har deklarerat sina vinster eller inte...?
Citera
2011-07-17, 14:44
Bannlyst
Har dom nån tak på vad det får kosta, o
man vill sälja en Ferrari typ för 1 mille?
Citera
2011-07-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Certifikat
Har dom nån tak på vad det får kosta, o
man vill sälja en Ferrari typ för 1 mille?

tror inte där är något tak,där finns villor till salu för ca 5 miljoner

mvh
t
Citera
2011-07-17, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
tror inte där är något tak,där finns villor till salu för ca 5 miljoner

mvh
t

Precis, då borde det kosta någon tusen lapp att annonsera i såna priser, hur får man reda på vad det kan kosta?
Citera
2011-07-17, 15:23
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Certifikat
Precis, då borde det kosta någon tusen lapp att annonsera i såna priser, hur får man reda på vad det kan kosta?
http://www2.blocket.se/support/form/0?ca=23_10&id=1

Priset är 10 - 120 kr beroende på kategori. Kategori "Bilar" kostar 100:- för privatperson.

Hur jäkla svårt kan det vara att kolla på Blockets sida??
Frågar du oxå hur du ska göra när du skitit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in